• valentinaaaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej! Min man skickade in ansökan om uppehållstillstånd den 26 maj 2014. Han fick äntligen intervju tid den 6 oktober, jag har sen maj varit med honom i Serbien,

Det är så sjukt dryg och behöva vänta, hoppas vi alla blir klara snabbt!

• valentinaaaa
    Mimmipigg skrev 2014-09-29 12:56:36 följande:

När fick ni mailet om att boka intervju?

Vi gjorde webbansökan 1 augusti o väntar nu på intervjumailet. Kom hem i fredags efter att ha spenderat 2 härliga veckor med min fästman i hans hemland Albanien. Känns alltid så jobbigt o lämna han då jag vet att han mår dåligt av att vara där i hans hemland. Jag åker tillbaka igen i slutet på november då vi bestämt att gifta oss där så att hans mamma får vara med när hennes enda son gifter sig. Vi kommer göra det borgerligt då vi båda inte gilla det där med stora fester osv hehe. Vet inte hur detta kommer påverka ansökan då vi ansökte som sambo men tänker fan inte trycka på pausknappen på våra liv bara för att en myndighet inte kan vara snabbare på att göra beslut. Räcker med att vi måste leva isär i flera månader. Hoppas bara att det går snabbare än 11 månader.

Vi fick svar efter 6 månader, alltså för någon vecka sen. Vad roligt med bröllop! Hoppas verkligen ni får en super bra dag, jag och min man gifte oss också borgligt :)
  • valentinaaaa

Min man var på intervjun igår och allt gick super, nu gäller det att vänta på visumet och sedan åka hem till sverige.. åhh vad jag längtar hem! =)

• valentinaaaa
    Anonym (M) skrev 2014-10-07 21:29:31 följande:
    Kul och grattis! Hoppas ni inte behöver vänta alltför länge!

Tusen tack! kollade nyss min mail och fick något fron migrationsverket men förstår inte vad dom menar så jag får väl ringa imorgon och kolla. Om inte ni kan hjälpa mig att förstå haha :P 

Ditt ärende har nu avgjorts.

Observera att detta meddelande inte ger besked om du fått avslag eller bifall på din ansökan. Du kommer att få ta del av beslutet antingen via post (om du befinner dig i Sverige) eller genom den svenska ambassad/konsulat som du angivit i din ansökan.

Om du har beviljats uppehållstillstånd kommer du att få ett uppehållstillståndskort som bevis på ditt tillstånd. Läs nedan vad du måste göra för att få ditt uppehållstillståndskort.

Om du befinner dig i Sverige:

Om du inte har lämnat fingeravtryck och fotograferats på Migrationsverket måste du göra det innan vi kan tillverka ditt kort. För att göra det måste du först boka en tid. Det gör du på https://www.migrationsverket.se/tidsbokning Ta då med detta beslut och ditt pass eller annan legitimation. Kortet kommer att skickas till din adress i Sverige inom några veckor.

Om du har lämnat fingeravtryck och fotograferats på Migrationsverket i det ärende som detta beslut gäller kommer ditt kort att skickas till din adress i Sverige inom en vecka.

Med uppehållstillståndskortet kan du sedan uppsöka Skatteverket för att folkbokföra dig. Ta då också gärna med detta beslut.

Om du befinner dig utanför Sverige:

Om du redan fotograferats och lämnat fingeravtryck vid en svensk utlandsmyndighet (ambassad eller konsulat) får du ditt kort genom den svenska utlandsmyndighet som du tidigare besökt. Om du är folkbokförd på en adress i Sverige skickas kortet till den adressen.

Om du ännu inte fotograferats och lämnat fingeravtryck vid en svensk utlandsmyndighet (ambassad eller konsulat) måste ditt kort först tillverkas. Vi ber dig därför att så fort du kan uppsöka den svenska utlandsmyndighet, som du uppgivit i din ansökan, för att lämna fingeravtryck och bli fotograferad. Du kommer sedan att få ditt uppehållstillståndskort genom utlandsmyndigheten. Om du är folkbokförd på en adress i Sverige skickas kortet till den adressen.

Om du inte behöver visum för att resa till Sverige ber vi dig uppsöka Migrationsverket så snart som möjligt efter att du kommit till Sverige för att bli fotograferad och lämna fingeravtryck. För att göra det måste du först boka en tid påhttps://www.migrationsverket.se/tidsbokning

Om du är EU/EES-medborgare och har ansökt om registrering av din uppehållsrätt kommer du att få besked med post till den adress du angivit. Du behöver inte kontakta Migrationsverket.

Med vänlig hälsning

Migrationsverket

E-post via: www.mig

• valentinaaaa
    Anonym (M) skrev 2014-10-07 22:35:05 följande:
    Det betyder att de fattat ett beslut och att ni får besked antingen via post eller direkt genom ambassaden i landet. Ni behöver inte göra något innan ni fått beskedet men kontakta ambassaden i morgon och se om de kan ge er beskedet över telefon så slipper ni vänta. :)
    Jaha så dom har redan beslutat på en dag? han var ju på intervjun igår imorse och idag morse fick jag detta mailet. Alltså har han fått visum eller fått avslag?
  • valentinaaaa
    Anonym (snälla) skrev 2014-10-07 22:44:57 följande:
    Åh vill inte ge dig för stora förhoppningar nu om det inte skulle va så, men fattar de beslut så fort är det nog positivt :D

Hoppas,hoppas,hoppas! tusen tack för att ni hjälper till här, är du glad över att det finns så snälla människor som är hjälpsamma! =) 

ringer imorgon och hör med ambasaden om dom kan ge mig beslutet via telefon. Är inte i sverige och har långt till ambassaden från oss. 

• valentinaaaa
    Anonym (snälla) skrev 2014-10-07 23:14:13 följande:
    Ja, gör det. Min sambo ringde ambassaden som gav beskedet och skickade en kopia på beslutet till min mail :)
    åh vad bra. Ringer imorgon!! =)
  • valentinaaaa
    OupaOupa skrev 2014-10-08 06:53:13 följande:

Lycka till idag Valentinaaa! Håller tummarna för positivt besked :)

TUSEN TACK! Det blev ett väldigt positivt besked. Han har fått visum för två år! Är så himla lycklig just, tror jag svävar på moln. =) Håller tummarna för er alla som väntar på besked. 

• valentinaaaa
    Anonym (M) skrev 2014-10-08 14:56:48 följande:
    Vad roligt! Grattis! Minns själv hur det kändes när jag fick brevet från Migrationsverket. Hade fått P-böter på morgonen och haft en pissig dag och så kom det där brevet och allt ändrades. :)
    Tack! ja det var nästan så för mig också, sjukt dålig dag och riktigt seg i huvudet sen kommer det där beskedet och allt blir bra igen. 
    Anonym (Palestina) skrev 2014-10-08 19:07:19 följande:
    GRATTIS!
    Tack!! håller tummarna för er som är kvar! :)
  • valentinaaaa
    Mimmipigg skrev 2014-10-09 15:12:02 följande:
    Grattis så mycket till er :D Detta är andra positiva beslutet jag sett migrationen gjort denna vecka som gått relativt snabbt :D De andra paret skickade in sin ansökan i maj 2014 och fick svar i början på denna vecka. Är alltid så härligt o läsa dessa positiva beslut då de ger en hopp om att jag o min fästman kan få börja nästa år tllsammans här i sverige.

All lycka till er båda :D

Tusen tack Mimmipigg! 

Vi skickade också in våran ansökan i maj och fick svar en dag efter intervjun, trodde inte mina ögon när jag fick se mailet. Sprang till min man och kramade honom, började till och med gråta av lycka. Håller tummarna hårt om att det går fort för er. Känns som man väntar en evighet. Skriv till mig när ni fått erat beslut! Tycker det är jätte intressant att veta om andras beslut osv. Kram!

• valentinaaaa
    Mimmipigg skrev 2014-10-12 14:54:36 följande:
    Jag kan tänka mig det vilken lycka :D Jag kommer säkert oxå gråta som bara den när vi väl får vårat beslut. Min fästman mår så dåligt just nu men jag har kunnat muntra upp han lite genom o läsa alla forum och se hur positiva beslut rent ut sagt regnat in denna senaste veckan. De flesta av dem har gjort sina ansökningar i maj 2014, sen fått mailet om att boka intervjutid ca 4 månader efter och beslut nån dag efter intervjun :D Det bådar gott för oss oxå för om allt går så här snabbt för oss oxå så lär han vara hemma innan nyår :D. Vilken enhet låg eran ansökan på?
    Absolut kommer jag hålla er uppdaterade hur allt går med varan ansökan :)

Minns också hur frustrerande det var och vänta på svar och kolla på hotmailen varje dag. Men du får muntra upp honom så som du sagt att du gör. Jag fick också läsa massa forum för min man så han skulle få upp hoppet. Det var ett tag som vi trodde att han inte skulle bli beviljad men kolla så snabbt det gick för oss. Min man är ifrån Serbien men våran enhet låg i Örebro. Vart ligger eran?

Den 11 åkte vi till Serbien och allt gick super, det ända han fick göra är visa upp sitt besked om att han fått uppehållstillstånd för två år. På fredag har vi bokat in tid så han kan få ta kort på sig och lämna fingeravtryck.  Håller fortfarande tummarna för att det ska gå super snabbt för er denna tid. Ringer du ofta och frågar hur det går och så? tror det kan hjälpa lite och göra det. Och skickade ni in som sambos eller gifta? =) Kram! 

• valentinaaaa
    trött usa pendlare skrev 2014-10-17 13:27:37 följande:

Såg nu att dom har utökat till 14 månaders väntetid och jag bröt ihop! Jag vet inte CAD jag ska ta mig till åker dit över thanksginging nu men sen har jag inga flera semester dagar innan slutet på april! Hur fan tror dom att människor klarar av 14 MÅNADER!!!! Fy fan!!!

Usch! Lider med er, vet hur jobbigt det är och vänta.. men håll ut! Beskedet kan komma vilken dag som helst!!
  • valentinaaaa
    Anonym (Jonis) skrev 2014-12-03 12:41:13 följande:

Har oxå väntat i 10 månader nu :/

Igår skulle jag kontrollera statusen för vårt ärende på MIG hemsida, och då Såg det annorlunda ut än vad det gjort tidigare, det stod att den var registrerad nu :D men så kollade jag idag igen och då stod det att den INTE var det? Så jag ringde in och killen jag prata med sa att man inte alltid kan lita på kontrollnummrerna???????!!!! Men i vilket fall som helt så sa han att vi nog får vänta till april :(((((((( vi har vårt ärende i Örebro, så det känns väll iaf lite positivt att vi har ett kontor tilldelat nu.

Mitt och min mans ärende var också i Örebro och min man fick sitt visum en dag efter intervjutiden =)
  • valentinaaaa
    Aidaaaa skrev 2014-12-22 19:48:10 följande:

Haha!! Det ska vara glada smileysar inte frågetecken, är såååå lycklig

Åå förstår lyckan!! Minns när min man fick sin intervju tid! Hoppas ni får beviljat snart, håller tummarna
  • valentinaaaa
    Aidaaaa skrev 2014-12-22 20:53:03 följande:

Tack!!! :) ja och han ville ha på engelska så hoppas det går snabbare att få tid än på albanska.

Det går säkert bra, min man tog det på serbiska för att det skulle gå fortare att få tid. Han fick sitt visum dagen efter intervjun, vem vet ni kanske också får så :D
  • valentinaaaa
    Aidaaaa skrev 2014-12-22 22:03:45 följande:

Ja precis :) när hade ni intervju och hur länge fick ni vänta på tid? Var det också i skopje :)

Nej det var i beograd men vi fick vänta ungefär 5 månader på intervju tid o min man fick den den 6 oktober och sen den 7 oktober på morgonen så fick han beviljat visum för två år. Hur länge har ni väntat på intervjun? Vet att det känns skönt bara man hör något från migrationsverket,
  • valentinaaaa

haha jag vet känslan när man får reda på något nytt, jag bokstavligt talat sprang ut i pyjamas till grannen som är min mans faster (jag var i Serbien hela väntetiden) och berättade, klockan va då halv 8 haha! Håller tummarna för er, berätta gärna hur det går sen! Ring och hör vart erat ärende ligger någonstans också, =)

• valentinaaaa
    Aidaaaa skrev 2015-01-02 18:14:19 följande:

Hej! Nu fick vi ett mail angående intervjutiden och den har blivit flyttad till den 30/1 istället :D super glad, 6 dagar tidigare än första tiden vi fick plus så är jag ju där nere i Kosovo då :D någon annan som har tid den 30? På samma ambassad (skopje) så ses vi där kanske ;) hihi. Kram på er alla o lycka till!

Håller tummarna!! Berätta hur det gick sen, jätte nyfiken!!=)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid