Inlägg från: Gert |Visa alla inlägg
  • Gert

Varför hatar folk SD?

FDFMGA skrev 2014-07-28 23:47:44 följande:
    Har du upptäckt den först nu. Den var uppe för diskussion i våras här i tråden då den var aktuell.

Förödande statistik för SD-sekten tycker jag mig minnas att jag skrev då då.
    Det är just det jag vill diskutera. Hur kan någon påstå att det är förödande statistik för SD? 

Poängstatistik från samtliga frågor:

SD = 97 poäng
    MP = 102 poäng
    KD = 52 poäng
    C = 67 poäng
    FP = 100 poäng

Nå? Erkänn nu att det inte alls är förödande statistik för SD.

www.novus.se/media/31730/novus_partiernas_b_sta_fr_ga_mars_2014_publik.pdf
  • Gert
    FDFMGA skrev 2014-07-29 02:08:58 följande:
    Är det inte bättre att du utför dina räkneövningar på den senaste av Novus mätningar av vilka frågor väljarna anser vara viktigast och vilket parti de anser är bäst på att driva frågan.

Undersökningen du länkar till tycks vara den från mars och den har redan diskuterats i minst tre trådar. Klart jag kan plocka fram det jag skrev då - men den här är av senare datum och den har nog inte tagits upp här på FL.

www.novus.se/media/32581/novus_partiernas_b_sta_fr_ga_juni_2014.pdf
    Gärna. Det är bara tre frågor som har blivit viktigare enligt svenska folket sedan undersökningen i mars. Landets ekonomi, invandring/integration och jämställdhet. Resterande frågor backar flera procent. Det är något som gynnar SD.

Så kommer vi till poängstatistiken. Marsresultatet i (parentes).

SD: 103 poäng (97)
    Fi: 34 poäng
    MP: 137 poäng (102)
    KD: 65 poäng (52)
    V: 130 poäng (148)
    C: 73 poäng (67)
    FP: 84 poäng (100)

Jag kan fortfarande inte förstå att det är förödande resultat för SD. Det är lika bra att du erkänner, gärna Dorian också, att det är bra resultat för SD. Nå?
  • Gert
    FDFMGA skrev 2014-07-29 10:13:16 följande:
    Sammanfattningsvis. SD är ett ensamt parti, mycket ensamt - och inte ens de egna väljarna tycks ha förtroende för partiets förmåga i på andra områden än deras profilfråga.

Länk till junimätningen:

www.novus.se/media/32581/novus_partiernas_b_sta_fr_ga_juni_2014.pdf
    Sammanfattningsvis har SD större förtroende i fler frågor än vad FP, C, KD och Fi har. Och du tycker att det är ett förödande resultat. Ha!
  • Gert
    MuppinCowboy skrev 2014-07-29 10:18:36 följande:
    Men hur läser du fakta egentligen?

Från att ha varit 6:e viktiga frågan kommer nu invandringsfrågan först som 7:e, till och med Miljö och klimat har gått om och blivit viktigare för folket

"Sjukvården, Skolaoch Utbildning, Sysselsättning/arbetslösheten, Landets ekonomiÄldreomsorg, Miljö/Klimat"

Poängstatistiken som du hänvisar till  (utan att man som du utesluter vissa partier och skriver ner det i en förändrad ordning för att framställa saker annorlunda än vad det egentligen är)

"S 468 poäng
    M 382 poäng
    MP 137 poäng
    V 130 poäng
    SD 103 poäng
    FP: 84 poäng
    C: 73 poäng
    KD: 65 poäng
    Fi: 34 poäng"

När det gäller vilket parti man anser är bäst på respektive politisk sakfråga så är det oförändrat:
    "Socialdemokraternaanses vara bästa parti i 15av 25politiska områden, Moderaterna 7, Miljöpartiet2, Sverigedemokraterna 1"

källa: allt enligt samma källa som du länkat till

Jag förstår inte detta med att ständigt försöka få saker att vara annorlunda än vad det är när det gäller siffror och fakta när det kommer till SD

Med andra ord vi kan komma med olika åsikter men att ändra på de fakta som finns  eller försöka förvanska det gör att man bara tappar trovärdigthet.
    det är en sak att tolka men att ändra på? nej.. det ger ingen trovärdighet eller röster, snarare tvärtom.
    Sluta sprida 'falska sanningar' om ni tycker er politik är bra varför ändra och försökna saker? Står ni inte bakom er politik?
    Jag förstår inte detta med att ständigt försöka få saker att vara annorlunda än vad det är. Här har vi siffror som visar att SD har större förtroende i fler frågor än vad mer etablerade partier som FP, KD och C har. Varför är det så svårt att erkänna fakta?

Sluta sprid falska sanningar att SD inte har något förtroende!

Dessutom växer invandring/integrationsfrågan, medan andra frågor minskar i popularitet. Det är fakta baserad på statistik.
  • Gert
    FDFMGA skrev 2014-07-29 13:03:45 följande:
    Ja, av de skäl jag redogjorde för i mitt förra inlägg.

Alltså de skäl som du inte förmår replikera på, som kort kan beskrivas som att inte ens de egna väljarna anser att SD har den bästa politiken på andra områden än invandringspolitiken.

Detsamma kan säkert sägas om de andra småpartierna, som KD, FP och C - men till skillnad från SD ingår dessa i ett större sammanhang som kallas Alliansen.

Alliansen innebär att de borgerliga partierna har ett formaliserat samarbete som innebär att en röst på KD i praktiken innebär en röst för att M ska ta hand om den ekonomiska politiken samt exempelvis statsminister- och utrikesministerposterna. 

Hur viktigt det är med möjliga samarbetspartier inom politiken kan exemplet SD:s inträde i riksdagen visa - i och med att inget annat riksdagsparti kan tänka sig ett samarbete med det lilla främlingsfientliga partiet blev resultatet av ett invandrarfientligt parti att Alliansen sökte sig till Miljöpartiet för att eliminera att SD skulle få en potentiell vågmästarroll inom invandringspolitiken.

Det är liksom inte för inte som sverigedemokrater så ofta mässar om att de andra partierna ska följa exemplet från en del andra länder i Europa och bekräfta främlingsfientligheten genom samarbete - men i Sverige håller vi på den svenska traditionen att hålla främlingsfientligheten på avstånd och utan reellt politisk inflytande.

Ja, resultatet är förödande för SD. man kan säga att det finns två stora block inom svensk politik - de rödgröna och Alliansen. Och så finns det ett tredje som enbart består av ett litet främlingsfientligt parti där inte ens de egna väljarna tycks ha något större förtroende för ledarnas kompetens och förmåga.
    Så resultatet är förödande på grund av att det är blockpolitik idag. Vilken tur att Stefan Löfven har lovat att bryta upp blockpolitiken i höst. Efter valet ska vi hur länge Alliansen håller ihop. Jag ger dem 1 månad, max! SD är inte det enda partiet som kommer känna sig ensamt efter valet. Var så säker.
  • Gert
    MuppinCowboy skrev 2014-07-29 13:17:01 följande:
    Nu fortsätter du ju samma stil, du och jag må ha vilka åsikter som helst men man kan inte ändra på siffror rena fakta.

Så om vi håller oss till de fakta som finna i länken du presenterade:

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Sjukvården, Skola och Utbildning, Sysselsättning/arbetslösheten, Landets ekonomi, Äldreomsorg, Miljö/Klimat" är de frågor som anses vara viktigast
    (Invandring har tappat en placering angående vad som är de viktigaste frågorna och kommer nu först på 7:e plats, värt att notera är att det var miljö/klimat som gick om.)

Poängstatistiken som du hänvisade till: (här alltså med de partier du valde att inte ta med av någon anledning och i rätt ordning)

S 468 poäng
    M 382 poäng
    MP 137 poäng
    V 130 poäng
    SD 103 poäng
    FP: 84 poäng
    C: 73 poäng
    KD: 65 poäng
    Fi: 34 poäng

När det gäller vilket parti man anser är bäst på respektive politisk sakfråga så ser det ut så här:
    "Socialdemokraterna anses vara bästa parti i 15 av 25 politiska områden, Moderaterna 7,
    Miljöpartiet2,
    Sverigedemokraterna 1"
     ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vi kan bara spekulera i varför du valde att utesluta viss information, förändra ordningen osv osv.

Att du vill tolka det positivt utifrån din åsikt är visserligen förståeligt men ska man ge fakta bör man skilja på vad som är fakta och vad som är egna åsikter, man bör heller inte ändra eller försöka framställa fakta på annat vis än vad det faktiskt är - inte om man vill behålla trovärdighet.
    Du kan fortfarande inte förstå att invandring/integration blir viktigare för väljarna medan andra frågar minskar i popularitet. Vi kan bara spekulera i varför du utelämnar en sådan viktig information. Jag har heller aldrig påstått att invandring/integration är den viktigaste frågan för svenska folket.

Sverigedemokraterna har fortfarande mer poäng än FP, KD, C  och Fi.
  • Gert
    FDFMGA skrev 2014-07-29 13:24:24 följande:
    Ja förödande eftersom SD presenterar sig som alternativet till "sjuklövern". Ett alternativ som alltså inte ens de egna väljarna anser rymmer någon direkt kompetens inom andra områden än invandringspolitiken.

Det är osannolikt att blockpolitiken kommer att brytas upp efter valet. Det kan nog bara ske om SD hamnar i en vågmästarroll så att de andra partierna tvingas söka nya samarbeten för att hålla främlingsfientligheten borta från vågmästarrollen.
    Det är mer sannolikt än osannolikt att blockpolitikern kommer brytas upp. Dels för att Stefan Löfven har lovat att bryta upp blockpolitiken och att blockpolitiken inte hör hemma i ett demokratiskt samhälle.

Nu kommer du med känsloargument och påstår att SD är främlingsfientliga. Det är bara så löjligt. Är inte alla partier främlingsfientliga eftersom inget parti vill ha fri invandring?
  • Gert
    MuppinCowboy skrev 2014-07-29 15:09:19 följande:
    Fakta visar på att miljö/klimat tydligen alltså är viktigare, att du envist hävdar motsatsen fast vi alla kan läsa siffrorna är faktiskt lite pinsamt och du hjälper inte direkt till att värva röster år SD, vilket man å andra sidan borde vara tacksam för.
    Jag har aldrig hävdat motsatsen. Det är du som har fått för dig att jag hävdar motsatsen. Jag skriver bara att invandring/integrationsfrågan har blivit en viktigare fråga för svenska folket, medan andra frågor har minskat sedan mars.

Jag har aldrig påstått att invandring/integration är en viktigare fråga är andra frågor. Men invandring/integrationsfrågan blir viktigare och viktigare för svenska folket, som statistiken visar.

Fakta är fakta och fibblande med siffror är bara ofint, som du själv uttrycker det. Då tycker jag att du ska föregå med gott exempel och sluta hitta på en massa saker.
  • Gert
    Kunigunda skrev 2014-07-29 16:54:52 följande:
    Det beror väl på vad man anför. Formulera din kritik, byt ut ordet invandrare mot män och låtsas att en feminist sagt det. Låter det ok? Då är det troligen det. Låter det hatiskt? Tja, då är det troligen det.
    Man löser inte problemen om man blundar för dem.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?