• Narnia

Gravid i Luleå - BF sommar / höst 2014

Hej! Är gravid i v.7+0 (v.8) efter IVF. Jag är 35 år, första barnet. Har BF 21/8. Någon mer från Luleå som har BF till sommaren/hösten 2014? Ska vi följas åt, dela erfarenheter, tips, peppa varandra? och kanske tom träffas på BB, vem vet! ;)

• Svar på tråden Gravid i Luleå - BF sommar / höst 2014
  • Jekkaliten

Kul med alla nya! Hoppas vi bli riktigt många på fikaträff den 9 mars! 

Idag var jag hos BM och lyssnade på hjärtljud. Det låg på 142, och enligt skrock är det då en tjej därinne (140 + = flicka tydligen). Storasyster skulle ju bli glad om det stämde… Vi vet ju inte eftersom liten inte ville visa kön på UL. Har ni några fler skrockmetoder på lager för att avgöra kön? Erfarenhet av vad som funkat för andra? 

….Och förresten är jag sjukt avis på alla som ska titta på vagnar/redan beställt. Man borde ha sålt gammelvagnen Tungan ute

• Heelleennaa

Är det så, att 140 slag eller mer så är det en flicka, har inte hört det förr, men det är kul med skrock. När jag var hos barnmorskan senast var det ca 150 slag Glad.  

Jag har hört att man ska kunna se på formen på magen vad det är för kön. Att den ser olika ut beroende på kön. Om den står rätt ut eller mer breder ut sig i sidled. Jag vet dock inte hur den ska se ut för att det ska vara en pojke eller flicka. Min mage pekar rätt ut, på jobbet säger dom att det betyder flicka medans kompisar säger att det betyder pojke så jag vet inte vad som är rätt. Någon annan som vet? 

Jag har också hört att om bebisen är lugn i magen så blir den lugn när den kommer ut och är den rörlig och vild i magen blir den så istället. Hmm, min bebis är mycket vild där inne, särskilt på natten, och den väcker mig nästan varje natt vid fyratiden då den sparkar och sprattlar runt. Bådar inte gott om det stämmer.

Någon som hört mer skrock?

• E80

Ang skrock har jag hört att om man känner sig/blir "osnygg" under graviditeten väntar man en flicka. (Flickan tar skönheten från mamman)

• perniha
    Jekkaliten skrev 2014-02-10 18:59:39 följande:
    Kul för er tjej också! Ser förresten i tråden att du skriver att ni bor i S-byn. Det blev inte lerbäcken för er då? Har som för mig att ni tittade på hus där. 
    Nej vi drog oss ur det köpet efter besiktningen som visade mögel i grunden...sen har vi varit inne på S-byn ända sedan dess och förra våren hittade vi det här huset och flyttade in i slutet av Juli i somras! Jag är ju född och uppvuxen i byn så jag har ju kommit hem nu
  • råneåtjej85
    emmute skrev 2014-02-06 16:07:34 följande:
    Råneåtjej85 - vi bor i röda hyreshuset närmast "västihällan" där PRO har sina samlingar :P Du då? :)
    Aha ja det vet ja ju vart det är! Har promenerat förbi där några gånger när jag var mammaledig med första knoddisen! Vi bor i norra byn på hyggesvägen. Så typ 150 m till längdskidspåret, även fast jag är dålig på att använda det!

Uppdaterar denna!

25:e April, Mosie, 32 år, 3:e barnet
    4:e Maj, Heelleennaa, 28 år, 1:a barnet 
    5e Maj, 1980längtar, 33 år 2:a barnet
    11:e Maj, Emmute, 26 år, 1:a barnet
    12:e juni, rosii, 25 år, 2:a barnet
    25:e juni, Jekkaliten 33 år, 2:a barnet
    28:e juni, Tinzu 26 år, 1:a barnet
    1:a Juli, Jempiz 29 år, 1:a barnet
    25 juli, Ninai 32 år, 2:a barnet 
    7 augusti, råneåtjej85, 2:a barnet
    21:a Augusti, Narnia, 35 år, 1:a barnet (IVF)
    25:e Augusti, Perniha, 28 år, 2:a barnet 
    1:a September, Lorelei93, 30 år, 1:a barnet
    3:e September, E80, 30 år, 3:e barnet
    15:e September, September2014, 28 år, 1:a barnet
    19:e September, Verkri 31år, 1:a barnet
  • Mosie
    perniha skrev 2014-02-11 07:15:41 följande:
    Nej vi drog oss ur det köpet efter besiktningen som visade mögel i grunden...sen har vi varit inne på S-byn ända sedan dess och förra våren hittade vi det här huset och flyttade in i slutet av Juli i somras! Jag är ju född och uppvuxen i byn så jag har ju kommit hem nu

Du är från Byn, vem må du vara då? :) för det är jag med. Moa W (81a).
  • Mosie
    Heelleennaa skrev 2014-02-10 20:23:51 följande:
    Är det så, att 140 slag eller mer så är det en flicka, har inte hört det förr, men det är kul med skrock. När jag var hos barnmorskan senast var det ca 150 slag Glad.  

Jag har hört att man ska kunna se på formen på magen vad det är för kön. Att den ser olika ut beroende på kön. Om den står rätt ut eller mer breder ut sig i sidled. Jag vet dock inte hur den ska se ut för att det ska vara en pojke eller flicka. Min mage pekar rätt ut, på jobbet säger dom att det betyder flicka medans kompisar säger att det betyder pojke så jag vet inte vad som är rätt. Någon annan som vet? 

Jag har också hört att om bebisen är lugn i magen så blir den lugn när den kommer ut och är den rörlig och vild i magen blir den så istället. Hmm, min bebis är mycket vild där inne, särskilt på natten, och den väcker mig nästan varje natt vid fyratiden då den sparkar och sprattlar runt. Bådar inte gott om det stämmer.

om magen så brukar dem säga att pekar den rakt ut är det en kille och blir man rund är det en tjej, men med tanke på att alla mina magar har sett lika ut och jag har en kille och en tjej så faller det :D
  • Mosie
    Heelleennaa skrev 2014-02-10 20:23:51 följande:

och jo om aktiviteten i magen, det är ju den dygnsrytm dem har därinne som dem kommer ha den första tiden när dem kommer ut, så mycket man man ju iaf säga :D Vi är hela familjen nattugglor så det är inte så konstigt att våran bumbling är aktiv på natten.
Svar på tråden Gravid i Luleå - BF sommar / höst 2014