Inlägg från: Errol Flynn |Visa alla inlägg
  • Errol Flynn
    themia skrev 2014-03-28 12:16:17 följande:
    Säger du det? Så insiktsfullt. 
    Skribenter i SvD har däremot givetvis full koll på världens framtid.
    Hon är väl fd moderat riksdagsledamot.  Jag fick intrycket att detta inte var något skribenten hittade på utan det är något som står i partiprogrammet. Jag tycker det är extremt.

Varför har det här extrema förslaget från Miljöpartiet inte uppmärksammats och granskats av medierna? Det måste bero på okunskap. Förslaget bygger nämligen på ord som försäkring och grundtrygghet som låter stabilt och bra i allmänhetens öron men som har en specifik innebörd i socialförsäkringssammanhang.

Det nya erbjudandet kallas en ”skattefinansierad allmän grundförsäkring”. Då ska man veta att grundförsäkring är en speciell beteckning i socialförsäkringslagarna.En grundförsäkring innebär inga krav på individen utöver att bo i Sverige. Grundförsäkringen är alltså ett bidrag till den som aldrig har arbetat, eller inte har arbetat nog mycket i livet för att uppfylla arbetskravet i a-kassan eller sjukförsäkringen. Grundpensionen eller grundpenningen i föräldraförsäkringen är sådana bidrag.

Att Miljöpartiet kallar sin nyhet försäkring gör att den liksom slinker in bland de vanliga moraliskt och kulturellt motiverade socialförsäkringarna utan att det skorrar. En försäkring är dock ett ömsesidigt åtagande. De flesta av de allmänna socialförsäkringarna är inkomstrelaterade och betalas med arbetsgivaravgifter. I sjukförsäkringen har vi ett arbetskrav. I arbetslöshetsförsäkringen likaså. Arbetslöshetsförsäkringen är huvudsakligen skattefinansierad, (en högre ersättning för medlemmar i facket och en grundförsäkring för oorganiserade som deltar i arbetsmarknadsprogram av olika slag).För att få del av försäkringarna måste man kvala in. Kraven är låga men de finns, och det är statens sätt att säga att arbetsinkomsten är det som är försäkrat, eller, mer precist, inkomstbortfallet vid sjukdom eller arbetslöshet.

Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • Errol Flynn
    themia skrev 2014-03-28 15:40:38 följande:
    Som opinionsläget ser ut nu, har jag full förståelse för att moderaterna är desperata.
    Notera gärna att hon är f.d. moderat riksdagsman, varför vet inte jag men man kan alltid spekulera.

Förslaget om en grundtrygghet är är inte konstigare än att den genomförts i Sverige för årtionden sedan, bara i en betydligt krångligare form.
    I stället för ett sammelsurium av a-kassa, sjukersättning, plusjobb, fas3-jobb, socialbidrag mm, föreslås en grundersättning i försäkringsform, en förenkling alltså.
    Försörjningsstöd ska inte maskeras som en försäkring. Då låter det som att det krävs en motprestation.
  • Errol Flynn
    nihka skrev 2014-03-28 16:44:31 följande:
    Det är väl inte så konstigt. Man kommer till Sverige och vill beblanda sig med svenskar och andra, inte fastna i ett område där det bor alla UTOM svenskar och i skolor där det går alla UTOM svenskar när det ser ut så.

Mångkultur omfattar givetvis också svenskar i Sverige. Nej, det låter inte alls rimligt att svenskar särskilt skulle skulle söka sig dit.

Blindheten blommar bland vissa.
    www.svd.se/nyheter/inrikes/slaktband-gar-fore-jobb_8869466.svd

Eller så vill man bo med släkten?

Och svenskarna vill ha trygghet.

www.sydsvenskan.se/malmo/malmobor-flyttar-bort-fran-invandrarna/

Alla vill uppenbarligen inte blandas.
  • Errol Flynn
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-28 17:16:27 följande:

Så bra att vi är överens där!

Så synd att du inte menar Avpixlat, Affes blogg och andra förvanskare, bara...

Om jag läser Avpixlat läser jag alltid originalkällan.
  • Errol Flynn
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-29 01:52:35 följande:
    Synd att du inte verkar förstå originalkällorna då, utan går på APs ofta massivt felaktiga tolkning...
    Varför skulle jag inte förstå källorna? Varför snackar du så mycket skit jämt? Det är ett slöseri med tid att överhuvudtaget adressera dig då du aldrig har något vettigt att komma med. Oneliners och spydiga kommentarer kan du på din höjd prestera.
  • Errol Flynn
    Dorian Ertymexx skrev 2014-04-01 21:29:49 följande:
    Vad har rån, våldtäkter och misshandel med invandring att göra?

Jadu, det var ju en SD-politiker som tyckte att det var helt i sin ordninga att spöa upp sin tjej "någon enstaka gång", så...

Tror du blandade ihop det med Moderaternas Waberi.
  • Errol Flynn
    maria diaz skrev 2014-04-10 23:44:25 följande:
    Det hade troligen slutat med flera hundra dödsfall i islamistiska dåd, om inte säkerhetspoliser världen över hade lyckats stoppa dåden innan de verkställdes.
    Allt fokus från västvärldens säkerhetspoliser ligger på islamistisk extremism.

Tinos blogg är jäkligt bra. Och att Sverige inte haft lyckade terrordåd ännu är nog bara tur.

Islamister bakom en överväldigande majoritet av all dödlig terrorism i Europa det senaste årtiondet

Detta är det blogginlägg som tagit mig längst tid att skriva. Jag gick igenom varenda terroristattack i Europa och Nordamerika i den omfattande RAND Database of Worldwide Terrorism Incidents de senaste 10 åren (ca. 4000 incidenter). Terroristerna delades upp i muslimer och icke-muslimer, och när RAND inte ger information om troliga eller bekräftade gärningsmän och det inte finns några starka misstankar, så har jag antagit att de var icke-muslimska för att räkna med försiktighet.

Ser man till alla människor som dödats i terrorattacker i Europa och Nordamerika de senaste 10 åren, så utfördes attackerna till 97% av muslimska terrorister, eller 4703 dödade av totalt 4873. Merparten i 11 September ensamt. Men även om vi utesluter 11 september-attackerna, utgör andelen av dödsfall på grund av muslimsk terror 91%.

En hel del av återstoden utgörs av ett antal dödliga (och av västerländsk media under-rapporterade) muslimska terrorattacker i Ryssland.

Men om vi bara tittar på Västeuropa, är andelen dödsfall pga terror de senaste 10 åren, ändå till 79% orsakade av muslimska terrorister.

De återstående 68 döda av 319, har begåtts av IRA och andra inhemska terrorister. I en jämförelse, dödades tre gånger så många människor enbart i attentaten i Madrid under 2004 - än i alla attacker av ETA, IRA, korsikanska separatister, högerextrema terrorister och alla andra icke-muslimska terroristattacker i Europa - under de senaste tio åren tillsammans.

Tänk på att jag inte inkluderar några islamistiska terrorattacker från Mellanöstern, Sydostasien, Afrika eller någon annanstans än Europa och Nordamerika. Baserat på data från det amerikanska State Department, och jag säger detta med ofattbar fasa, tycks dessa attacker ha dödat över 10.000 människor per år under dessa tio år.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?