• Erla

Tempar/Fertility friend

hoppitossa skrev 2016-05-13 20:13:53 följande:

Spännande att se hur progesteronet fungerar för dig den här cykeln. :)

2 dagar innan mens, färskt blod och det flera spottings per dag. Nu var det ytterst lite färskt blod första dagen med spotting (CD10) sedan bara gammalt blod i en pytteliten blödning 1 gång varannan dag. Så nu jobbar jag på att med tankekraft få upp tempen imorgon. Funkar säkert jättebra, eller hur? 

Ja, men samtidigt frustrerande för det ger typ samma symptom som en graviditet :P

Okej, och nu har du haft spottings ganska många dagar va? Din temp har väl inte gått under coverline än va? Finns det någon tidigare graf där du kan kolla hur tempen beter sig innan mens? Min brukar tillexempel störtdyka långt under coverline samma dag som jag får mens :)
  • Erla
    hoppitossa skrev 2016-05-13 21:27:43 följande:

Vi har inte försökt bli gravida så länge än men det är väl en sak som blev tydligt väldigt snabbt, hur frustrerande alltihop är. :P

Under totalt 6 dagar men typ varannan. Nope, den håller sig över coverline hela tiden men har aldrig gått särskilt högt. Har tempat sedan januari men hade en 2,5 månader lång cykel utan äl så har tyvärr ingen bra att jämföra med. Generellt ligger tempen högre nu efter äl än de gjorde under hela den cykeln så är ju bra i vart fall. Har sett att tempen gärna störtdyker vid mens så jag hoppas vi slipper det båda två nu. :)

Ja :P kul att vi ändå ligger så lika i cykeln :) ska bli spännande att se hur det går dessa långa dagar som väntar.

Nej, en cykel utan äl kan man nog inte jämföra med en cykel ned äl :P tror inte att tempen måste ligga speciellt högt om man är gravid, bara den är högre än innan äl :)
  • Erla
    hoppitossa skrev 2016-05-13 22:31:58 följande:

Vilken CD hade du äl på? Alltid roligt att ha någon "att följa" samtidigt :D

Beställde tester i torsdags men de hann inte komma med posten idag men måste nog köpa ett imorgon iaf, kommer inte orka vänta till på tisdag!

Cd24 :) har som tidigast haft på cd20 enligt FF men cd19 enligt mig :P du då?

Åh vad spännande! Testar du imorgon då eller på söndag? Jag funderar på att testa imorgon nu, om inte tempen sjunker imorgon :)
  • Erla
    Stora My skrev 2016-05-13 22:44:18 följande:

Måste fråga. Litar ni alltid på ff? Jag kände av ägglossning, alltså hade ont av äggsläpp i tisdagskväll men ff satte ut den måndag. Gissar pga av temp men hade inrapporterat w cm tisdag plus haee både molvärk under dagen, kände tappen och först onsdag morgon var cm c. Jag är ju ny på detta med tempadet men äl brukar vara cd 16 (tisdag) och allt annat stämde. Tror ju äl var tisdag.

Jag kan ju säga att jag nog inte alltid litar på FF. Har ibland gått på känningar och analyserat grafen på egen hand, men ofta kan jag tycka att FF stämmer ganska bra så länge man har en någorlunda jämn temp :P ju hoppigare temp och ju fler osäkra faktorer desto svårare blir det ju för FF att beräkna.
  • Erla
    Sagan12345 skrev 2016-05-13 22:55:38 följande:

Hej på er!

Vad använder ni för typ av termometer/märke?

Jag tycker min diffar så mycket om man mäter tex två ggr i rad så tror jag måste byta ut de :)

Jag har någon billig grej med bara en decimal. Säkert typ Apotekets eller något för typ 80 spänn. Diffar endel när man tempar flera gånger på raken och jag tror som tidigare nämnt att det beror på att termometern är uppvärmd andra gången. Tror inte det spelar någon roll om du köper en ny faktiskt :)
  • Erla
    Symetrical skrev 2016-05-14 05:42:27 följande:

Jaså? Vad är det för mystiskt symptom då? Att gå upp och kissa på natten är ju också ett lovande tecken!

Jag har sedan äl+9 känt en typ vibrerande/surrande känsla långt nere vid blygläpparna på vänster sida. Jättekonstigt och svårförklarat :P kittlas lite men inte alls på något upphetsande sätt.
  • Erla

Sov så otroligt dåligt inatt så har discardat dagens temp. Tog den dessutom över två timmar tidigare pga att jag vaknade och behövde kissa... Vet inte hur jag ska tolka det, men att den är låg är ju inte så positivt.

Den lär ju vara nere och nosa på coverline nu om den inte gått under den. Får vänta mig mens idag eller imorgon.

• Erla
    hoppitossa skrev 2016-05-14 08:41:51 följande:

Tyvärr kom mensen här på morgonen..  Så ingen bebis att berätta om på bröllopet. Tempen sjönk inte alls särskilt mycket imorse, 0.13, men det kanske den inte gör eller så blir det imorgon. 

Även om det känns för djävligt just nu så har jag lärt mig otroligt mycket på den här cykeln.

- Jag har nog inte haft en riktig äl med mens sedan jag slutade med p-piller för 1 år sedan (ganska exakt på dagen).

- Jag vet hur ett positivt äl-test och efterföljande tempökning ser ut.

- Hur lång min lutealfas är, har aldrig vetat det förut pga oregelbunden mens innan p-piller. Och den har en helt okej längd. 

-Hur frustrerande det är att försöka bli gravid, med väntan på allt hela tiden. 

Så all heder till er som försökt bli gravida under så lång tid, jag känner för att slänga in handduken redan efter första besöket. 

Nä vad tråkigt!! :( men 13 dagars lutealfas är ju ganska bra, men progesteronet kan ju vara värt att kolla :) kan ju vara det som orsakar både låg temp och spottings.
  • Erla
    Loppan84 skrev 2016-05-14 08:50:58 följande:

Åhh spännande!

Det där med att kissa på natten fick jag också tidigt (typ äl+8) och höll i sig ända till vecka 12. Har aldrig gjort det när jag inte är gravid - så det var ganska avslöjande.

När testar du?

Ja, och jag är ju dessutom kissnödig sedan när jag vaknar igen, så det är ju positivt. Tempdippen idag är jag däremot inte så glad över så jag avvaktar och ser vad som händer imorgon. Har haft spottings nu i några dagar också och brösten har skuta ömma nästan helt. Tror inte jag är gravid faktiskt. Nästan så säker att jag känner att jag kan beställa hem nästa omgång med äl-test.
  • Erla
    Malin 845 skrev 2016-05-14 09:48:47 följande:

Hoppitossa: skit också att mensen kom :(. Kan vara en bra idé som de rekommenderade att ta t ex progesterall efter äl på kommande cykel :).

Erla: verkar ju lovande att du går på toa oftare! Jag håller tummarna stenhårt för dig!!! :*

Tack :) hoppas mensen håller sig borta och att tempen stiger.
    Loppan84 skrev 2016-05-14 10:14:27 följande:

Ok kanske uvi eller början på det då? Håller tummarna iaf.

Ja, kanske... Känns inte som så, men man vet aldrig :P

Tack!
    hoppitossa skrev 2016-05-14 10:21:48 följande:

Ja, lite i kortaste laget är den ju. Ska absolut kolla upp det den här cykeln! Är det kräm eller tablettform som är att rekommendera?

Men nu håller jag alla tummar och tår att det går bättre för dig!Ja, det var ju väldigt trist. Men får vara nöjd med en cykel på 37 dagar och egen ordentlig (i mängd) mens. Ska absolut kolla upp det! Åt du i tablettform eller använde du kräm?

Det är inte i kortaste laget :) 13 dagar är bra! Allt över 10 dagar räknas som okej. Jag kör med kräm då det är vad jag fått rekommenderat till mig. Har läst lite att tablettformen är mer koncentrerad och påverkar kroppen mer än vad krämen gör. Krämen blir alltså lite mer naturlig än vad tabletter gör :)
Svar på tråden Tempar/Fertility friend