• Erla

Tempar/Fertility friend

Mila skrev 2017-02-05 18:18:31 följande:

Tog ett till ältest nu på kvällen. Lika svagt som förut :(

Funderar på om det finns en möjlighet att jag hade fått positivt i torsdags/fredags och ägget släppte idag? (grafen är postad en bit upp) Fick en notis från ff att många har en dipp när man har ägglossning för att sedan få en rejäl ökning. Jag har nog inte haft så förut. Någon som vet om det brukar vara så?

Jag brukar få en dipp innan tempen ökar rejält :)
  • Erla
    Allex skrev 2017-02-05 23:01:41 följande:

Som du ser...Man blir inte klok på den... Den 1 februari började jag känna lite lite ömhet i brösten. Ömheten har lite grann kommit och gått under dagarna.... Men de har allteftersom dagarna gått blivit lite mer ömma. Jag tror innerst inne att det inte gick denna gång heller. Sekretet beteer sig som alla andra gånger det inte gick. Det som sticker ut är ömheten i brösten och den märkliga spottingsen som dök upp den 3 feb.... Sån mängd "blod" i spottingsen har jag inte haft. Så.... skulle tro att tempen går ner imorrn.

Bara att vänta och se. FF tror på mens på onsdag....

Hmm ja dwt är väl bara att vänta och se :/
  • Erla
    Skywalker skrev 2017-02-07 12:07:10 följande:

Hej girls! Vad har ni som använt progesterall för erfarenhet av det? Höjer den er temp? Jag använde det i min decembercykel och hade rätt låg temp i den cykeln så trodde inte den påverkade tempen. Men så smörjde jag igår kväll (efter att ha fått bekräftad äl genom ultraljud men ingen temphöjning) och imorse hade tempen stuckit iväg rejält.

För mig ändrade den längden på lutealfasen och nästkommande cykel blev mer jämn och fin. Dessutom att tempen under follikelfasen var lägre än tidigare. I övrigt upplevde inte jag heller att tempen blev högre under lutealfasen.
  • Erla
    HEFE1 skrev 2017-02-09 20:28:00 följande:

Hej alla!

Jag har följt tråden till och från ca ett år då jag började tempa, nu är jag gravid, äntligen!

Ville mest bara skriva TACK för alla inputs och bra tips, KÄMPA PÅ! Tids nog får ni erat plus. Lycka till alla<3

Åh grattis!! :D
  • Erla
    Mimipig skrev 2017-02-12 10:14:50 följande:

Min cykel är oftast 35 dar. Min mens har precis slutat. Kollade sekretet imorse och det är eggwhite. Cd 6. Hur är det möjligt? Beräknad ÄL först 28/2. Vad står på tror ni?

Det är vanligt att ha fertila flytningar även under perioder då man inte är fertil :) jag kunde ha det då och då utan att det innebar äl.
  • Erla
    Mila skrev 2017-02-12 13:55:22 följande:

Lite äckelvarning.

Sen igår äl+6 har jag fått gått på toa och gjort nr 2 flera gånger. Inte diarré eller så, utan bara massor som vill ut. Jag får ont när jag hostar nere i livmodern så jag vill skrika till. Sen när jag var på bio och sedan tog en drink så hade jag en sån molvärk så jag knappt kunde sitta still. Är likadant idag.

När jag nu sist var gravid så fick jag liknade känsla, det liksom gör ont i magen och flyttar runt. Känns ena stunden som magkatarr, sedan flyttar det sig till livmodern. Ena sidan, bak i ryggen och massa flytningar. Skit jobbigt!

MEN jag vet att det är alldeles för tidigt att ha symptom även om det skulle ta sig. Men konstigt att känna likadant, som jag gjorde då.

Låter spännande. Både första gången jag blev gravid och denna gången har jag haft exakt likadant som du. Det drar liksom till när jag hostar eller nyser. Får ibland hålla för magen. Inte för att det hjälper men :P

Har också upplevt att nr2 ökat i mängd, men det först efter v.7-8 någon gång. Innan det var jag bara förstoppad :/

Håller tummarna för att det gått vägen denna gång ^^
  • Erla
    Malin 845 skrev 2017-02-13 14:16:37 följande:

Tjejer, har ingen kurva att visa er då jag slutade tempa när äl sattes ut :). Är mycket lugnare när jag slutar tempa, då jag inte kan överanalysera tempen varje dag :)

Men mina bröst.. de är SÅ ömma! Kan knappt sova på mage, och så fort jag gör det känns det (som det skulle känts) om brösten blir klämda i en dörr , haha :P. Jag kan knappt ha bh på mig, och när jag är hemma åker den av!

Någon annan som helt plötsligt fått superömma bröst en cykel och det varit positivt?

Första gången jag blev gravid var mina bröst mycket ömma. Kramar var det värsta jag kunde få och hur jag än låg i sängen klämdes brösten på något vis. Brukar ha önma bröst innan mens men det här var något helt annorlunda.

Denna graviditeten blev bara bröstvårtorna märkbart ömma på samma vis. Ta på och av bh har inte varit skoj :P
  • Erla
    Sajo25 skrev 2017-02-14 08:34:59 följande:

Dag 36, hög temperatur 36,8 ingen mens men också så blankt graviditetstest som det bara kan bli... borde det inte ha visat sig på dag 36 i en cykel??

När man får plus beror helt på när äl var och när ägget fäste. När hade du äl?
  • Erla
    Sajo25 skrev 2017-02-14 16:57:57 följande:

CD 17 så det borde kommit antingen mens eller positivt by now!!

Kan du inte lägga upp din kurva? :)
  • Erla
    Freya18 skrev 2017-02-16 16:32:11 följande:

Här är en nyfiken själ som undrar hur ni gör när ni tempar?

-Om jag har förstått det rätt så mäter ni varje morgon?

-Och vid en större höjning så är ÄL mycket nära?

-Efter ÄL sjunker tempen då?

-Ni som har plussat, är tempen vanligtvis hög eller låg?

Några dagar innan jag plussade så frös jag så otroligt mycket. Jag kommer ihåg att jag fick sätta på mig extra sockor och tröjor för att kroppen var så kall och jag kröp verkligen nära maken i sängen för jag huttrade varje natt. Detta fortsatte 2 veckor efter plusset. Jag har läst att det är vanligast att man bli väldigt varm. Så var det inte för mig. Har någon av er varit med om det?

Hej!

Ja, man ska tempa samma tid varje morgon. Viktigt att man tempar innan man gått upp ur sängen.

Om tempen stiger markant och ligger kvar har äl redan skett. Tempmetoden bekräftar äl och används inte för att förutse äl. Tempen ska sedan ligga "högt" under hela lutealfasen (mellan äl och mens). Den sjunker vid mens. Ofta samma dag som mensen eller några dagar in i mensperioden. För vissa börjar tempen sjunka några dagar innan mens och för andra störtdyker den. Hur tempen beter sig är individuellt :)

Är man gravid fortsätter tempen ligga högt och därför kan tempmetoden indikera graviditet. Om man fryser eller känner siv varm varierar nog från person till person.
Svar på tråden Tempar/Fertility friend