Inlägg från: realist14 |Visa alla inlägg
  • realist14

Varför hatar folk SD?

Dorian Ertymexx skrev 2014-06-21 22:52:12 följande:
    Njae. Den kultur de vill ha har aldrig funnits. Det är ett hjärnspöke, hittepå tagit från "Vi på Saltkråkan" och liknande barnprogram.
    Ja och någon nationalsång har vi inte haft heller och traditioner, nej inte det heller, egentligen är det märkligt att vi finns öht när man tänker efter vilken blöt intetsägande fläck vissa är så totalivriga med att måla ut oss som :-/
    Existentiella problem??
  • realist14
    Dorian Ertymexx skrev 2014-06-22 22:49:01 följande:
    Helt korrekt, vi har aldrig haft en officiell nationalsång, och har det fortfarande inte.

Vi har en drös olika kulturer, precis som i alla andra länder. Börjar man tala om en svensk kultur gör man det överdrivet enkelt för sig, och bygger upp för massiv besvikelse när folk börjar gräla emot ens världsbild. Men du kan ju låtsas att göteborgare och stockholmare har samma kultur, eller att rika östermalmare har samma kultur som skånska bönder. Eller norrländska gruvarbetare, för den delen.
    Vilken i-iot som helst vet vad vår nationalsång heter, om det saknas någon formell stämpel på den sedan hedenhös är väl inte intressant.

Fattar inte den där ivern att plåna ut allt svenskt. Minsann- vi haaaar ingen nationalsång, vi haaar inga traditioner....vi har visst inte ett j-a dugg helt pötsligt. Lite sjukt om du frågar mig.

• realist14
    Philipsson skrev 2014-06-23 09:03:45 följande:
    Här finns två extremer. Det finns de som hävdar att alla samhällsproblem beror på invandringen, och det finns de som påstår att inga samhällsproblem alls beror på invandringen.

Båda dessa extremer är lika absurda. Representerar du någon av dem?
    Sant, är det ett sätt att gräva ner diskussionen tro?
  • realist14
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-06-23 14:01:08 följande:
    Instämmer där också. Minsta barnunge fattar vilken som är vår nationalsång, oavsett rena formaliteter. Det är som om vi är ett kulturellt U-land, omgivet av högkulturer. Det kan inte finnas något enda land i världen där man förväntas ha så låga tankar om sin egen nation som Sverige.
    J-igt låga just nu.
    Och denna sjuka iver att liksom påtala det i tid och otid som om man skäms för allt svenskt plötsligt. Undrar vad de människorna gjorde på midsommar, bland alla svenska traditions-symboler, låg de under en säng i fosterställning och tuggade på knogarna?!
  • realist14
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-06-23 15:03:28 följande:
    Jag antar det.

Jag menar, det är självklart att man hämtar influenser från andra kulturer, det är ju inte det det handlar om. Men att baissa eller helt förneka allt "svenskt" och höja allt "utländskt" till skyarna bara därför att, det är ju så urbota idiotkorkat att man inte ens vet var man ska börja. Jag vet ju att dessa människor med emfas hävdar att det inte finns någon "islamisering", men samtidigt lär det ju kvitta i och med att de kommer att bli själaglada den hypotetiska dag då islam - mot all förmodan - blir statsreligion i Sverige.
    Har aldrig hört någon vettig analys på det dock, hur ska en sådan stor grupp, oasvett var de kommer ifrån, kunna leva här utan att påverka samhället? Särlagstiftning har varit på gång länge, till exempel. Varför skulle de inte jobba för att få fram sina ideer??? Det skulle väl vilken jäkla grupp som helst göra.
  • realist14
    Quintus Zebra skrev 2014-06-23 15:15:25 följande:
    Låga tankar om sin nation?

"Svenskar" överlag har nog jämförelsevis höga tankar om sitt land. Att man kan vara självkritiskt och se relativt objektivt på det här med nationalism är nog ett tecken på god självkänsla. Inte tvärtom.

Visst sticker vissa svenskar ut.
    realist14 skrev 2014-06-23 13:57:42 följande:
    Fattar inte den där ivern att plåna ut allt svenskt. Minsann- vi haaaar ingen nationalsång, vi haaar inga traditioner....vi har visst inte ett j-a dugg helt pötsligt. Lite sjukt om du frågar mig.

Klart det finns traditioner. Klart det finns en sång som i folkmun kallas nationalsången.

Det beror ju lite på vilken nivå man vill ha på debatten. Hur objektiv man vill vara.

Stora delar av jordens befolkning tror på någon form av gud. Stora delar av jordens befolkning tror på ett liknande vis på nationella enhetliga kulturer. Och dessa människor och deras tro kan man självklart tolerera och respektera. Så länge deras tro inte drabbar andra. Och så länge de inte vill tvinga sin tro på andra.

Men tittar man rent vetenskapligt så finns det ju inga bevis för att det existerar någon gud. Och det finns inte heller några bevis för några slags nationella enhetliga kulturer. Istället verkar ju alla samhällen vara mångkulturella om man skrapar lite på ytan, och kulturer verkar flyta över gränser ganska obehindrat.

Och dessa faktum måste man självklart få föra fram i debatten, utan att man för den delen sa anklagas för att vilja plåna ut något eller tycka illa om Sverige?
    Absolut, jag är som du förstår- för- all realism.
    Men det behöver inte ske genom denna självutplånande iver som verkar vara på modet nu. Lite som att folk vill skaka av sig en obehaglig insekt , på samma sätt vill de svära sig fria från det som kallas svensk kultur. Misstänker det ligger mer bakom en sådan stark yttring  än att bara vilja se saker objektivt.

Klart att sverige-kakan är bakad av olika ingrididenser, men sedan hr den fått bakas i lugn och ro och faktiskt blivit en kultur, ett land. Sen att det de senare åren tillförts en hel del nytt, har ju eg inte med saken att göra eftersom dessa nya ingridienser är just- nya, och inte har ingått i receptet från början, där har du skillnaden.

• realist14
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-06-23 15:31:02 följande:
    Inte de mest talande exemplen i den här tråden. Jag menar inte att man förbehållslöst ska hylla Sverige och samtidigt förminska allt utomstående, men som Dorian och vissa går på om att det inte finns något svenskt osv etc - det är i mina ögon bara ovärdigt. 

Vi kanske inte är bättre än andra - men vi är fan inte sämre heller.
  • realist14
    Dorian Ertymexx skrev 2014-06-23 16:20:06 följande:
    Jo, det är intressant. Vi har ingen officiell nationalsång. Deal with it.

De enda som vill "plåna ut" (utplåna heter det för övrigt på svenska) svensk kultur är SD och deras "nationalistiska" svans. De är de enda som talar om att förbjuda kulturyttringar, om att fängsla konstnärer, om att bestämma vilken konst som är okey och "uppbyggande". Det är bara SD som försöker tala om för folk vad de ska tycka och hur de ska tänka. Inget annat parti försöker begränsa svensk kultur.
    Vad är det vi spelar för låt de gånger nationalsången spelas då? Ettan på svensktoppen den veckan eller lite random vilken jäkla låt som helst?

Är inte så påläst om SD, ska de om jag hittar något i deras partiprogram som berättar om konst och konstnärer, lät spännande. :-/ 
  • realist14
    FDFMGA skrev 2014-06-23 17:32:56 följande:
    realist14 skrev 2014-06-23 16:26:14 följande:
    Vad är det vi spelar för låt de gånger nationalsången spelas då? Ettan på svensktoppen den veckan eller lite random vilken jäkla låt som helst?

Är inte så påläst om SD, ska de om jag hittar något i deras partiprogram som berättar om konst och konstnärer, lät spännande. :-/ 

Sverige har ingen officiell nationalsång, att sedan Du gamla du fria har funktionen av nationalsång är en helt annan sak
    Spelar ingen roll. Om folk envisas med att trycka upp detta faktum i ansiktet på folk hela tiden (det där med nationalsångens offieciella status behövdes liksom inte göras övertydligt för tio år sedn märkligt nog, undrar varför) , så retar det bara upp de som har en stark kärlek till fosterlandet.

Och- vill jag påstå, trycker in dem än mer bestämt i SD-beslutet, om vi nu ska vinkla det hela dit ett tag.

Så jäkla enkelt förstår du, för det blir liksom , ja vad ska jag jämföra det med....någon som är adopterad och älskar sina föräldrar, skulle du då envisas med att trycka upp i ansiktet på den personen att - ja men det där är ju inte dina föräldrar-egentligen!!

• realist14
    FDFMGA skrev 2014-06-23 17:32:56 följande:
    realist14 skrev 2014-06-23 16:26:14 följande:

Sverige har ingen officiell nationalsång, att sedan Du gamla du fria har funktionen av nationalsång är en helt annan sak
    Spelar ingen roll. Om folk envisas med att trycka upp detta faktum i ansiktet på folk hela tiden (det där med nationalsångens offieciella status behövdes liksom inte göras övertydligt för tio år sedn märkligt nog, undrar varför) , så retar det bara upp de som har en stark kärlek till fosterlandet.

Och- vill jag påstå, trycker in dem än mer bestämt i SD-beslutet, om vi nu ska vinkla det hela dit ett tag.

Så jäkla enkelt förstår du, för det blir liksom , ja vad ska jag jämföra det med....någon som är adopterad och älskar sina föräldrar, skulle du då envisas med att trycka upp i ansiktet på den personen att - ja men det där är ju inte dina föräldrar-egentligen!!

Svar på tråden Varför hatar folk SD?