• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym (har en fråga)

hej allihopa. jag har förstått att man får förtur vid graviditet när man ansöker om uppehållstillstånd.
    men får man förtur enbart om man är nära beräknad förlossning (så att han kan komma hit innan barnet föds), eller
    spelar det ingen roll vilken månad jag är i?
    vi ansökte i februari så i värsta fall får vi ju besked i januari/februari 2015. jag tänker resa till kenya under hela min semester (juli, 3 veckor).

OM jag skulle bli gravid, kan vi uppdatera MiV om det och få förtur? eller anser dom att "BF är i april, så varför ska vi skynda med ert beslut? ni kommer ju få besked senast i februari så ni kan gott vänta".. ??! och måste man bevisa som fan att han är pappan (typ bevis att man var i kenya när graviditeten startade)

aja hopppas ni fattar hur jag tänker. och hoppas nån kan svara.

• kirakira

Näe, du mejlar bara migrationsverket@migrationsverket.se med ert ärendenummer och begär förtur och skriver varför, och bifogar intyg från läkare. Det är inte bara födandet som är viktigt, graviditet är ju en upplevelse som pappan inte borde få missa.

• Anonym (Snabbt)
    Anonym (har en fråga) skrev 2014-05-14 21:36:46 följande:
    hej allihopa. jag har förstått att man får förtur vid graviditet när man ansöker om uppehållstillstånd. men får man förtur enbart om man är nära beräknad förlossning (så att han kan komma hit innan barnet föds), eller spelar det ingen roll vilken månad jag är i? vi ansökte i februari så i värsta fall får vi ju besked i januari/februari 2015. jag tänker resa till kenya under hela min semester (juli, 3 veckor). OM jag skulle bli gravid, kan vi uppdatera MiV om det och få förtur? eller anser dom att "BF är i april, så varför ska vi skynda med ert beslut? ni kommer ju få besked senast i februari så ni kan gott vänta".. ??! och måste man bevisa som fan att han är pappan (typ bevis att man var i kenya när graviditeten startade)     aja hopppas ni fattar hur jag tänker. och hoppas nån kan svara.

Får man lov att fråga vart du bor, min man är också Kenyan och kommer hit snart. Vet inga Kenyaner här, vi bor i. Göteborg.
  • Lomingo

Vi har väntat i 16 månader nu. Har ännu ingen handläggare, finns ingen jag kan vända mig till. Ärendet ligger i Norrköping där jag bor. Har varit inne till info disken där och frågat och ringt kundtjänst men det är helt slöseri med tid. Kammar hem noll varje gång. Väntetid är beräknat till 16 månader. Tydligen inte. Är helt deprimerad, min fästman är också helt deprimerad. Förstår inte men vad menas med en teamledare? Hur vet man vem det är och hur får man tag på den? Vem ska man tjata på när man ingen handläggare har?

• Jozie01

Kundtjänst kommer ge dig nummer och mejl till teamleadern om du ber om det. Säkert någon annan här i tråden som har varit kontakt med den som är teamledare i Norrköping, så dom kanske kan tipsa?

• Anonym (sjuka väntetider)

När vi ansökte mars-13 var det 10 månaders väntetid, är det inte det som gäller då? Har väntat 14 månader, så 2 mån kvar... och när de 2 mån har gått blir det väl 19 mån väntetid... Fick dock handläggare rätt snabbt, ärendet i Uppsala.

Någon som har ett hum om hur vanligt det är med avslag trots seriositeten i ett förhållande?

Känns lite som man väntar förjäves. Om jag vetat att det skulle ta så här lång tid hade jag flyttat ner och bott hos min kille i nåt år.

• Anonym (väntar också)
    Anonym (sjuka väntetider) skrev 2014-05-31 09:55:30 följande:
    När vi ansökte mars-13 var det 10 månaders väntetid, är det inte det som gäller då? Har väntat 14 månader, så 2 mån kvar... och när de 2 mån har gått blir det väl 19 mån väntetid... Fick dock handläggare rätt snabbt, ärendet i Uppsala.
    Någon som har ett hum om hur vanligt det är med avslag trots seriositeten i ett förhållande?
    Känns lite som man väntar förjäves. Om jag vetat att det skulle ta så här lång tid hade jag flyttat ner och bott hos min kille i nåt år.
    Nej tyvärr, väntetiderna säger egentligen bara hur länge majoriteten av de som får beslut nu har väntat.
    Jag tror det är den 1 Juli dom  kommer uppdatera tiden igen och jag hoppas verkligen inte den stiger mer nu.
    Vi har väntat i snart 13mån så börjar ändå se ljuset i slutet av tunneln, höjer dom tiden igen kommer det knäcka mig helt ärligt.

Det är lyckligtvis inte så vanligt med avslag, om man inte typ svarat olika på många frågor o.s.v men man oroar sig ju ändå.

• BellaUS

Hej!

Sitter i samma båt som er. Min amerikanska pojkvän fyllde i sin ansökan 29 januari i år och vi har fortfarande inte fått något svar. Vi ansökte om residence visa som ligger i kategorin gifta/sambos i två år. Var på intervju i Seattle i slutet av februari om jag minns rätt och sedan dess har det varit dött. Våran amerkianska vän som ansökte i december fick sitt visum inom loppet av 5 veckor! Hon ansökte som "intending to get married" med sin svenska pojkvän och tusan vad enkelt det var för henne. Jag blir ärligt talat trött på att vänta, vänta och vänta medans man får noll uppdateringar! Vad ska man göra? mejlbombadera?

• yaayaa

Vi har fått beslut!

Webbansökan: 28 december 2013, GHANA
    Intervju; 5 februari 2014

Beviljat uppehållstillstånd; 19 maj 2014.

Hjärta

• graciiie

Hej Alla !

Jag gifte mig 2012 dec o min man sökte uppläggning tillstånd bor här.

Vi varit gifta snart over 1 år o han sökte uppläggning tillstånd 2013 april , o nu har det gått over ett år. Jag träffade han sist 2013 oktober . Jag mår jätte dåligt o väldigt ledsen det enda sättet vi träffar o pratar via Skype o Viber . Jag är 24 år gammal o min man är 25 år. O ibland vi kan misstolka varandra eftersom vi bor inte tillsammans o vi är från varandra. Ibland jag är jätte rädd att jag kommer förlora honom o vår äktenskap tar slut . Jag blir jätte ledsen o gråter varje gång när man lyckliga par. Då saknar jag min man så mycket . Men det så synd att de på migration verket inte förstår . Jag pluggar här till sjuksköterska o nu har jag sommarlov men jag jobbar. Ibland jag orkar inte här varför tar det så långt att min mans tillstånd ? Jag har Tim jobb som på helger o på kvällar so granska bra ekonomi har jag , och har eget lägenhet o är svensk medborgare . Usch typ när man träffar kompisar i par middag eller fester jag alltid gå själv utan min man det här hemskt vad har jag gjort för fel att blir straffat så här sättet .

Hjälp
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid