• Quinna85

Tempar/Fertility friend

Hoppas jag nu la tråden i rätt forum.

Jag har nu tempat varje morgon i 3 månaders tid och använder mig av den suveräna appen Fertility friend.
    Jag skulle nu vilja komma i kontakt med andra som tempar och kämpar för ett +

Det är många funderingar man får när man tempar. Hittar inte någon aktiv grupp så då fick jag starta en egen

• Svar på tråden Tempar/Fertility friend
  • Snobi

På tal om osäkra siffror... Igår tempade jag ca 50 min för tidigt och fick 36,6. Sen somnade jag om till min vanliga tid (alltså knappt en timme senare) och fick då 36,4. Någon mer som fått lägre temp senare? För mig har det alltid funkat tvärtom och det känns ju som att det är det normala

• joss82

Kan detta vara en implantationsdipp? Åh, kan inte låta bli att hoppas att det tagit sig den här gången! Sjunde försöket nu...

• Amerigo

Skulle behöva svar på en fråga och hoppas någon här vet svaret :)

När man vaknar upp och ser att man fått en dipp i temperatur ("ägglossningsdippen"). Har ägget redan släppt eller ska det släppas under dagen?

• Reflexen
    Amerigo skrev 2014-11-09 15:49:54 följande:

När man vaknar upp och ser att man fått en dipp i temperatur ("ägglossningsdippen"). Har ägget redan släppt eller ska det släppas under dagen?

Jag tror att om det är en ÄL-dipp så är den samma dag som ägget släpper. Om det är så så bör du få en ganska rejäl höjning imorgon. FF sätter ju ut ÄL först när du haft tre dagar med höjd temp, så du får vänta lite innan du får det bekräftat. FF sätter ut ÄL till dagen innan första höjda tempen.

Nu har jag tempat i ett år och har så lika kurvor att jag är ganska säker på att höjningen betyder ÄL utan att behöva vänta tre dagar på ffs kryss.
  • Amerigo
    Reflexen skrev 2014-11-09 17:01:51 följande:
    Jag tror att om det är en ÄL-dipp så är den samma dag som ägget släpper. Om det är så så bör du få en ganska rejäl höjning imorgon. FF sätter ju ut ÄL först när du haft tre dagar med höjd temp, så du får vänta lite innan du får det bekräftat. FF sätter ut ÄL till dagen innan första höjda tempen.

Nu har jag tempat i ett år och har så lika kurvor att jag är ganska säker på att höjningen betyder ÄL utan att behöva vänta tre dagar på ffs kryss.

Tack så jätte mycket för svaret!

Det är tur att du finns här som svarar på alla mina (dumma) frågor :)

• AnnC
    Amerigo skrev 2014-11-09 15:49:54 följande:

Fast jag måste säga att det inte är alltid som ägget släpper den dagen som den stora dippen är, utan tempen kan sen smyghöjas lite innan den stora höjningen som bekräftar äl. Så är det för mig iaf
  • Amerigo
    AnnC skrev 2014-11-09 18:42:22 följande:
    Fast jag måste säga att det inte är alltid som ägget släpper den dagen som den stora dippen är, utan tempen kan sen smyghöjas lite innan den stora höjningen som bekräftar äl. Så är det för mig iaf
    Okej, ja detta är min första månad med appen så jag får se hur det blir för mig. Tack för upplysningen :) Har alltid trott att den stora dippen var själva ägglossningen :)
  • AnnC

Det är östrogennivån som ökar före själva äl det är det som orsakar dippen!

• Schatz81

Hej alla tempare!

Hoppar gärna in i den här tråden också. Har aktivt försökt i 4 månader men varit oskyddad i 19 månader. Jag började tempa för sex veckor sedan och är därför inte så haj på det här än, men så här ser min kurva ut än så länge i alla fall.

Igår kväll (ÄL+10) kom en ljusrosa flytning/spotting/nidblödning. Vet fortfarande inte vad det kan vara, men tycker det är lite väl tidigt för mens (BIM 13/11). Min cykel varierar, ca 23-29 dagar med ett genomsnitt på 26 dagar.
    Idag har det ljusrosa fortsatt. Inget i trosorna, men så fort jag går på toa.

Jag har alltid spottings några dagar innan mens och blöder lätt från livmodertappen vid sex. Gynekologen säger att jag har känslig slemhinna.

Om det är mens är min lutealfas väldigt kort, men det är ingenting som jag har uppmärksammat sedan tidigare. Kan lutealfasen hos samma person variera? Tycker för övrigt att jag inte ser något tecken på att mensen ska komma enligt kurvan. Vad tror ni?

Svar på tråden Tempar/Fertility friend