• Narnia

Gravid i Luleå - BF sommar / höst 2014

Hej! Är gravid i v.7+0 (v.8) efter IVF. Jag är 35 år, första barnet. Har BF 21/8. Någon mer från Luleå som har BF till sommaren/hösten 2014? Ska vi följas åt, dela erfarenheter, tips, peppa varandra? och kanske tom träffas på BB, vem vet! ;)

• Svar på tråden Gravid i Luleå - BF sommar / höst 2014
  • Heelleennaa

Jag är också på fikaträff 9/3. Tid är jag flexibel med då det är en söndag så jag anpassar mig till när det passar för alla andra. Plats är jag dålig på, har bara bott i Luleå i ca 1,5 år, har bättre koll på restauranger. Finns det något café där man kanske kan förboka bord? Då kanske dom kan skjuta ihop några bord. Eller det kanske inte går på ett café att förboka. Kommer bara tänka på Friends. Hur är det på roasters (tror det heter så), har bara gått förbi utanför, aldrig varit in. 

Narnia, vad roligt att ni snart ska berätta, det är en sån rolig nyhet att berätta, alla blir så glada. 

I morgon är det exakt 3 mån kvar innan min lilla bebis är beräknad, börjar inse hur nära det är nu Glad.

• Jekkaliten

Vad kul att det trillar på så bra här i tråden - man hinner ju knappt hänga med! Varmt välkomna alla nya också! 

Fikadejt! (Yeahj!!!) Skriver upp 9 mars som fikadejt i kalendern och håller alla tummar och tår för att sambon inte jobbar helg då. Annars får ni dras med min fyraåring också (fast å andra sidan kanske mormor/farmor inte har nåt emot att barnvakta lite). Helleennaa undrade över bästa fiket med störst plats och bästa alternativ kanske är Mat och prat (som ändå är ett barnhäng), eller kanske Hildurs (lite bortglömt nere vid Pentik och Köpmantorget).

...Ser för övrigt precis som alla andra också fram emot dejter och barnvagnspromenader. Att vara f-ledig kan ju vara lite ensamt ibland, så det känns extremt bra att vi är så många i tråden.  

Apropå flyg: Härligt att ni är så många som har härligheter inplanerade i form av resor. Jag var lite sugen på en sthlms-tripp till kristi himmelsfärdshelgen, men det kändes för tätt inpå. Kanske får tänka om, med tanke på det ni luskat fram om regler, alltså att man faktiskt får flyga helt "fritt" fram till 4 v före BF  Flört

Om huruvida kaggen syns eller ej: Håller verkligen med Ninai om att det varierar dag för dag, men det känns som om att det inte går att dölja längre (i vecka 19 nu, efter att ha fått BF flyttat framåt till 3 juli). Jag vill dessutom berätta, hellre än att få de där undrande blickarna. 

Låg energi/krämpor: Känner verkligen igen mig i det Perniha skriver om att vara helt orkeslös och gå och lägga sig med storbarnet. Med barn 1 tränade jag till vecka 36. Känner att jag börjar prioritera bort träning nu, och det känns verkligen inte bra. Räknar dock med att kunna träna bra när bebben är ute, eftersom det kommer vara sommar/tidig höst och fullt av tillgängliga barnvakter, både för stora tjejen och lillknodden. Annars känner jag inte av några krämpor och hoppas att foglossning håller sig undan. Däremot är jag extremt dålig i hyn och har haft munsår två gånger sen plusset. Stråla som gravid? Knappast! Nån annan som känner sig osnygg? Gråter

• Narnia

Jekkaliten: osnygg är ju bara förnamnet hos mig... Har rosacea sen tidigare (man får rodnad på ansiktet och det kan se ut som finnar, typ) och nu har det blivit extremt, tycker jag! :/ Sen har jag gått upp en massa kilon med IVF-behandlingen (5kg) plus de jag har gått upp nu (2,5kg) så man känner sig inte direkt snygg inte! :/

Angående fikat, jag anpassar mig också vad gäller tiden. Och så tycker jag att det inte gör något att man har med sig barnen, eller?

Har haft det jättestressigt på jobbet sedan förra vecka och nu känns det som att man typ vill bara ta semester och vara gravid på heltid! :P Jag vet att det skulle bli jättetråkigt i längden men just nu känns det så. Längtar till april då vi bokat en resa till Malta! Det ska inte vara jättevarmt väder men bara tanken av att vara lediga och rå om varandra! Sååååå skönt!

• råneåtjej85

Hej hej!

Hittade precis hit!

Väntar mitt andra barn som är beräknat till 7 augusti!
    Har sedan tidigare en son som fyller 2 i april!
    Även en bonusdotter som precis blivit 4,5 år gammal!

• perniha

Narnia: Jag känner igen mig, gravid på heltid låter rätt lockande för tillfället!

Råneåtjej85: välkommen!!

Jag är öppen för tid angående fikadejten och tycker absolut inte att det är några problem om man har med sig barnen!

Angående att berätta om graviditeten så är jag så kluven. Naturligtvis ska jag berätta för närmaste kollegor (är förskollärare) och chefen men NÄR? Gick ju in i v.12 idag så den där magiska gränsen är ju som nådd iallafall. Dessutom tror jag knappt jag kan dölja kaggen så mycket längre, det går ju bara att skylla på chips och kakor till en viss gräns liksom! Funderar på att berätta i veckan kanske men känns ändå lite tidigt också så vet inte...

• Heelleennaa

Vad duktiga alla har varit på att inte berätta,  jag kunde inte hålla tyst och berättade direkt på jobbet och för familj och vänner, tror de flesta visste när jag var i vecka 4-5. Kanske var lite tidig att berätta, men jag kunde inte låta bli.

Jo känner också igen mig i att känna sig orkeslös. Full fart på jobbet , sedan vill jag bara däcka när jag kommer hem.  Har lite järnbrist just nu också, var tydligen vanligt sa barnmorskan, så jag hoppas att jag snart ska bli piggare snart, äter lite järntillskott. 

Klart ni som vill kan ta med barnen på fikat!

• Jempiz

Välkommen alla ni nya!:D Tack för alla svar angående flyg! :D ska till barnmorskan för RUL imorgon så får se om jag blir fram eller bakflyttad först! Sist på UL stämde mitt BF. Men de var ju så tidigt! Så spännande att se vad dom säger imorgon!:) är i v. 19 nu.... Börjar bli en riktig tjockis! Ser fram emot vår fikadejt den 9:e då! Wohoo! :)

• E80

Jempiz vad spännande med ul. Hur har ni andra gjort eller tänkt göra med att fråga kön på ultraljudet?

• Lorelei83

Vi berättade för vår familj och närmaste vänner tidigt. Jag tänkte att om det skulle bli missfall så vill jag ju inte dölja det för de som står mig nära. Nu vet nästan alla vänner, och reaktionerna har varit jätteroliga att höra. Förutom från en väninna som blev tyst och chockad och inte glad. Jag vet ju att för några år sen så pratade vi om att jag absolut inte ville ha barn och hon kände likadant. Men nu trodde jag att hon skulle bli glad! Men jag vet inte..hon kanske inte mår så bra själv just nu så jag ska inte tänka för mycket på detta.

För min chef berättade jag också tidigt så att hon ska kunna rekrytera i tid. Eftersom det är ett stort projekt som ska göras de närmaste åren. Kändes schysst att göra så. Men sen vet ingen annan på jobbet förutom en väninna. Funderar på att inte säga något förrän det syns.
    Men det ska bli såååå skönt att få vara mammaledig!! Inga deadlines, inge jobbstress, inga negativa kollegor. Såå skönt! Fniss, säger jag nu, men sen kanske ni får höra mig klaga över hur jag aldrig får sova.

Angående flyg Jempiz så hade jag också tvekat. Men sen så kanske du mår super och kan resa hur lät som helst. Du kan ju tacka ja, och om du mår skit, så tror jag säkert att brudparet förstår.

Och ultraljud: vi vill se om det blir pojke eller flicka. Det var min man som ville det jättegärna medan jag alltid tänkt att det lika gärna kunde bli en överraskning. :) ska bli spännande.

• Narnia

Välkomna alla nya! :) nästan så man vill öppna en Facebook-grupp eller så för jag börjar tappa räkningen på vilka vi är! Dessutom så är jag KASS på namn! :S
    Kanske nåt vi kan fundera på efter vår fikaträff i mars? :) så kan man ha kontakt med varandra på ett annat sätt. Men nu så länge kanske man vill vara anonym ett tag till. ;)

Vad roligt med RUL! Vi har, som sagt bokat ett extra UL på Sensia för att se att allt är bra innan vi berättar något. Efter den långa vägen med operationer, behandlingar, ivf osv för att bli gravid känns det så overkligt att man trots allt blev med en liten i magen på första försöket, så jag kan inte glädja mig helt. Det är farligt det... var går gränsen liksom? När ska jag tillåta mig bli helt glad o avslappnad? Nåja, något att bearbeta. I alla fall så ser vi fram emot det UL nästa vecka. Då är vi inne på v13 så vi hoppas kunna se en del, men inte könet... det ville min sambo att det skulle vara en överraskning så det ska jag unna honom. Problemet är att jag är van att se ultraljudsbilder (jobbar inom vården) så det kan vara lite svårt att hålla sig från att berätta vad det blir för sort om jag nu skulle råka se det själv... Så vi har kommit överens om att OM jag ser det så ska jag berätta för honom.

Det där med att flyga på 8:e månad... jag skulle också vara tveksam men å andra sidan så tänker man att allt brukar gå ganska bra... Är det inrikes så tar det bara drygt 1h så skulle man komma igång då man är på väg hem så hinner man lugnt till Sunderbyn... om man inte är en sån som föder lätt på "en kvart", typ... Men det är klart att man helst vill vara hemma när det är dags... Kanske ni kan prata med er barnmorska och höra vad hon tycker just i ditt fall?

Nåja, ska fortsätta jobba nu. Kaffepausen är slut... :/
    Allt gott till er alla!! :)

Svar på tråden Gravid i Luleå - BF sommar / höst 2014