• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym (M)
    Malintriss23 skrev 2014-10-02 15:04:41 följande:

Jag undrar hur fungerar relationerna på sikt ? Finns det många här som blivit lyckliga tillsammans med er Afrikanske man och är tillsammans fortfarande efter

+ 5 år och att han har fast jobb här i Sverige ?

Vill du diskutera det föreslår jag att du startar en tråd om det. Vi undviker helst den diskussionen här eftersom vi märkt att vår önskan att leva med våra partners av någon anledning är extremt provocerande för vissa människor och tråden har vid olika tillfällen tagits över av en hätsk och elak diskussion om utländska mäns kvaliteer (även om det är långt ifrån bara kvinnor i den här tråden).

Så vänligen, ta inte den diskussione här. Om du gör det kommer jag att anmäla dina inlägg som off-topic.
  • Malintriss23

Oj det var väldigt defensivt. Tänkte att eftersom det är många som träffat män som läser/skriver i tråden så kanske man kunde få lite höra hur det gått för folk. Antar att det faktiskt kan vara relevant för att förstå Migrationsverkets regler och sätt att hantera ärenden vilket inte låter off topic för mig ?

• Anonym (M)
    Malintriss23 skrev 2014-10-02 15:31:13 följande:

Oj det var väldigt defensivt. Tänkte att eftersom det är många som träffat män som läser/skriver i tråden så kanske man kunde få lite höra hur det gått för folk. Antar att det faktiskt kan vara relevant för att förstå Migrationsverkets regler och sätt att hantera ärenden vilket inte låter off topic för mig ?

Om du sett tidigare anklagande inlägg som hävdar att vi alla kommer bli brutalt misshandlade, bedragna och sedan lämnade ensamma med våra barn av våra "vidriga muslimska män" skulle du förstå min defensiva hållning.

Det finns en tråd som heter något i still med "våra män har kommit hem" som handlar mer om just det du frågor om. Om jag hittar den kan jag länka.
  • Anonym (undrar)
    Anonym (M) skrev 2014-10-02 15:43:06 följande:
    Om du sett tidigare anklagande inlägg som hävdar att vi alla kommer bli brutalt misshandlade, bedragna och sedan lämnade ensamma med våra barn av våra "vidriga muslimska män" skulle du förstå min defensiva hållning.

Det finns en tråd som heter något i still med "våra män har kommit hem" som handlar mer om just det du frågor om. Om jag hittar den kan jag länka.
    Nehej?
    Var står allt det där?
    Jag har letat men hittar det inte.
  • Anonym (undrar)
    Malintriss23 skrev 2014-10-02 15:04:41 följande:

Jag undrar hur fungerar relationerna på sikt ? Finns det många här som blivit lyckliga tillsammans med er Afrikanske man och är tillsammans fortfarande efter
    + 5 år och att han har fast jobb här i Sverige ?

Tänk att det undrar jag också!
  • Anonym (M)
    Anonym (undrar) skrev 2014-10-02 20:58:57 följande:

Nehej?

Var står allt det där?

Jag har letat men hittar det inte.

Anonym (undrar) skrev 2014-10-02 20:59:39 följande:

Tänk att det undrar jag också!

Dina och liknande inlägg har blivit anmälda och bortplockade av moderatorerna. Och de kommer bli anmälda igen om du gör liknande inlägg.
  • Anonym (M)

"Malintriss32", nu ser du vad som händer när frågor som din ställs i den här tråden....

• Anonym (väntar också)
    Anonym (M) skrev 2014-10-02 21:52:08 följande:

"Malintriss32", nu ser du vad som händer när frågor som din ställs i den här tråden....

Ignorera dessa pinsamma människor istället.
    Anmäl som OT bara och strunta i att svara annars ger vi dem precis vad de vill ha.

Själv är jag är på gott humör idag eftersom jag nyss fick ett mail om att vi nu tilldelats en handläggare och att jag behövde komplettera med en sak. Har gjort det nu och hoppas vi kan få ett snabbt beslut.

• Anonym (snälla)
    Anonym (väntar också) skrev 2014-10-03 09:07:49 följande:
    Ignorera dessa pinsamma människor istället.
    Anmäl som OT bara och strunta i att svara annars ger vi dem precis vad de vill ha.

Själv är jag är på gott humör idag eftersom jag nyss fick ett mail om att vi nu tilldelats en handläggare och att jag behövde komplettera med en sak. Har gjort det nu och hoppas vi kan få ett snabbt beslut.
    Härligt! Håller tummarna för er :)
  • Malintriss23

Finns det nån från Migrationsverket här i tråden ? Det verkar som ni som har relationerna antingen befinner er innan ni får uppehållstillstånd till era partners eller en kortare tid efteråt... Nu förstår jag att nån här säkert blir sur... men efter era svar och reaktioner verkar det inte som att det är frågan om relationer som blir permanenta i de flesta fall utan inom några år så separerar man.
    Kan det vara därför Migrationsverket försöker göra noggranna kontroller ?

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid