• Narnia

Gravid i Luleå - BF sommar / höst 2014

Hej! Är gravid i v.7+0 (v.8) efter IVF. Jag är 35 år, första barnet. Har BF 21/8. Någon mer från Luleå som har BF till sommaren/hösten 2014? Ska vi följas åt, dela erfarenheter, tips, peppa varandra? och kanske tom träffas på BB, vem vet! ;)

• Svar på tråden Gravid i Luleå - BF sommar / höst 2014
  • Jempiz
    25:e april Mosie, 32 år, 3:e barnet
    4:e Maj, Heelleennaa, 28 år, 1:a barnet 
    5e Maj 1980längtar, 33 år 2:a barnet
    11:e Maj Emmute, 26 år, 1:a barnet
    12:e juni rosii, 25 år, 2:a barnet
    25:e juni Jekkaliten 33 år, 2:a barnet
    28:e juni Tinzu 26 år, 1:a barnet
    1:a Juli, Jempiz 29 år, 1:a barnet
    25 juli, Ninai 32 år, 2:a barnet 
    21:a Augusti Narnia, 35 år, 1:a barnet (IVF)
    25:e Augusti Perniha, 28 år, 2:a barnet 
    1:a September Lorelei93, 30 år, 1:a barnet
    3:e September E80, 30 år, 3:e barnet
    19:e september Verkri 31år, 1:a barnet
  • Jempiz

Oj, man lär sig något nytt varje dag. Visste då inte ens vad glukosbelastning var förrän jag googlade det nu! Thank good for Google! :D 

Tinzu: tack så mycket! :) Kändes ju helt ok.

Heelleennaa: Jo, det känns ju alltid bättre att bli framflyttad än tillbaka flyttad. 4 veckor, men jösses så jobbigt!

Gällande barnvagnar så är jag inne på en Emmaljunga Citycross som många andra här uppe i norr. Men det verkar som vara en bra vagn att ha både på landet och inne i stan. Kan ju hinna ändra mig.  :)

• Mosie

Vilka skickar dem på glukosbelastning här? Jag har gjort det båda svängarna med dem andra grav men det var inte i sverige. Antog bara att dem inte gör det här iom att ingen nämnt det.

• Mosie
    Jempiz skrev 2014-02-06 10:41:31 följande:
    Ultraljudet igår gick jätte bra och allt såg då bra ut! Vi ville inte veta kön men då vi kom ut från sjukhuset sa både jag och sambon att vi trodde det var en flicka! Men det är ju bara vad vi tror. Kan lika gärna bli en pojke! Jag blev dock framflyttad en vecka! Så vips hade min halva graviditet gått och jag är nu i v. 20!:) om någon ids får ni gärna flytta mig till 1:à juli på BF listan! Har nämligen bara en IPad och på den funkar inte returknappen! Annars får jag se till att göra det sen! Nu har jag då bestämt mig. Det blir definitivt inget bröllop i slutet av Maj. :P Min moderkaka ligger dessutom lågt så jag ska dit på ett till UL i v.32. Någon annan här som har likadant eller vart med om det?! Jag tycker att en sluten facebookgrupp låter jätte bra!:)

Jag ska också tillbaka på ul v.32 bokat och klart. Det var också för moderkakan, det hade jag med #1 också men dem flyttar sig oftast.
  • Narnia

Oj! Sockerlösning med smaker och allt! Ja det kanske slutar med att jag ser fram emot andra gången då! ;)

Mosie: de vill göra en glukosbelastning på mig pga ärftliga faktorer vad gäller diabetes plus att jag har ett BMI på över 30... alltså jag är fet... alltså väldigt bra att du slipper göra en sån. ;)

• perniha
    Mosie skrev 2014-02-07 10:00:09 följande:
    Vilka skickar dem på glukosbelastning här? Jag har gjort det båda svängarna med dem andra grav men det var inte i sverige. Antog bara att dem inte gör det här iom att ingen nämnt det.
    Anledningen till att jag får göra det är för att min mamma har diabetes och jag antar att de anser att det finns en större risk att jag kan drabbas av graviddiabetes på grund av det. Vet inte om det finns några andra anledningar till att man får göra det men det är iallafall därför de skickar mig på det
  • perniha
    Narnia skrev 2014-02-07 18:46:05 följande:
    Oj! Sockerlösning med smaker och allt! Ja det kanske slutar med att jag ser fram emot andra gången då! ;)

Mosie: de vill göra en glukosbelastning på mig pga ärftliga faktorer vad gäller diabetes plus att jag har ett BMI på över 30... alltså jag är fet... alltså väldigt bra att du slipper göra en sån. ;)
    Hahaha jaa eller hur! Kanske till och med är gott??
  • Tinzu

Jag kan säga att sockerlösningen är ju inte sådär jättegod ändå men den går ju ner iaf haha men det typ fastnar på läpparna och i munnen och man känner verkligen sockret, det luktar ju mer än det smakar, vet inte hur jag ska beskriva. Men tur att det bara är 2dl, även fast det känns som mycket när man ska dricka det under en viss tid

• Narnia

Hur går det till egentligen? Får man glaset och så ska man svepa i sig det på hur lång tid? Sen väntar man i hur länge? Har inte koll på just glukosbelastningar. Dessutom verkar det som att de ändrat en del sen jag fick lära mig det för 100 åt sedan.
    Tinzu, du som har gjort det, hur kändes hela upplevelsen?... förutom klibbigt ;) det lät genast mycket mindre gott... :P

• Tinzu
    Narnia skrev 2014-02-08 15:58:47 följande:
    Hur går det till egentligen? Får man glaset och så ska man svepa i sig det på hur lång tid? Sen väntar man i hur länge? Har inte koll på just glukosbelastningar. Dessutom verkar det som att de ändrat en del sen jag fick lära mig det för 100 åt sedan.
    Tinzu, du som har gjort det, hur kändes hela upplevelsen?... förutom klibbigt ;) det lät genast mycket mindre gott... :P

Oj har inte lagt så mycket på minnet, men man får ju inte äta något efter midnatt iaf, inte heller tugga tuggummi antar jag. Du får inte spy Sen får man vänta i 2 eller 3 timmar, något sånt, minns inte riktigt, du får inte sova undertiden, bara sitta och glo TV eller läsa något.

Sen tror jag att det är under 5 minuter som man ska lyckas sluka dom där 2 dl.

Upplevelsen kändes väldigt sliskig jag gjorde den så tidigt i graviditeten så jag mådde illa av den och trodde att jag skulle behöva spy, men jag slogs emot det och lyckades hålla mig haha
Svar på tråden Gravid i Luleå - BF sommar / höst 2014