• Erla

Tempar/Fertility friend

Så trött på att vänta i evigheter på ägglossning nu! Är det ens någon idé att försöka när allt hinner ruttna 100 gånger om?! Är på cd22 och har haft känningar (riktigt smärtsamma ibland) sedan cd10! Orkar inte med känslan av att "idag kanske jag får positivt test" bara för att få samma jäkla testsvar! Klarar inte av att hålla skenet uppe mer nu så kommer vara frånvarande under sommaren fram tills utredningen börjar. Tror inte det blir någon graviditet inom det närmsta halvåret ändå och vill inte gnälla här varje gång det blir jobbigt (typ hela tiden).

Önskar er alla lycka till, både gravida, nygravida och framtida gravida.

• Erla

Så länge man kunde hålla sig borta härifrån då :P Ber om ursäkt för mitt senaste. Mådde så dåligt och kände att jag missunnade er bebislycka. Verkligen inte det jag vill bidra med här inne. 

Har i vilket fall fått äl bekräftat av både test och FF. FF har dock inte satt den på den dagen jag tror att den var. Ser ut såhär just nu i alla fall:

Hoppas ni har det bra förresten! Hur ligger ni till i era cykler?

• Erla
    Malin 845 skrev 2016-06-18 20:52:18 följande:

Man har rätt att vara ledsen!!

Skönt att få det bekräftat, men vart menade du äl skulle satts ut? Du hade ju tempökningen från cd 32 :). Från positivt test kan ju äl vara 24- 48 timmar efter, så verkar stämma bra :).

Håller tummarna för dig gumman :*

Tack för svar!

Alla mina äl-krämpor försvann under dagen på cd31 så jag tänkte att det hade med att ägget släppt, men visst talar tempen för äl på cd32. I vilket fall spelar det inte någon större roll då vi inte legat speciellt mycket runt äl. Hoppas det räcker.

Tack <3 hoppas för er skull också!
  • Erla
    Symetrical skrev 2016-06-19 07:13:19 följande:

Man måste få kräka av sig ibland! Är övertygad om att ingen håller några grudges här pga det.

Jag tror för övrigt att du hade äl natten mellan tisdag och onsdag och att ff satt ut äl på onsdagen mest pga att du lagt in fertil flytning även den dagen. Hur gör ff ifall du tar bort den, alternativt ändrar till typ "sticky"?

Tack, men det kändes som att det var fel plats att bryta ihop på.

FF ändrar inte beräknad äl om jag tar bort eller ändrar cm :/ men det spelar ingen roll egentligen. Det är ju bara en dag :)
  • Erla
    Malin 845 skrev 2016-06-19 09:43:47 följande:

Hoppas det räcker ändå! :) <3

Ja det hoppas vi med. Kollade tillbaka på mina tidigare gravidkurvor och vid första graviditeten låg vi på äl-2 så möjligheten finns ju verkligen :)
  • Erla
    Malin 845 skrev 2016-06-19 09:47:15 följande:

Starkare äl sticka i morse! :) och blinkande glad gubbe på cb! :D hoppas på tidig äl igen!

Härligt! Vilken cd är du på nu?
  • Erla
    Malin 845 skrev 2016-06-19 10:09:22 följande:

Finns absolut en chans då ju! :). Simmarna lever ju upp till 5 dagar så :). Är på cd 14 :)

Ja då är det väl bara att hoppas :P är bara lite orolig för att ägget släppte så sent :/ cd32 känns lite i det senaste laget liksom.

Då lär du nog få tidigare äl ja :) skönt att få det innan cd20 liksom!
  • Erla
    Malin 845 skrev 2016-06-19 11:47:23 följande:

Hoppas att det var ett bra ägg då! Om det inte tar sig denna cykeln, ska du testa soja isoflavoner eller munkpeppar? :)

Ja det borde det bli :)

Ja, vi får hoppas det. Har forskat lite och förstår ju att det absolut går att bli gravid trots sen äl, men det verkar finnas något samband med sen äl och dåliga ägg. Jag köpte in fler rosenrot och även vitamin d3. Vill ju slippa rosenrot då jag blir så sjukt illamående av dem, men de funkade ju så bra sist. Vitamin d3 har jag läst lite studier om. Inte alls ovanligt med rubbade cykler på norra halvklotet. Det finns ett ganska tydligt samband mellan låga vitamin d3 halter i kroppen och oregelbunden eller utebliven äl tydligen.

Blir sista cykeln innan utredning nästa gång, om jag inte lyckas bli gravid och behålla dvs. Har fått tid för utredning i augusti nämligen :)
  • Erla
    Malin 845 skrev 2016-06-19 19:08:27 följande:
    Ja äggkvaliteten kanske inte är optimal beroende på hur sen äl man har.. Men gravid kan man ju bli ändå :).
    Tycker verkligen du ska testa munkpeppar eller soja isoflavoner annars! Jättetidig äl för mig och tydlig äl värk :). Jasså vad kan d3 vitaminen göra för skillnad??

Aha vad bra att få utredning :). Ska ni ta blodprover på dig och sperma test på din sambo i augusti då? :) eller har ni gjort det? Är mitt i utredning själv så kan berätta lite annars om du vill :)
    Jo jag har ju hört att både sojaisoflavoner och munkpeppar ska vara bra, men tänker att jag kör på med det som jag vet funkar :) 

Vitamin D får man ju ifrån solen. Inget som kroppen kan tillverka själv och här uppe får vi ju inte så många soltimmar. Tydligen kan det påverka ägglossning. Det hade man testat på kvinnor där äl uteblir och väldigt många fick tillbaka sin äl efter en kur med vitamin d3. Jag vet inte hur det hänger ihop, men de hade i alla fall sett att en stor mängd kvinnor med utebliven och rubbad äl hade brist på denna vitamin. Minns inte vart jag läste det, men googla så lär det komma upp några studier. 
  • Erla
    Malin 845 skrev 2016-06-19 20:06:14 följande:
    Det andra funkar med ;). Men eftersom du ändå får så pass sen äl, kanske det är värt att testa något annat? :)

Jaha visste inte att det påverkar ägglossningen! :).
    Jo, hade bara rosenrot den första veckan. Råkade ta slut mitt i där :/ Tror det är därför den blev så sen. Fick ju äl mycket tidigare förra omgången och kommer kombinera rosenrot och d-vitamin. Kommer ju som sagt ändå få hjälp i augusti så nu känns det bara som att jag testar en sista gång innan det liksom. Känns inte som att det är värt att köpa in en massa nya grejer innan det, just nu. Tackar dock för tipsen!

Jag hade ingen aning heller, men läst i många trådar att D-vitamin hjälpt (även här) så tänkte att det var lika bra att kolla upp det ^^
Svar på tråden Tempar/Fertility friend