Inlägg från: Errol Flynn |Visa alla inlägg
  • Errol Flynn

Varför hatar folk SD?

nihka skrev 2014-03-15 10:12:37 följande:
    I de fall man har varit bosatt i Sverige i 25 år och inte kan svenska är det under all kritik men de fallen är lätta att räkna jämfört med alla de som lär sig svenska. De fall som ändå finns är vad jag har märkt själv påfallande ofta kvinnor.

Här har man dock inte bara fokuserat på hennes språkkunskaper utan man verkar helt bortse från att hon blev misshandlad. Sedan har ingen som kritiserat ens tagit reda på hur det faktiskt ligger till med hennes språkkunskaper. Man kan behöva tolk på sitt hemspråk utan att det innebär att man inte kan svenska alls. Exempelvis kan tolk användas för att det mer finstilta ska få komma fram och för att man i efterhand inte ska kunna hävda att det blivit missförstånd pga av språksvårigheter och också när människor är under chock, eller så stor press att de går i tillfällig regress.
    Jag har en kompis från Irak som själv är egen företagare och pratar perfekt svenska. De flydde till Sverige pga de är kristna. Han har vänner som bott här i 10-20 år och inte kan många ord svenska, en del kan ingen alls. En del har aldrig varit utanför Rosengård. De tycker att HAN är en idiot som jobbar för det behöver man inte i Sverige. Då talar vi om män i sina bästa år. De vill hellre röka vattenpipa och kolla på irakisk tv. De har 0 ambitioner. Min irakiske vän skulle ni förmodligen ge stämpeln "vit kränkt man" om han bara uttryckte sig i skrift och ni inte såg honom. Han säger själv att majoriteten av de irakier som Sverige släpper in är de med lägst status i Irak. De ses som smuts i sitt hemland (av de andra irakierna).
    Pratar man med invandrare så har de en nyktrare syn på detta än svenskar. De berättar öppet om bidragsfusk/asylfusk osv och undrar om svenskar är blinda och döva. Då är frågan, vad ska man göra åt detta? Integrationen fungerar inte och Sverige ställer inte tillräckligt höga krav. Att det ens är kontroversiellt att kräva att man lär sig språket är pinsamt. Och ja, det är fjantigt med svenskar som flyttar till Mallis och inte lär sig spanska men de är i alla fall självförsörjande och är inga kostnader för nya hemlandet. Och jag skulle gissa på att kriminaliteten är närmare 0.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • Errol Flynn
    Enter Sandman skrev 2014-03-15 10:19:46 följande:

Bra poäng, för visst kan det vara så att det krävs en tolk just för att få fram det nyanserade och kanske behövs det ord som man inte använder till vardags.
    Jag har bott och levt i England flera år bitvis och anser mig nog kunna det språket bra i vardagen, men skulle jag bli inblandad i juridiska omständigheter, behöva avancerad läkarvård, befinna mig i chocktillstånd, så är det inte alls omöjligt att jag skulle behöva en tolk.
    Ja det kan jag förstå om det gällde affärsjuridik. De frågar ut henne hur hennes liv förändrats efter attacken och om hur misshandeln gick till. Hon behöver inte använda juridiska termer alls. I just detta fallet tror jag att hon har inte lärt sig svenska.
  • Errol Flynn
    Enter Sandman skrev 2014-03-15 10:25:28 följande:
    Nu är du där igen.
    Och förminskar och blandar in ovidkommande saker som inte har med misshandeln av den här kvinnan att göra.
    Vi kan diskutera språkkunskaper och vi kan diskutera integration och vi kan diskutera svenskar som blir misshandlade.
    Men inte i det här sammanhanget, hur kan det ens vara så svårt att förstå.
    Sen pratar inte jag om den här tråden i sig, jag pratar främst om hur folk beter sig på avpixlat och jag vet inte om du var med där, men dom som var det.
    Dom borde skämmas.
    Jag har inte läst om detta på Avpixlat.
    Jag förminskar inget. Rättegången har sin gilla gång och straff kommer utmätas. Det påverkas inte av mig.
  • Errol Flynn
    Velouria skrev 2014-03-15 10:27:08 följande:
    När en svensk blir misshandlad av en invandrare, är det då inte just det som SD fokuserar på? På första plats kommer ju alltid ursprunget och på andra plats kommer misshandeln. Enligt det vanliga så kopplar SD ihop ursprunget på gärningsmannen med våldet h*n utfört och kommer alltid fram till svaret att det är ursprunget som bestämmer folks våldsbenägenhet.

Men när det gällde kvinnan som blev misshandlad så gjorde SD inte så. Istället fokuserade man på något heeeeeeeeeeeeeeelt annat - som att hon behövde tolk efter 26 år i Sverige. Här nämnde man inget om gärningsmannens ursprung och våldsbenägenheten. Man ville inte att det skulle diskuteras. Därför att man hatar vissa oönskade invandrare och flyktingar så himla mycket att man faktiskt skiter i vad de utsätts för. Och hittar man någon liten punkt som går att hacka på så gör man det istället.
    Läser man en vanlig svensk kvällstidning så kommer det stå om misshandel varje dag. Det misshandlas väl 100 000/år eller nåt. Idag denna som jag tycker är värre än Malmömisshandeln faktiskt:

www.aftonbladet.se/nyheter/article18545547.ab

Kontentan är att jag reagerar inte särskilt mycket längre för det är ett så vanligt brott. Så när jag läste artikeln om ytterligare en misshandel så reagerade jag mest på tolkbehovet. Misshandeln i sig är inte särskilt spektakulär. Det betyder inte att jag förminskar offren eller tycker att misshandel är okej. Det är bara inte jätteintressant.
  • Errol Flynn
    nihka skrev 2014-03-15 10:38:17 följande:

Jag noterar att du tycker det är löjligt att man inte får säga: "Fast han är MENSA-smart och det är väl inte vanligtvis de vi får från Kabul."

Bara för att du inte tycker det är rasistiskt att uttrycka "faktumet" att vi vanligtvis inte får några MENSA-smarta från vissa huvudstäder/länder gör ju inte det uttalandet mindre rasistiskt.
    Med de stora problem vi har på SFI och med analfabeter var det inte särskilt farfetched. Eller de stora problem som finns på invandrartäta skolor eller det faktum att många invandrarungdomar går ut skolan med ofullständiga betyg. Trots att de är födda i Sverige. Beror ALLA problem enbart på svenskens rasism?
    Du får tycka att jag är rasist. Jag vet var jag står.
    Och nu ska jag ägna dagen åt mina söner. Så ha en trevlig dag alla.
  • Errol Flynn
    sjuttiofemman skrev 2014-03-15 10:43:57 följande:

Det sjuka med Sd att om en etnisk svensk person blir misshandlad/våldtagen av en arab så anses det komma från en våldskultur och används som argument för att minska invandringen.
    Och när en etnisk svensk misshandlar en arab så pratar man om arabens bristande språkkunskaper i svenska.

Du ser alltså inte detta som totalt sjukt och rasistiskt?
    Vilka är "man"?
    Och nej, jag ser inte rasister överallt.
    Däremot är jag inte helt främmande för att vissa kulturer kanske har en annan syn på människovärde. Och är mer styrda av heder och är mer lättkränkta. Som dessutom sen sitter i rättssalen och flinar och facebookar bilder på sig själva där de garvar och deras utländska vänner på facebook hejar på och hoppas att de ska slippa straff. Jag tror vissa kulturer/folkslag är mer aggressiva och det har även dansken Nicolai Sennels forskat om.

www.aftonbladet.se/nyheter/article15459069.ab

www.dn.se/debatt/kulturarv-ligger-bakom-invandrarnas-brottslighet/

• Errol Flynn
    Quintus Zebra skrev 2014-03-15 10:43:59 följande:
    Undrar lite om det här med Malmö som diskuterades för någon dag sedan. Där du och några till var övertygade om att Expressen hade berättat den sanna bilden av attacken.

www.aftonbladet.se/nyheter/article18526833.ab

Jag undrar bara om "ni" är lika övertygade fortfarande, även om det visar sig att alla offren i Malmö blev knivskurna i ryggen?
    Säger det något om vem som startade slagsmålet? Vittnen har sett nazisterna bli jagade av ett stort antal människor. Svårt att knivhugga någon i ryggen samtidigt som man springer framför. Blev det ett regelrätt slagsmål där ett större antal människor gav sig på färre och blev knivhuggna (varsomhelst) får de fan skylla sig själva. Är det nazisterna som smugit sig upp bakom och knivhuggit hoppas jag att de får hårda straff.
  • Errol Flynn
    Quintus Zebra skrev 2014-03-15 10:46:27 följande:
    Du väljer att TRO det värsta om ett brottsoffer, det är det som provocerar. Inte att du tycker att folks ska lära sig svenska. Det tycker nog nästan alla här.
    Ja. Jag anser att du ska kunna uttrycka dig vardagligt efter 26 år. Om hon arbetade och kom i kontakt med andra människor så hade hon förmodligen snappat upp såpass mycket att hon förstår men det har hon förmodligen inte gjort. Men om någon kan motbevisa mig blir jag bara glad.
  • Errol Flynn
    Velouria skrev 2014-03-15 11:04:43 följande:
    Jag skulle ha skitit på mig om jag vore kvinnan, så rädd som jag skulle ha blivit. 

Men varför tycker du att denna är värre än Malmömisshandeln? Nu låter jag hemsk, men det var du som ställde händelse mot händelse så jag spinner vidare. Denna kvinna behövde inte ens vård även om själva händelsen enligt mig säkerligen var otroligt traumatisk.
    Malmökvinnan blev ju ordentligt misshandlad i jämförelse.
    Ok sista innan jag går. Jag tycker det är värre att bli misshandlad i sitt hem där man ska känna dig trygg. Och särskilt om man sitter i rullstol och är ganska hjälplös.
    Likadant som jag tycker det är värre när våldtäktsmän klättrar in genom öppna fönster och våldtar kvinnor i sina egna sängar. Dessa kvinnor har förlorat all sin trygghet och klarar ofta inte av att bo kvar. Hemma i sin egen säng ska man inte behöva oroa sig för att utsättas för en överfallsvåldtäkt.
  • Errol Flynn
    nihka skrev 2014-03-15 11:32:00 följande:
    Så här lägger du fram ytterligare "bevis" för att invandrare från vissa huvudstäder/länder är mindre intelligenta, eller?

Mig veterligen finns dessutom ingen statistik på hur många av de svenskfödda eleverna som går ut skolan utan ofullständiga betyg som är "invandrarungdomar". Men du "vet" ("faktum") att de är "många".
    www.svd.se/nyheter/stockholm/samre-betyg-i-invandrartata-omraden_203937.svd

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5241841

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5692568

www.metro.se/nyheter/lagre-betyg-for-alla-i-invandrartat-skola/Objgbv!06_1759-23/

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5129246

www.svd.se/nyheter/inrikes/statistik-doljer-betygsskillnader_4833971.svd

Det är väl ingen hemlighet att det ser ut såhär? Det är väl bättre att komma tillrätta med problemen än att inte låtsas att det finns. För det hänger ju ihop med att invandrare i högre utsträckning blir arbetslösa sen.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?