• Erla

Tempar/Fertility friend

Bell13 skrev 2017-02-21 06:49:59 följande:

Exakt så fick jag den här gången en liten temphöjning ca 0.2 grader lägre än normalt och en lutealfas på 11 dagar istället för 14 dagar. Appen indikerade ägglossning cd 28 och mens på cd 40. Har aldrig haft detta innan

Ja, äl-fria cykler tenderar ju att bli längre än vanligt. Den cykeln jag hade som jag misstänker att jag inte hade äl var mycket kortare. Pga det var det många här inne som tolkade det som att jag nog ändå haft äl. Ff kunde sätta ut äl för mig den gången också :P
    Sajo25 skrev 2017-02-21 07:02:58 följande:

Okej.. för mig har hela cykeln varit galet långt men tempen stigit som vanligt?

Du kanske bara hade en riktigt seg äl? Hur lång cykel pratar vi om? Och hur långa brukar dina cykler vara?Mina cykler var långa, med äl tidigast cd25 fram tills jag tog munkpeppar och lyckades bli gravid :P
  • Erla
    Sajo25 skrev 2017-02-21 09:40:30 följande:

Sista cykeln var 38 dagar... jag har provat munkpeppar men det funkade inte för mig! Jag hade ingen äl enligt blodprovet.. däremot galet lågt progesteron :(

Tror en cykel från 35 dagar räknas som lång cykel. Visst var det du som funderade på om du ens hade äl?

Jag har ju inte kunskap i behandlingar och sådär, men har för mig att pergotime och letrozol används för att få igång äl. Annars kan det vara så att din kropp fortfarande inte kommit igång efter anorexin. Visst låg du på gränsen till underviktig ännu? Hur skulke du känna inför en liten viktuppgång? Det kan vara något kg som spökar (människokroppen är så jäkla komplicerad). Tycker fortfarande att du ska söka dig till gyn eller bm för att fortsätta kämpa för att få hjälp med din äl.
  • Erla
    Mimipig skrev 2017-02-21 09:53:12 följande:

Ni som har varit på fertilitetsutredning:

Om det inte tar sig den här ÄL (beräknad 28/2) så har jag en tid hos min gyn 3/4 för att börja utredning. Enligt mina cykler lär detta vara på pricken mitt i nästa ÄL. Är detta lämpligt eller bör jag boka om tiden? När är optimalt att påbörja utredning? Direkt efter mens tänker jag spontant, men vad vet jag.

Det spelar ingen roll :) tycker inte ni behöver boka om för du får troligen en ny tid inbokad för fler provtagningar i alla fall. Hade de önskat något specifikt hade de sagt det när ni bokade tiden :)
  • Erla
    Mila skrev 2017-02-21 11:29:08 följande:

Wohoo idag är det en bra dag! Äntligen har vi varit på första träffen med fertilitetsläkare. Vi fick överläkaren som jag hoppats på, och hon var sååå trevlig! :)

Alla våra prover såg bra ut. Jag behöver alltså inte oroa mig för mitt amh värde. Hon gjorde även ett vul, och min cysta är borta :)

Sen efter vi pratat en stund så erbjöd hon mig att testa letrozole. Dels för att vara säker på att jag får äl och sedan för att förhoppningsvis tjocka till min tunna slemhinna. Jag ska börja redan idag och vul onsdag nästa vecka. Sen sa hon att det finns andra alternativ om min slemhinna inte blir tjockare. Så det känns verkligen som att hon nu kommer finnas för oss, och göra allt för att hjälpa oss :) Jag är så glad!

Vad härligt att de har lagt upp en plan :) skönt att allt såg fint ut också (y)
  • Erla
    Mila skrev 2017-02-21 14:28:12 följande:

Ja det känns jätte skönt :) har varot sjuk senaste dagarna så ingen tempning. Så får se om tempen blir annorlunda med letrozole

Ja. Hoppas på att letrozole hjälper :)
  • Erla
    Freya18 skrev 2017-02-21 16:25:56 följande:

Hej på er!

Jag har en liten fråga jag undrar över angående ägglossning:

Hur låg måste hCG vara för att en ägglossning ska kunna ske? Under 50 har jag hört, men är inte helt säker på det och Google blev jag inte vettigare av den här gången.

Tacksam för svar! :)

Har också läst 50, men har ingen länk till något vetenskapligt bevisat :/
  • Erla
    Sajo25 skrev 2017-02-21 17:16:29 följande:

Ja jag funderar på om jag ens har ägglossning då mitt progesteron var så otroligt lågt!

Har varit frisk och normalviktig i över 2 år nu och har vägt mer än jag gör nu för några månader sedan men kroppen är ändå i ofas på något vis :(

Jag får ju ingen hjälp alls eftersom vi har ett gemensamt barn sedan tidigare :(

Hmm, ja jag vet inte :/ vet att Malin provat soyaisoflavoner (stavning?) vilket skulke ha fungerat bra om jag minns rätt. Det fungerar på samma vis som pergotime.

Tror att ert alternativ kanske annars är att söka privat.
  • Erla
    Freya18 skrev 2017-02-21 19:52:52 följande:

Nej, jag kunde inte heller hitta någonting vetenskapligt bevisat.. Skumt.

Några personer hade skrivit att deras barnmorska hade sagt under 50, medans någon annan skrev att deras barnmorska eller läkare hade sagt under 20?

Jag misstänker att jag ligger någonstans under 50.

RFSU-stickan visade kanske någonting svagt i lördags, men misstänker att det var en skugga jag såg. Predictor Early har jag plussat svagt med i 4 dagar.

Jag tror nämligen att jag har hormoner kvar från mitt MA (trodde först på en ny graviditet), så nu inväntar jag eventuell ägglossning om jag inte redan har haft det.

Beklagar MA :( vet hur det känns.

Om du inte plusar med ett vanligt test bör du ju ligga under 25 tom :) de flesta mäter ju från 25.

Du har inte tempat något för att hålla koll?
  • Erla
    Freya18 skrev 2017-02-21 20:17:24 följande:

Ligger RFSU:s vanliga stickor på 50? Och Predictor Early på 12,5? I sådana fall ligger jag där emellan någonstans.

Jag har faktiskt aldrig tempat angående ägglossning. Den har varit regelbunden och mycket tydlig. Det är bara den här månaden som jag är osäker.

Nej, vanliga test mäter oftast från 25. Tidiga brukar mäta från 10, men vet inte hur det är med predictor early.
  • Erla
    Sajo25 skrev 2017-02-21 21:41:51 följande:

Ja hon har skickat det till mig så ska prova det tillsammans med progesteronkräm!

Att söka privat är typ inget alternativ då det är 13 mil enkel väg till närmsta klinik och dessutom är det svindyrt :(

Jag förstår :/
Svar på tråden Tempar/Fertility friend