-
I andra europeiska länder drar man tillbaka pass, medborgarskap och socialbidrag för dessa "återvändare". Sverige står med öppna famnen och undrar vad vi ska erbjuda dessa ynglingar härnäst.realist14 skrev 2014-06-23 19:17:16 följande:Lagom spännande...och inget hör man om hur landet ska ta hand om dessa. Det är väl inte pk att ens antyda att det skulle vara en risk.
-
Nja nu drar du för stora växlar. Jag tror inte SD är Jesus återuppstånden som skall frälsa oss alla. Däremot hoppas jag att ett visst mått av missnöje kommer ge eko i den politik som förs idag. En del människor vi tar in idag är tickande bomber. Jag skiter totalt i tillväxt och ekonomi då. Jag vill inte ha livsfarliga psykopater i närheten av människor jag älskar. Eller runt tant Asta nerför gatan heller för den delen. Jag vill inte heller att Islam ska få större fäste i Sverige än vad det redan har. Shia, sunni, extremist, moderat muslim, konvertit osv, nu drar jag alla över samma kam. Religion har inget i Sverige att göra 2014. Eller hedersbrott och könsstympningar. Det finns många negativa aspekter med invandring som inte enbart handlar om tillväxt.Digestive skrev 2014-06-23 19:18:34 följande:Ja, alltså, att det på olika vis tär på befolkningen går inte att sticka under stolen med. Varför det sker och vad alternativen är, kan dock ses som analyser som bör prioriteras framför att enbart agera motstånd i en situation som uppenbarligen väldigt få har perspektiv över.
Sedan så är inte Sverigedemokraterna lösningen generellt, de står i praktiken och väljer mellan pest och kolera men förväntar sig guld och gröna ängar. De verkar knappt förstå det själva så som de diskuterar men man får väl hoppas på att den ekonomiska kölhalningen utav exempelvis Finland och Danmark, som stundar, får folk att vakna och se mer än enbart symtom och får dem att fäktas med mer än enbart dessa, för det håller inte.
Så länge ekonomiska system som används globalt försätter nationer som Sverige i dessa situation (Sverige som har ambitionen att ligga högt i Europa i allmänhet) så spelar det liksom ingen roll vad som görs helt utanför spelreglerna för att kunna behålla standarden här - för den globala ekonomin och systemet i sig, tänker inte visa någon slags barmhärtighet eller pardon i just fallet Sverige.
Vi klarar oss inte utan folktillväxt och den helt renodlade arbetsinvandringen räcker inte för att täcka vare sig ambitionerna som Sverige har eller för att bibehålla standarden som svensken är van vid.
Ja, världen är orättvis. Det är inte heller så konstigt i och med ett ekonomiskt system som har skapats för att just orsaka orättvisa. Systemet har för böveln skapats för att hålla slavar livegna - tror du att det går att göra som det behagar och ge efter bekvämligheter, när Sverige (och alla andra länder) i praktiken har en livegen slavstatus i det här ekonomiska systemet?
Snälla - vakna, gnugga ur ögonen och dra upp nävarna mot de egentliga motståndarna i fråga om mål i tillvaron här.
Just nu så finns det enbart ett parti - mig veterligen - som faktiskt adresserar det egentligaproblemet och kärnan till symtomen som ämnet handlar om här; Miljöpartiet som efterfrågar en ekonomi som inte kretsar kring ständig och blind tillväxt. Om fler partier, exempelvis Sverigedemokraterna, kunde bejaka det här så kanske saker kan ordna sig - på riktigt och utan att ta till metoder som skulle sänka Sverige precis som de idag sänker både Finland och Danmark.
Du har gått på en nitlott och det är hur simpelt Sverigedemokraterna beskriver tillvaron. Det går inte att spara till sig nödvändig tillväxt och utan den så kommer inte Sverige att "skära ner" i det offentliga, utan Sverige kommer inte att ha råd med det offentliga.
Miljöpartiet borde omyndigförklaras i mitt tycke. Att finansiera någon sorts "medborgarlön" nästan till alla som inte ids arbeta är så dumt att det liknar ingenting och kommer dessutom inte gå att finansiera. Tyvärr blir det väl så att man i slutändan får flytta från detta land. Mina barn förtjänar en trygg framtid. -
Ja hela Europa/världen borde slåss om flyktingarna/de anhöriga eller vad det nu må vara. Istället stänger de sina gränser och skickar ut signaler om att det inte är lönt att ta sig dit. Australien har lyckats ypperligt.Philipsson skrev 2014-06-23 19:24:52 följande:Är det därför som flyktingsamordnaren Lars Stjernqvist (S) vill ha en ny lag som tvingar kommunerna att ha beredskap att ta emot flyktingar, "för att förhindra att situationen blir väldigt svår på vissa håll"?
www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article19103517.ab
Jag menar, om flyktingmottagandet vore en guldgruva skulle naturligtvis kommunerna slåss om att få ta emot dem.
www.australiaforum.com/information/immigration/australia-has-not-seen-illegal-boat-arrivals-for-six-months.html
-
Jag tvivlar icke.realist14 skrev 2014-06-23 19:37:36 följande:Min tråd heter : Jag sitter hellre och hugger mig i pannan med en gaffel resten av året. Det moderata länkurvalet där kan få dig på bättre tankar om du börjar tvivla
-
Vi får se vad som händer. Det är spännande tider. Skiter det sig flyttar jag till Mallis och lägger mig under en palm.Digestive skrev 2014-06-23 19:58:26 följande:Det blir inte mindre tickande bomber när Sverige och befolkningen inte längre har råd med psykvård överhuvudtaget. Men visst förstår jag missnöjet, saker får dock mer än gärna hålla i mer än 10 år.
Jag tror inte på att laga en hamn med epoxylim efter en tsunamis framfart. Vi behöver se över ekonomin som system och hitta en väg ut på det viset, istället för att bara svänga av vid nästa vägfart och bete oss som att det inte skapar grava konsekvenser i sig. Tyvärr bidrar inte Sverigedemokraterna med ett sådant tillägg och perspektiv - vilket är väldigt synd - utan istället står de där med blott förbannat många tuber epoxylim. -
Jag har värvat en del nya röster. Man måste ligga i.realist14 skrev 2014-06-23 20:09:22 följande:
Bra men du kanske har en omgivning som gör det.:)Vi måste börja valarbetet nu.
-
Äsch. Sjukdomar som varit utrotade i Sverige i århundraden är väl bara trevligt att få tillbaks. TBC ex.realist14 skrev 2014-06-23 20:07:58 följande:Kan jag hänga på? Jag kan vara er nanny ( om ni har små barn) ;)
Skämt åsido, men det känns inte kul att behöva vara rädd för sådant.
Undra hur stort svinn politikerna räknar med. Men de fordrar ju inte ens hälsoundersökning på de som kommer så det är väl lite av samma idiot-tänk det.
Lite får svensson tåla, annars är hen rasist.
www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx
www.dn.se/sthlm/ytterligare-tva-barn-tbc-smittade-i-bromma/
Men det skapar ju jobb....
sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5813824
-
Jag avskyr ju dock MP. På riktigt. Och FI ska vi inte prata om. Herregud. Jag skäms varje gång någon av virrpannorna får komma till tals.Digestive skrev 2014-06-23 20:16:29 följande:"Projekt Sverige." Men jo, sannerligen spännande men jag tror att det kommer ordna sig. Eventuellt regeringsskifte kan ju blanda om korten till en behagligare giv i allmänhet.. med betoning på "kan" och "i allmänhet". Röd politik har i alla fall en tendens att göra livet mer drägligt för fler.. och de blå har ju skapat ett finanshjul som kan smaka riktigt gott i en röd politik.
-
Vad skulle det vara för fel att kolla svenskar som återvänder från vissa högriskländer?Hen skrev 2014-07-02 23:50:22 följande:Den största andelen invandrare varje år är återvändande svenskar. Så något slags karantän för de då? Till skillnad mot tex polackerna så vete ju gudarna var svenskarna varit så de måste kollas extra noga. Polackerna torde alltså slinka igenom lätt, annat med dessa utvandrare..
Och visar statistiken bland återvändande svenskar hur många som är invandrare med svenskt medborgarskap?
2012 delades 111 090 uppehållstillstånd ut. Hemvändande svenskar får inte PUT. Så bara för att 20 000 någonting svenskar återvänder per år så säger det väldigt lite om den kraftiga invandringen vi har. 2000 asylsökande i veckan (dvs anhöriginvandring som är den största posten är inte inräknad) och ukrainarna och irakierna har inte börjat komma än. Danmark tänker ta 6000 på ett år. Lika många som vi tar på 3 veckor. Rimligt? -
Kommer man även att straffa föräldrarna? Har det stått något om det?nihka skrev 2014-07-03 23:15:59 följande:
Inbillningssjuk much? Nej, det gör man inte heller. Om du hade läst artiklen jag länkade till så hade du märkt det i stället för att leva kvar i din fantasivärld.
I Norrköping gör man dessutom ett riktigt bra jobb för att hjälpa dessa traumatiserade flickor. -
Kommer man även att straffa föräldrarna? Har det stått något om det?nihka skrev 2014-07-03 23:15:59 följande:
Inbillningssjuk much? Nej, det gör man inte heller. Om du hade läst artiklen jag länkade till så hade du märkt det i stället för att leva kvar i din fantasivärld.
I Norrköping gör man dessutom ett riktigt bra jobb för att hjälpa dessa traumatiserade flickor. -
Problemet är väl att många åker hem på "semester" och utför dessa stympningar. Det händer både INNAN de anlänt till Sverige och EFTER. Spelar det jättestor roll egentligen? Är inte frågan hur vi ska få detta barbari att sluta och få föräldrarna att inse att primitiva sedvänjor inte är välkommet i ett modernt samhälle?Hen skrev 2014-07-05 00:19:56 följande:Ja, har det hänt innan flickorna kom till Sverige så omfattar det ju tyvärr inte svensk lagstiftning.
Du är väl sd:are vad jag förstår, så jag fattar egentligen inte varför du bryr dig. I detta fall verkar det ju som att det inte ingår i svensk lagstiftning, utan i så fall till länderna där flickorna kommer ifrån. Precis som sd förespråkar? -
Precis som man får rasist kastat i ansiktet när man kommer med obekväm fakta eller statistik.Hen skrev 2014-07-05 00:21:45 följande:Uttrycket pk stör oavsett vad man diskuterar eftersom det förminskar motståndaråsikten. Och då blir det lite meningslöst att ens säga sin åsikt eftersom man ändå kommer fortsätta mötas av pk-kortet istället för riktiga argument.
-
Jag tror snarare att denna tråd liknar varenda en på hela Familjeliv. Sidospår och urspårningar. Kanske alla på Familjeliv är Sverigedemokrater egentligen.FDFMGA skrev 2014-07-05 01:08:16 följande:
Från obligatoriska kontroller av invandrare som kan tänkas vara smittbärare, via könsstympning av flickor till pk-begreppet.
Sambandet lär vara lika oklart som en sverigedemokrats tankeverksamhet.
För övrigt har SOM-institutet presenterat en intressant studie av sverigedemokraten.
www.som.gu.se/digitalAssets/1429/1429248_bok-58.4-vem---lskar-sd-sannerstedt.pdf
-
Ja man ser väl det man vill se.FDFMGA skrev 2014-07-05 10:11:08 följande:Tja, jag tror så här.
Det finns en del av oss svenskar som har sådana värderingar att de finner hela eller delar av SD:s politiska budskap lockande.
Och så finns det en annan del som tycker att de åsikter som SD står för är avskyvärda.
De här grupperna verkar stå så långt från varandra att de i grunden inte ens talar samma språk, orden kan vara desamma men betydelsen blir ofta en annan.
Jag kan iofs måla upp en bild av hur en sverigedemokrat resonerar, men de känslor som ligger bakom resonemanget kan jag nog aldrig förstå, än mindre bli en del av.
Sverigedemokrater försöker synnerligen ofta beskriva hur politiska motståndare tänker och känner, utan att förstå att de inte kan förstå sina meningsmotståndare.
I viss mån vill vi väl alla få våra fördomar bekräftade. Jag får det i allra högsta grad när sverigedemokrater försöker förklara det politiskt korrekta tänkandet.
Jag tycker dock att det oftare är SDare som får epitet påklistrade och tillskrivs åsikter de aldrig yttrat än tvärtom. -
Lite så.FDFMGA skrev 2014-07-05 19:44:18 följande:Tja, i mörker är alla katter grå.
-
Dalai Lama tillhör inte SD-sekten men han tycker också att det är bäst att hjälpa flyktingar på plats så de kan stanna i sina hem.FDFMGA skrev 2014-07-18 10:14:18 följande:? Jag tycker att Sverige inte bara säger vad som ska göras, utan också visar vad som kan göras.
Så uttalar sig Markku Aikomus från UNHCR i samband med att organisationen vädjar till EU att göra mer för flyktingarna från Syrien.
Och det är inte SD-sekten han syftar på då - och det rätt avskyvärda kacklet om att man hjälper bäst på plats.
Själv får jag ofta bilden av ett bortskämt barn tillsammans med sina föräldrar på en strand när jag stöter på sverigedemokraterns joller om vem man ska hjälpa.
Jag tänker mig att de upptäcker en båt som kapsejsat och föräldrarna bestämmer sig för att försöka rädda så många drunknande som möjligt - medan det bortskämda lilla barnet ropar "Mamma, pappa - ni kan inte rädda alla. Tänk på mig i stället. Nu vill jag ha glass och bli kliad på lilltån".
Men Sveriges ekonomi är stark, bland de starkaste i Europa. Vi har råd att ta emot flyktingar från Syrien utan att det inkräktar på sverigedemokratens glasspinne.
Länk till artikel där UNHCR vädjar till Europa att göra mer för Syriens flyktingar.
sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5912472
www.ansa.it/english/news/general_news/2014/06/12/dalai-lama-says-help-refugees-with-peace_1d34387a-150a-47db-8a75-a2ae389705d5.html
-
Tänkvärt.
www.dagen.se/opinion/debatt/mer-an-en-myt-erik-ullenhag/
Jag är född och uppvuxen i Somalia, och var då muslim själv. När jag sedan kom till Sverige för 20 år sedan, var det naturligt för mig att då söka mig till en muslimsk församling, för att känna en tillhörighet och gemenskap. Det var först när jag kom till Sverige som islams rätta ansikte visades för mig. Inget av det jag upplevde här förekom i Somalia på den tiden. Ullenhag skriver: ?Islam och muslimer ses som ett hot. Rena myter sprids om hur muslimer har som plan att ta över Europa och skapa ett ?Eurabia?, bland annat genom att föda många barn.? Men det var just det som jag själv hörde imamerna predika i Göteborgs moskéer. Det är ingen myt, Erik Ullenhag! Imamerna talade om för oss att vi inte skulle beblanda oss med kaffersamhället (det vill säga det svenska), att vi skulle föda så många barn vi kunde och få så många släktingar som möjligt att flytta hit just med det uttalade målet att islamisera Sverige. Inte med vapen, utan genom barnafödande och invandring bli landets majoritet. Och samma uttalade strategi har man i samtliga västländer.
-
Skulle jag bli någonting alls så är det buddist. Det verkar fredligt och så tror jag redan på karma.FDFMGA skrev 2014-07-18 19:16:42 följande:Åh, fan!
Så du har blivit buddhist - och även inom den religionen anser den andlige ledaren att det är bäst att hjälpa på plats.
Jag har inte läst länken. Hur menar han att man bäst hjälper på plats i Syrien? Militär intervention eller något annat innovativt?
Skämt åsido. Det går inte alltid att hjälpa på plats. Syrien är ett åskådligt exempel på detta och de kringliggande länderna har redan tagit emot miljontals flyktingar och har svårt att klara fler.
Det handlar inte om människor som- efter vad någon här i tråden påstod - låtsas utan i allra högsta grad om folk som behöver hjälp.
Man kanske inte kan hjälpa alla på plats men vi kan inte hjälpa alla i Sverige heller. 2500 flyktingar/asylsökande i veckan och snart får vi väl irakier, ukrainare och palestinier också. Var ska vi dra gränsen? 4000/vecka? 8000/vecka? Eller finns det ingen gräns?
Sverige förändras för alltid och det kommer inte gå att ta tillbaka. Jag är absolut inte för ett mångkulturellt samhälle. Jag tycker att i Schweiz ska det bo schweizare, i Turkiet turkar, i Norge norrmän osv. Den sörjan med ghetton och skrotad välfärd vi går mot nu har jag inget intresse av och jag undrar hur mina barn och barnbarn kommer få det.
Ska vi hjälpa flyktingar i så hög utsträckning ska det vara till en lägre kostnad och absolut inga PUT. -
Suck igen......Dorian Ertymexx skrev 2014-07-18 20:01:22 följande:Lustigt att SD aldrig försöker få hem Szilág Érik/Erik Almqvist eller någon av de andra "politiska flyktingarna" från sitt parti... om det är bäst att hjälpa på plats alltså...
Tror du det är ett problem om EN tysk flyttar hit och försörjer sig själv? Det kan inte jämföras med 2500 människor i VECKAN som ska ha sjukvård, psykvård, tandvård, skola, förskola, SFI, tolkar, mödravård, bostäder, mat, husgeråd och kläder och mycket annat.