• Erla

Tempar/Fertility friend

Malin 845 skrev 2016-06-27 09:13:52 följande:

Lägg upp grafen! Det är inte över förräns mensen kommer! :* var inte bim igår? Eller är den idag?

BIM idag. Är rätt säker på att mensen kommer idag så det blir till att hoppas nästa cykel...
  • Erla

Nej!! Vänta lite här nu!! Jag har ju en 12 dagars lutealfas, vilket innebär att mensen inte ska komma först imorgon! Hoppet lever än! Bådar inte gott ändå med en sån dip...

• Erla
    SecretlyMe skrev 2016-06-27 11:00:44 följande:

Skulle oxå tippa på mens imorgon, då tempen är i likhet med innan äl. Däremot så finns det en chans, för den är fortfarande över coverline Stiger tempen imorgon finns det definitivt hopp kvar!

Jepp. Hoppas ju på temphöjning, men tror den sjunker ytterligare :/
  • Erla

Temp upp i morse igen... Från 36,1 till 36,3. Negativt gravtest, ingen mens än. Stressad och vaknar så jäkla tidigt och kan inte somna om (har semester i ca 6 veckor till och sambon ska jobba heeeela sommaren). Troligen stress som höjer tempen.

Inte konstigt att det inte tar sig när man stressar upp sig så mycket för allt som har med graviditeter att göra. Känner bara att tiden rinner bort medan alla andra i min omkrets får barn och undrar när man själv tänkt skaffa barn. Ont i halsen dessutom och känner mig allmänt sliten och sjuk. Börjar fundera på om tempning och ägglossningstest blir för mycket för mig... Kanske barnskaffandet är för mycket?

• Erla
    Malin 845 skrev 2016-06-28 07:40:08 följande:

Förstår att du är stressad :*, och stressen kan göra att du sover oroligt och då får högre temp..

Dina tankar förstår jag till 100 %, alla andra får barn men varför ska det vara så svårt för vissa?

Ni måste tänka igenom om ni orkar med pressen och oroligheten som blir av att försöka få barn. Eller kanske ta en paus ett litet tag så ni får rå om varandra och inte stressa över bebisverkstaden? Stor kram :*<3

Tack <3 Ja, vi vill ju båda väldigt gärna ha barn, men jag tror att jag blir för stressad av pressen. Sambon är varken orolig eller stressad över barn, men han håller med om att alla test och att ta tempen har stressat upp mig enormt. tror det skulle vara svårt att sluta tempa och testa, men jag kanske behöver lägga allt det på hyllan ett tag... Jag får se. Vill inte vara den som ger upp heller.
  • Erla
    Mderle skrev 2016-06-28 08:42:59 följande:

Ingen som säger att du behöver ge upp. <3 Men har du tempat länge nog att se ett mönster? Hur lång cykel har du? Vanligast är att man får ÄL mellan dag 12-16 om den är regelbunden. Så prova i två månader att släng alla tester och temp åt sidan ett tag och mys varannan dag mellan dag 10-18. Man behöver inte ha sex varje dag sa min gynekolog som är expert på ofrivillig barnlöshet, han sa om man vet att ÄL borde komma på en onsdag så räcker det med måndag, onsdag och fredag, så har ni sex varannan dag mellan 10-18 så borde ni träffa rätt och du slipper ligga sömnlös över tempandet osv. Kanske värt ett försök? Bara ett välmenat förslag <3

Har tempat sedan juli förra året och det enda mönstret jag kan se är att tempen störtdyker samma dag som mensen kommer och att jag med stor sannolikhet har en 12 dagar lång lutealfas. Har extremt oregelbundna cykler, med allt från 30 till 50 dagar. Tackar för tipset, men tror vi kommer få kommandoligga i flera veckor i rädsla av att missa äl :/
  • Erla
    Malin 845 skrev 2016-06-28 09:31:09 följande:

Men jag tycker inte ni sluta helt, utan ta en välbehövlig paus? Så pressen och stressen försvinner så har ni ny energi när ni vill börja försöka igen. Jättesvårt att bestämma hur man vill göra :*

Ja, kanske pausa kommande cykel i alla fall. Vi ska ju utredas i augusti och då ska man väl kanske också ligga på is för att se vad resultaten blir.
  • Erla
    Loppan84 skrev 2016-06-28 09:31:29 följande:

Om du mår dåligt vännen så skulle jag pausa tempningen en månad eller två och försöka ligga varannan eller var tredje dag hela månaden (får du fertila flytningar eller andra tecken på äl kan ni ju ligga lite extra då). Isåfall får ni inte mindre chans att bli gravida men mindre av pressen ligger på dig att tajma riktigt och du kommer säkert sova bättre <3

Ja, kanske. Får prata med sambon när han kommer hem.
  • Erla
    SecretlyMe skrev 2016-06-28 09:47:40 följande:

Stress påverkar inte vår fertilitet utan är en gammal myt. Det enda som kan påverka är att ägglossningen skjuts fram om kroppen utsatts för fysisk stress under en lång period innebärande lite sömn, dåligt med mat och dåligt med återhämtning. Alltså under lång tid.

Skuldbelägg inte dig själv. Att tänka på barn, drömma, önska och försöka gör dig absolut inte mindre fertil. Det är en otroligt ful myt som tyvärr lever vidare av de som gärna skuldbelägger andra eller sig själva. Var snäll mot dig själv <3

Är det verkligen så? Jag kan ju inte släppa tanken på att det inte går bara för att jag verkligen längtar så himla mycket! Har visserligen sovit ett par timmar för lite dagligen de senaste månaderna, men är säker på att det beror på stress och sommarljuset. Stressen mycket för att jag inte kan sluta tänka på mig och min sambo som föräldrar och som en familj. Inte nog med det så fick jag den responsen när jag ringde och fick tid för utredning.
  • Erla
    Mderle skrev 2016-06-28 10:33:15 följande:

Ah då förstår jag. Det viktigaste är att du mår bra. Sätt dig ner och fundera på vad vägen till att må bra är och följ den. Magkänslan kommer visa vägen <3

Tack för stödet <3
Svar på tråden Tempar/Fertility friend