Anonym (M) skrev 2014-08-25 11:22:51 följande:
Ja, UK är knepigare nu än tidigare. Jag reser ofta dit i jobbet och det är lite meckigt att hela tiden köa genom olika passkontroller. Det är en på Arlanda innan man kommer till gaten, och så en till när man kommer till Heathrow. Och där är det alltid lååååååååååånga köer. Man är ju så van att inte behöva hålla på med passet när man reser inom stora delar av Europa och Skandinavien.
Tyvärr är det ju en hel del utnyttjande från båda håll. Både svenskar som blir lurade av personer från länder som vill komma hit, och tvärtom, svenskar som utnyttjar personers vilja att komma till Sverige. Men att dra alla över en kam och tro att alla vars partner kommer från ett annat land är bedragna och bara utnyttjas för PUT är fel. Och det är lika fel att tro att varenda Thaikvinna som kommer hit bara utnyttjas av någon äcklig gubbe.
Jag har en manlig vän som träffade sin thailändska fru i London när de båda jobbade på en stor investmentbank. De flyttade så småningom till Sverige. Och de får båda blickar och menande kommentarer om att han "importerat" en thaibrud. Båda tycker det är jättejobbigt att bli sedda som antingen sliskig snubbe som köpt sig en fru eller en lättlurad thaibrud som bara kommit till Sverige för pengar. De har planer på att flytta tillbaka till London nu, Sverige är för jobbigt.
Och det där med svenska pass, ja, de är ju extremt värdefulla. Lite OT men jag tycker det är helt sjukt att man inte har bättre koll på var alla pass tar vägen. Folk kan "tappa" sina pass flera gånger om året och få ut nya utan någon som helst restriktion. Det är uppenbart att de säljs men än så länge kan polisen inte neka någon att få ett nytt pass trots att det är det 10:e passet på fem år.
Ja, det var en artikel om detta med passen för inte så länge sedan- men jag har känt till det sedan 80-talet. Då kunde man träffa män som var väldigt rakt på sak och "erbjöd" äktenskap i rent syfte att få tillgång till svenskt pass- mot betalning. Likadant med män som vill stanna i landet och få uppehållstillstånd och allt vad det är. Kan ju känna mig lite blåst, för jag har ju gjort det inte bara gratis, utan fått betala för det.
Det är trist att folk utsätts för fördomar, men jag tycker det är viktigt att diskutera- när folk ryggar tillbaka och börjar gapa om rasism och slår ifrån sig, så blir jag bara mer misstänksam.
När jag "drabbades" talade man ju inte alls om detta. Det finns många som kommer hit och utnyttjas eller utnyttjar- lika tragiskt var de än kommer ifrån. Och så har vi de notoriskt kriminella som skaffar nya partners från fängelset och så blir det katastrof- nej inte alltid, förstås- men om man inte pratar om det här, så kanske många drabbas i onödan.
Jag har träffat de flesta sorter och plockat upp och lappat ihop folk- vare sig de råkat ut för en "vanlig svensk" eller något annat i många år och det är inte sällan mönstren upprepar sig.
Det är ju likadant med nästan allt man inte "ska prata om", som psykiskt dålig hälsa, övergrepp på barn och självmord- det blir inte bättre av att man lägger locket på.
Sedan är det jättekul och trevligt med alla som träffar någon för livet -på riktigt!
Var de än kommer ifrån...nej,jag har inte så mycket mer att säga här..lycka till, alla.