• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym (väntar också)
    Marry skrev 2014-10-16 09:31:17 följande:

Tänkte bara dela med mig av min partners processtid

Webansökan sambovisum: 22 maj

E-mail om att boka intervju och komplettera uppgifter: 15 sep

Intervju på konsulatet i Sydney: 25 sep

Beslut från tillståndsenheten i Örebro: 10 okt

Så det behöver inte ta 14 månader som det står på hemsidan :)

Lycka till alla som väntar!

Ja hamnar man i Örebro verkar det gå fort, alla jag hört om som fått svar snabbt har haft sina ansökningar i just Örebro. Antar att det är den enheten som har hand om det mystiska E3 systemet eller nåt :)
  • trött usa pendlare

Såg nu att dom har utökat till 14 månaders väntetid och jag bröt ihop! Jag vet inte CAD jag ska ta mig till åker dit över thanksginging nu men sen har jag inga flera semester dagar innan slutet på april! Hur fan tror dom att människor klarar av 14 MÅNADER!!!! Fy fan!!!

• valentinaaaa
    trött usa pendlare skrev 2014-10-17 13:27:37 följande:

Såg nu att dom har utökat till 14 månaders väntetid och jag bröt ihop! Jag vet inte CAD jag ska ta mig till åker dit över thanksginging nu men sen har jag inga flera semester dagar innan slutet på april! Hur fan tror dom att människor klarar av 14 MÅNADER!!!! Fy fan!!!

Usch! Lider med er, vet hur jobbigt det är och vänta.. men håll ut! Beskedet kan komma vilken dag som helst!!
  • Mimmipigg

Vet inte om det har så mycket o göra med att man hamnat i örebro då jag läst om andra som vart tilldelade en annan enhet fram till intervjun men sen kom själva beslutet från örebro 2 dagar efter intervjun. Deras handläggningstid var mellan 4-5 månader som verkar vara normalt just nu om man gjort webbansökan. Kan ju vara att de handläggare som tar själva slutbeslutet finns i örebro.

Hade tänkt ringa till migrationsverket igår men fick mig ingen ork o göra det. Det tar emot varje gång då man aldrig vet hur trevlig eller snarare  otrevlig personen som svarar är. Vissa där behöver verkligen en utbildning i hur man hanterar kunder och att man ALLTID ska ha en trevlig ton i en kundtjänst.  Nu tänkte jag inte ringa kundtjänst utan till Norrköpings enheten då det är där våran ansökan ligger o fråga hur det går. Vi är inne på våran 78:e dag i väntandet. Känns seeeegt  :/

• Bchh8988

Jag hoppar på här.

Min man ansökte via webben 2/6-14

Vi blev tilldelade handläggare 29/9

Intervju 15 oktober.

Frustrerande att tänka på detta var och varannan dag, jag undrar ifall någon vet om det går snabbare att få beslut då vi har en handläggare? (ärendet ligger i Örebro)

• Mimmipigg
    Bchh8988 skrev 2014-10-18 23:37:59 följande:

Jag hoppar på här.

Min man ansökte via webben 2/6-14

Vi blev tilldelade handläggare 29/9

Intervju 15 oktober.

Frustrerande att tänka på detta var och varannan dag, jag undrar ifall någon vet om det går snabbare att få beslut då vi har en handläggare? (ärendet ligger i Örebro)

Hejsan!
    När fick ni mailet om att boka intervjun?
    Det brukar gå ganska fort efter att han gjort intervjun  så håller tummarna för er :)
    Jag hatar oxå att denna processen nästan tar över ens liv på nåt sätt när man hela tiden lever i en ovisshet om när man får svar. Vi väntar fortfarande på mailet om att få boka intervjun, som enligt mina beräkningar av alla de jag sett fått sina beslut senaste tiden, kommer komma i mitten av november :)
  • Bchh8988

Mejlet om intervjun kom den 29/9, vi fick även mejl om att han skulle förnya sitt pass så att det skulle vara giltigt minst två år framåt. Ohhh jag hoppas att dina beräkningar stämmer....

• Alind

Intressant läsning, inte minst att det verkar ha tagit väldigt olika tid för er.. Jag och min man väntar på besked, men det går trögt, vilket känns väldigt frustrerande och stressigt eftersom jag är gravid. Såhär har det sett ut för oss än så länge.

Vi gifte oss i januari på en svensk ambassad. I början på april ansökte han om uppehållstillstånd. I slutet på maj blev jag gravid. För 2,5 månad sedan registrerades mitt moderskapsintyg hos Migrationsverket. Min man blev kallad till, och genomförde, sin intervju i mitten på september på en svensk ambassad.

När jag inte kom fram till Migrationsverket på telefon, besökte jag för några veckor sedan ett kontor för att få namn på en eventuell handläggare. Jag fick ett namn och kontaktade denna person per telefon. Hen svarade den 10/10 att hen inte var vår handläggare, men att vi skulle få en handläggare snarast (veckan därefter) eftersom vårt ärende är prioriterat p.g.a. att jag är gravid. Den där veckan har nu gått, så idag 20/10 ringde jag till Migrationsverket (jag lyckades komma fram för en gångs skull!). Då fick jag till svar att vi fortfarande INTE har någon handläggare, men fick återigen beskedet att vårt ärende är prioriterat. Det känns ärligt talat som ett skämt att få höra att vi skulle vara prioriterade när det redan har gått såhär lång tid! 

Dessutom fick jag reda på att ansökningstiden numera är 14 månader (för webbansökning). När jag påpekade att min man ansökte i april månad och att väntetiden då var 11 månader, svarade hen att det inte spelade någon roll. Nu är det 14 månader som gäller.

Jag har numera inga förväntningar på att min man kommer att komma hit i tid till födseln av vårt barn i mitten på februari. Mitt förtroende för Migrationsverket är lika med noll. Att vi 6 månader efter min mans ansökan och 2,5 månader efter att de registrerat att jag är gravid inte ens har en handläggare är fullkomligt absurt!

• OupaOupa

Känner verkligen med er som måste vänta så olidligt länge. Det finns ingen mer frustrerande känsla i den här processen än väntan efter att ansökan är inlämnad, då behövde jag ändå bara vänta 3 mån (2012).

Så allt jag vill säga är att fortsätt kämpa och ligg på MV, särskilt ni som är gravida! Dagen ni får beskedet kommer vara som julafton de luxe!!

• Anonym (M)

"Vanligt" folk behöver aldrig ha kontakt med Migrationsverket och har ingen anng om hur dåligt det sköts. Samtidigt är det de allra mest utsatta i samhället som måste ha kontakt med myndigheten och de vågar aldrig protestera för att de är beroende av deras godkännande. När min man får svenskt medborgarskap nästa år ska jag skriva en insändare till alla stora tidningar om hur uselt vi blev bemötta varje gång vi försökte få information.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid