Inlägg från: realist14 |Visa alla inlägg
  • realist14

Varför hatar folk SD?

nihka skrev 2014-07-04 00:20:03 följande:
    Bara för att du inte har hört talas om något innebär det inte att det inte existerar.

SVERIGE vill ingenting. VISSA i Sverige vill, andra inte. Folkhälsomyndigheten (tidigare smittskyddsinstitutet) anger i en rapport att TBC bland nyanlända är ett allvarligt problem som behöver en "ökad uppmärksamhet" och att det är viktigt att "nyanlända personer erbjuds hälsoundersökning tidigt efter ankomst".

http://www.folkhalsomyndigheten.se/amnesomraden/statistik-och-undersokningar/sjukdomsstatistik/tuberkulos/

Man ERBJUDER hälsoundersökning med provtagning, men man TVINGAR ingen rutinmässigt varken svensk eller icke-svensk. 2013 rapporterades det 655 fall av TBC i Sverige. 11% av dem var svenskar och resten icke-svenskar. De allra flesta både svenskar och icke-svenskar har alltså INTE diagnosticerats med TBC, men du vill testa tiotusentals människor innan de får komma in i landet - såvida de inte är svenskar förstås.

Jag vill att det ska vara samma för alla och tycker det är vidrigt att singla ut och tvinga människor enbart baserat på nationalitet eller ursprung. Det ska vara relaterat till behov.  

Jag hade haft samma åsikt vem det än handlade om.
  • realist14
    Errol Flynn skrev 2014-07-04 17:43:45 följande:
    Vad skulle det vara för fel att kolla svenskar som återvänder från vissa högriskländer?
    Helt ok att vi accepterar att vi får  visa upp vaccinationsintyg för inresa till vissa länder. Att ställa liknande krav på andra innebör givetvis rasism.  :-/

Fanns det vaccination mot pk-sjukan så skulle jag rekommendera att den var obligatorisk :-/

'
  • realist14
    puss skrev 2014-07-04 18:20:23 följande:

givetvis har du fel.
    Så klart.
    Det hör till saken natur att den som kritiserar ALLTD har fel, medan motsatsen ALLTID är rätt

• realist14
    Hen skrev 2014-07-04 20:56:11 följande:
    Det var du som från början nämnde sjukdomar och hälsokontroller  i samband med just invandrare, så ville mest kolla så visste att du samtidigt pratar om en stor del svenskar.
    Ditt återkommande dravel om pk gör att man ibland undrar om du vet. Pk-uttrycket används ju oftast i någon slags härskarteknik när man saknar argument.
    Jag skulle inte vika en millimeter från den uppfattningen om det gällde mig själv eller andra svenskar.

Fortfarande ingen som kan svara på varför det är så otänkbart att ställa några som helst krav.

Kanske är ett stänk av härskarteknik att säga pk, på samma sätt som det är det att vråla om rasim så fort man kan, pajkastning kallas det, och jag erkänner att frestelsen blir för stor ibland  :)

• realist14
    Hen skrev 2014-07-04 21:13:36 följande:
    Kan respektera det svaret faktiskt.
    Tack. :)
  • realist14
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-05 15:42:51 följande:

Fler som ser sekterismen inom SD.

http://thegambia.nu/2014/07/05/kronika-jimmie-akesson-som-alskad-och-oomstridd-partiledare/

Ja det syns tydligt vilka problem de har. Kan också iofs förstå varför debatten spårat ur på det sätt den har, och att det i ett klimat med knappt kryphöjd på taket, är lätt att spåra ur i ilska när de väl får göra sin röst hörd i de få forum det är tillåtet.
    Påstår inte att allt beror på det, men en god bit.

Att lite väl lättvindigt tro sig identifiera en händelse och tolka den utifrån sin egen världsbild, tja det är nog en synd "båda läger" begår dagligen.

På den tiden då en moderat och en vpk-are kunde ta en öl och prata politik och fortsatt vara vänner efteråt så tror jag inte att det blev så mycket tryckkokar-effekt på folk.

• realist14
    FDFMGA skrev 2014-07-05 10:11:08 följande:
    Sverigedemokrater försöker synnerligen ofta beskriva hur politiska motståndare tänker och känner, utan att förstå att de inte kan förstå sina meningsmotståndare.
    Tror det där kommer sig av att många är långt ifrån så tydliga med sina åsikter i fikarummet på jobbet som tex här tex.
    Man törs inte.
    Jag har stött på otaliga. Och sett omsvängningen när de märker att de törs tala ut. Sett den som försvarade tiggarna, på stan, och sett blicken hen gav som var allt annat än det hen talat om i kafferummet.
    osv osv....

Så nog är det många som far med falskt flagg där ute.
    Långt ifrån alla, som vanligt, men många.

• realist14
    FDFMGA skrev 2014-07-05 19:26:24 följande:
    Nej jag tror snarare att det beror på att många sverigedemokrater har svårt att skilja på fantasi och verklighet, åtminstone vad gäller diskussioner på nätet.

Överhuvudtaget skulle diskussionen hyfsas om dessa förstod att det inte är möjligt att läsa av andras tankar och känslor via nätet.

Om blickar kunde tala, apropå den blick din arbetskamrat gav en rumänsk tiggare, så skulle min undvikande blick säga "nej, jag ger aldrig något" men förhoppningsvis vara utan förakt.

Det borde inte vara romerna man föraktar utan fokus borde ligga på omständigheterna i Rumänien som innebär att många söker sig ut i Europa för att tigga.

Det är faktiskt märkligt att det finns så många trådar fyllda med inlägg som föraktfullt beskriver romerna från personer som annars brukar sympatisera med SD. Hur var det nu SD-sympatisörer brukar skriva: Man hjälper fler på plats och det är inte invandrarna vi ser ner på utan invandringspolitiken.

I fråga om tiggarna skulle ju detta i allra högsta grad vara tillämpligt i varianten: Det är inte tiggarna vi avskyr utan de omständigheter i Rumänien som innebär att de kommer hit för att tigga eller det är inte tiggarna vi föraktar utan den menlösa EU-politiken som inte förmår sätta press på Rumänien.

Fast det är klart, i värsta fall kan tiggarna bli SD:s främsta röstmagnet. Ett tiggeri i en sådan omfattning som detta antagit riskerar att trubba av omtanken om medmänniskor och bli en katalysator för likgiltighet eller förakt.
    Ja det är väl lite svårt att vara positivt inställd till allt det drar med sig. Är lite less på hur det ser ut i min närmiljö på alla sätt.
    På att ständigt bli antstad, på allt skräp, på att det skits i varje buske och är allmänt äckligt, på att behöva vara på min vakt så fort jag sätter mig på en uteservering. På den totala brist på respekt för vårt livsrum och privatliv.
  • realist14
    overdose skrev 2014-07-07 21:08:04 följande:
    Jag skickar därför inte en smajli tillbaka, utan kan bara säga att du är rasist, och står för en värld som leder till dödslägren.
    Kort bara, vad är en- rasist- i din värld?
  • realist14
    overdose skrev 2014-07-07 21:18:15 följande:
     I grundversionen, de som gör skillnad mellan varelser utan att ha något att gå på.

Det finns mängder av rasister här, och några av de värsta är de som ger sitt stöd till vissa, men inte till andra.
    Något att gå på, innebär det, vaddå? Bevis?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?