• Erla

Tempar/Fertility friend

Discardade gårdagens temp. Det måste ha blivit något fel, eller att jag hade feber för idag gick tempen ner igen. Trodde väl att det var för bra för att vara sant. Stämde liksom inte. Äl+8 idag. 4 dagar kvar till BIM.
  • Erla

Äl+10, BIM-2. Händer inte mycket direkt och tempen säger inte så mycket. Skiljer sig dock markant från tidigare kurvor, både gravidkurvor och icke gravidkurvor. Vaknar som vanligt runt 5. Vill inte prata symptom då de lika gärna kan bero på progesteron :P
    Malin 845 skrev 2016-06-25 08:53:22 följande:

Hoppas ni hade en jättebra midsommarafton igår! :). Här har äl satts ut nu, så är på äl+4 idag. Så ca 1 vecka till bim om lutealfasen är 10 dagar. Lång väntan! Hur går det för alla? :)

Härligt Malin! Då var det så att äl redan skett när du fick så svagt på äl-testen? Nu inväntar vi BIM med spänning :D håller tummarna stenhårt för er!!

Hoppas ni hade en trevlig midsommar också ^^
  • Erla
    Malin 845 skrev 2016-06-25 10:14:02 följande:

Hoppas det beror på något ännu bättre än progesteronet ;).

Ja den var nästan positiv på cd 14 på kvällen och cd 15 på morgonen sen var stickorna blanka. Så jag måste ha missat peaken :P. Cb måste ha fått fnatt då de visade blinkande glad gubbe jättemånga dagar!

Tack detsamma vännen, håller tummarna för er med :*.

Nja kunde väl varit trevligare igår men helt okej :)

Hoppas inte än :P fortfarande två dagar kvar tills BIM så vad som helst kan hända.

Ja, du sa ju det :) skönt att äl sattes ut nu då :)
  • Erla

BIM-1. Dagen man längtar till, men samtidigt fruktar. Testade att lägga in den konstiga temptoppen. Kan man ha en implantationspeak?? :P hittar ingen anledning att ta bort den, men den passar uppenbarligen inte in...

I övrigt känner jag en massa saker, men vågar inte lita på dem eftersom jag vanligtvis känner en massa saker strax innan BIM.
  • Erla
    babytjejen skrev 2016-06-26 13:40:03 följande:
    Temp fortsätter vara hög...ingen tempdip efter halva tiden som jag alltid brukar ha, i mina drömmar vill jag se det som ett tecken...men är ju många dagar kvar till bim o tempen brukar börja dippa redan på tisdag-onsdag så inväntar det. Håller det sig över 36.5 så finns hoppet kvar..hamnar det under det så försvinner det liiiiilla hopp man har..

Härligt! Håller tummar och tår för er ^^

201405 skrev 2016-06-26 13:59:12 följande:
    Vad lustig! Jag hoppas det finns något som heter implantationstopp och att du får fint plus imorgon!

Ja, det är lite skumt.Har försökt läsa mig till det, men verkar inte speciellt vanligt i så fall :P Kommer inte testa imorgon. Inväntar ev. mens och testar i så fall på tisdag. Brukar få en tempdipp samma dag som mensen kommer så lär se hur läget är när jag vaknar. Dessutom kommer mensen ofta på morgonen så dumt att slösa test känner jag. 

• Erla
    SecretlyMe skrev 2016-06-26 15:06:45 följande:
    Du verkar ha tempat olika tider. Vilken tid tog du tempen den dagen?
    Ja, det har jag. Under hela lutealfasen har jag vaknat mellan 5 och 5:30 så alla ihåliga efter äl är tagna med högst 30 mins mellanrum. Den dagen tog jag tempen 5:15. Vanligtvis tempar jag 6:15 så de som är ifyllda är tagna runt den tiden (dock aldrig senare än 6:15!). Sov normalt, drack inget med alkohol och åt inte annorlunda. Sov ungefär lika många timmar som jag brukar. Kan som sagt inte hitta någon vettig orsak till att tempen skulle vara så hög :/ Kände mig inte mer varm den morgonen heller...
  • Erla
    SecretlyMe skrev 2016-06-26 16:30:17 följande:
    Om man äter annorlunda spelar ingen roll det är tiden man tempar på som avgör. Att tempa olika tider kan ge dessa enorma hopp i kurvan, medan det inte påverkar alls för andra. För mig kan det räcka att tempa en halvtimme - en timme senare/tidigare och det blir en stor avvikelse. Försök tempa samma tid varje morgon framöver
    Tack för svar ^^ Ja, jag hade tänkt att ändra tiden nästa cykel då jag näst intill alltid självvaknar strax efter 5. Då blir det nog bättre att ställa klockan på 5 och somna om :) Är det någon ide att börja redan nu tror du? Fortsätta lutealfasen ut och fortsätta sedan i nästa cykel?
  • Erla
    SecretlyMe skrev 2016-06-26 19:05:14 följande:
    Absolut!

Jag har för vana att oxå vakna tidigt under lutealfasen, jag tror det beror på den press och stress man känner inför att tempa. Jag gjorde tillslut så att jag tempade helt enkelt när jag vaknade och kunde ändå se ett mönster i min kurva närmare bim. Ju närmare bim desto lägre temp oavsett när jag tog den på morgonen.

Men för att få ett rättvist resultat hjälper det att max ha 15min intervall mellan tempningarna varje morgon. Annars kan man försöka läsa av sin kurva och läsa av sin kropp när man närmar sig bim för att själv se likheter och skiljaktigheter - då behöver man inte vara jättenoga med tempningen på samma tid varje morgon.
    Okej :) Jag får testa och se hur det hela går. Får analysera mina tidigare kurvor också och se om jag ser några mönster där mellan tiderna och temperaturerna. 

Problemet är väl att ingen kurva är den andra lik. Tempen har dock ALLTID sjunkit samma dag som mensen kommit, förutom någon gång då den sjunkit dagen innan. Så där är ju ett tydligt mönster som tycks se likadant ut vilken tid jag än tempar :)
  • Erla
    SecretlyMe skrev 2016-06-26 19:24:42 följande:
    Ja precis, min skiftar under lutealfasen även om jag tar samma tid, allt mellan 39.9-37.3. Men när östrogenet tar över och progesteronet sjunker (vilket det gör vid mens) så sjunker tempen betydligt. Rätt häftigt ändå att kroppen reglerar tempen på det viset så att man kan följa det!
    Ja, det är rätt häftigt :) Lite kul att kunna lära känna sig kropp också!
  • Erla

Inväntar mens då tempen sjönk idag. Har vi tur hinner vi med ett försök till innan utredningen sätter igång. Ska bli rätt skönt att starta den faktiskt.

Svar på tråden Tempar/Fertility friend