• Erla

Tempar/Fertility friend

Sajo25 skrev 2017-02-16 17:20:21 följande:

Någon här som är duktig på progesteron? Jag tog ett prov igår på jobbet då vi haft så svårt att bli gravida och vi får ingen hjälp eftersom vi har barn sedan tidigare gemensamt. Jag är i lutealfas och hade ett värde på 2,2... enligt våra referensvärde bör jag då ligga mellan 5,3-80 men har alltså alldeles för lågt?

Det låter ju lågt. Hur ser dina tempkurvor ut och har du symptom på lågt progesteron? Hur länge har ni försökt och hur gamla är ni? Finns ju en massa som spelar in i beslut om hjälp och utredning.
  • Erla
    Sajo25 skrev 2017-02-16 18:41:13 följande:

Jag har extremt sparsam mens och väldigt oregelbunden, trött och har väldigt ofta huvudvärk. Min tempkurva är helt mystisk nu senaste månaderna... vi har försökt i över ett år och jag är 29 år och maken 41.

Ett år utan någon graviditet alls är ju då man ska söka. Tycker ni ska ligga i om utredning i så fall. Symptomen verkar tyda på antingen för lågt progesteron eller att din äl uteblir helt. Ring och tjata! Ni har rätt till hjälp. Vad sa de sist? Hade de några krav på när ni skulle få hjälp?
  • Erla
    mamalolo skrev 2017-02-16 19:48:36 följande:

Ok! Jag har bara 36,6 nu på kvällen - fattar inte varför jag hade 37,1 i morse? Måste vara fel? Vet att kvällstempen inte säger så mycket men den brukar väl ändå vara högre än på morgonen? Tror kanske inte ÄL varit ändå... Jag som inte orkar ligga mer.

Jag hade betydligt lägre temp på kvällen jämfört med på morgonen under lutealfasen :) under follikelfasen var det tvärtom.
  • Erla
    Sajo25 skrev 2017-02-16 21:17:39 följande:

Vi har försökt i över ett år utan något resultat alls.. jag misstänker att jag inte har någon ägglossning och brist på progesteron!

Vi får ingen hjälp av landsting eftersom vi har ett gemensamt barn sedan tidigare. Men till saken hör att jag efter vår sons födelse blev sjuk i anorexia och var då utan mens och hela min kropp var i obalans. Jag har återfått mensen för två år sedan men den är extremt sparsam och jag hittar knappt min ägglossning med vare sig temp eller test.

Det är så konstigt att man inte får hjälp bara för att man redan har ett barn. Ni kan ju alltid söka privat, men det kan ju bli himlans dyrt :/
  • Erla
    Malin 845 skrev 2017-02-19 07:37:32 följande:

Godmorgon!

Sitter här hemma och skakar, tror att jag nyss plussade!! :O

Malin!!! Det är ju ett solklart plus! Grattis!!! <3 som man har hoppats för er och nu äntligen! :D
  • Erla
    Skywalker skrev 2017-02-19 10:59:57 följande:

Började dagen med glädjetårar för Malin och fortsatte den med chockade tårar och skakningar för min egen del.

Wow vilken lyckodag! :D stort grattis till er!
  • Erla
    Mimipig skrev 2017-02-19 23:00:13 följande:

Tankar om ÄL-stickor. Jag har aldrig fått ett teststreck som är lika starkt som kontrollstrecket, och jag ser tre möjligheter: 1. Jag har ingen ÄL? 2. Jag har pco och det ger felaktiga svar? 3. Jag har sån snabbt lh-stegring att jag missat den?

Jag ser att många av er sparar stickorna, skriver datum och jämför strecken. I mitt instruktionspapper står attman inte ska läsa av efter än fem min och att man inte ska jämföra streckens styrka på olika stickor. Vad anser ni om det? Nu tänkte jag nämligen testa som en galning för att se om jag kan hitta en ÄL och få ett ordentligt streck, tänkte också spara, tejpa och jämföra streck - men är det lönt? Eller är det ett särskilt märke som man ska ha?

Jag har haft som du, svårt att få riktigt starkt på stickorna. Sparade stickorna och jämförde över tid och oftast när jag hade starka streck men inte helt positiva sköt tempen i taket efter ett par dagar och då kunde jag se att jag hade haft äl trots att stickorna aldrig visade positivt. Här lägger jag in ett exempel :) hoppas bilderna är åt rätt håll.

• Erla
    Erla skrev 2017-02-20 09:03:31 följande:

Jag har haft som du, svårt att få riktigt starkt på stickorna. Sparade stickorna och jämförde över tid och oftast när jag hade starka streck men inte helt positiva sköt tempen i taket efter ett par dagar och då kunde jag se att jag hade haft äl trots att stickorna aldrig visade positivt. Här lägger jag in ett exempel :) hoppas bilderna är åt rätt håll.

Skrev in i ff att jag haft positivt, men som du ser är ju inte testet positivt egentligen :)
  • Erla
    Mimipig skrev 2017-02-20 18:17:31 följande:

Precis så där, det gills alltså... tack för tydligt exempel! Kram!

Ja, så länge tempen visat på äl har jag räknat det :)

Ingen orsak ^^
  • Erla
    Sajo25 skrev 2017-02-20 22:39:23 följande:

Stiger tempen trots att ÄL uteblivit?

Jag har upplevt att den stigit lite, men inte alls så tydligt som vid äl. Upplevde då också att lutealfasen var kortare än normalt.
Svar på tråden Tempar/Fertility friend