Iskristall skrev 2015-06-21 10:26:11 följande:
Min temp går också alltid ner dagen innan eller samma dag som mensen. Dock har jag aldrig haft nattliga svettningar inför mens.
Mina svettningar kanske har att göra med min ålder ioförsig.... ? Jag är 41... och det händer ju en del när man är i den åldern... hormoner ur balans, ingen riktig äl osv....
En tanke
dock.Om man ser till hur hormonerna varierar sig under cykeln... Väldigt lågt i progesteron och östrogen i början av cykeln. Sen ökar östrogenet för att komma till en maxnivå då det triggar ett annat hormon som i sin tur säger "släpp ägget". Sen sjunken östrogenet snabbt... och sen tar progesteronet vid och ökar. Vid äl och innan mens kan man ju bli öm i brösten. Jag har aldrig lyckats läst mig till vilket hormon som gör det. Det står oftast att det antingen är östrogen eller progesteron. Om man nu ser till sig själv... jag brukar oftast bli öm i brösten ngr dagar innan mens (ej vid äl) - och då är det ju progesteronet som dominerar. Så i mitt fall, så är det progesteronet som gör mina bröst ömma. Jag tänker sen vidare på att det är oftast svårare för 40+ att bli med barn för att ägglossningen inte är som den brukar - vilket leder till att progesteronet inte är i den nivå den var när man var ung. Så.... slutsats på det - jag borde ju väl då inte ha progesteronbrist? Right? Och har jag inte progesteronbrist så är chansen större att jag faktiskt ägglossar. Men - och andra sidan sägs ju spottings bero på dålig/ingen ägglossning. Det finns även de som säger att spottings beror på sämre ägg - vilket kan stämma om man ser till åldern. Så ..... en till slutsats, jag har ägglossning men äggen är inge vidare.. eller?