Inlägg från: realist14 |Visa alla inlägg
  • realist14

Varför hatar folk SD?

Lindir skrev 2014-07-10 20:57:51 följande:
    Jag tror du oroar dig i onödan. Kultur förändras och har alltid förändrats men det sker så sakterliga. Jag har inte sett att vår kultur har förändrats värst mycket sedan jag var barn. Visst finns det flera kulturer i Sverige nu men nog knaprar vi sill, skinka och kräftor vid givna tillfällen fortfarande. Att man inkluderar andra kulturyttringar i ett land betyer inte att man utpånar sina egna. Ingen kommer att hindra oss från att dansa runt midsommarstänger (eller är det majstänger - kulturkrockar?), sjunga nationalsången vid hockey-VM eller fika (se där en genuint svensk kulturyttring).
    Jag hoppas jag gör det men är långt från säker.

Är inte oroad över banaliteter (jämförelsevis) som sill och små grodorna.

Vad jag oroas över är islamisering, särlagstiftning, områden kontrollerade av andra lagar än våra, skolor där barn lever som i arabländerna, kvinnor som behandlas som på medeltiden, syn på djur som är långt ifrån vår egen, osv osv....
  • realist14
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-11 01:09:38 följande:
    Jepp. Visst har det förändrats, det har det, men om man ser det som en katastrof skulle man känna sig lika oroad vid vilken given tidpunkt som helst i historien. Det har alltid förändrats. Konstant.
    Som sagt:

Vad gäller förändring så förändras allt i en naturlig mjuk takt ja, men så är det knappast med nuvarande invandringstakt och där du dessutom inte får handplocka de godbitar du vill som vi gjort hitills utan nu är det STORA förändringar och många människor och värderingar få av oss  vill ha, som ingår i paketet.
    Det kan knappast jämföras eller hur.
  • realist14
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-07-11 10:18:42 följande:
    Det finns en undfallenhet mot kulturyttringar som inte är ett dugg kompatibla med "det svenska", och den kan jag inte riktigt förlika mig med. Folk, och med folk menar jag då svenska politiker i maktposition, propagerar för att religiöst betingad omskärelse ska vara tillåten. Likaså att muslimska kvinnor ska få egna badtider eftersom deras himlahärskare uppenbarligen vill ha det så. En man som av religiösa skäl vägrar skaka hand med en kvinna efter en anställningsintervju ska givetvis ha bannor för det och inte få skadestånd för kränkning. När ens religiösa klädedräkt inte motsvarar klädkoden eller ännu hellre säkerhetsföreskrifterna på en arbetsplats har man givetvis att anpassa sig efter detta, inte att klaga i kvällstidningarna och få en massa ryggdunkningar från "öppensinnade fritänkare" som för femtioelfte gången bara samma vecka vädrar "rasistblod". Det är det här som är mitt största problem. 

Ska man applicera ett "slippery slope"-tänkande på ovanstående kan man fråga sig vad som är nästa steg. Uppluckrad lagstiftning som tar hänsyn till muslimska seder och bruk (t.ex. arvsrätt)? Att det ses genom fingrarna ännu mer än i dag när föräldrar tvångsgifter bort sina barn?

Vad gäller den "svarta lucian" har jag inget som helst problem med henne som person. Hon har givetvis precis samma rätt som vem som helst annars att vara lucia om hon vill det. Det är inte där skon klämmer, utan i den här uppfostrande attityden som de som beslutade detta helt säkert ligger inne med. Den här "nu har vi mångkultur och hoppfaderullan var det är bra och fint och bäst!"-tanken. Det är i förlängningen ungefär samma sak som att försöka förringa de segregationsrelaterade problemen i förorten med att "vi ju har Zlatan".
    Särlagstiftningen är redan på gång vad jag förstår, iaf första försöken.  Kan bara hålla med dig i övrigt.
  • realist14
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-07-11 16:45:49 följande:
    Länk (om särlagstiftningen)?
    Nu lade jag just ut denna i en annan tråd så jag hade den uppe, den får duga, men antar det finns nyare och annan info om man letar.

• realist14
    Jeaninne skrev 2014-07-12 06:41:52 följande:
    Det finns redan speciella domstolar för muslimer i Storbritannien. Dessa dömer i familjerätt, och brittisk lag är alltså satt ur spel. Giftermål med flera fruar, skilsmässa p.g.a. att bruden inte var oskuld, frågor om hemgiftens återbetalande, olika villkor för män och kvinnor när/om de får initiera skilsmässa, mannen har rätt till barnen efter en skilsmässa... Helt galet!
    Och så många tror att det är helt orimligt att något sådant skulle ske i sverige.
  • realist14
    FDFMGA skrev 2014-07-12 07:35:07 följande:
    Ett kul exempel kan vara dialogen här ovan. En centerpartistisk riksdagskandidat som placerats på en garanterat ovalbar plats efter att hon gett uttryck för att män ska ha större arvslott än kvinnor och att imamer borde delta vid rättsliga beslut som rör muslimer - hon blir ett exempel på att Sverige är på väg att införa särlagstiftning.
    Nej nej så var det inte, inte PÅ VÄG ATT....det var bara ett exempel av flera på att FÖRSÖK redan gjorts ( inspelningen hade några år på nacken) att införa särlagstiftning.

Givevis har fler försök gjort. Givetvis kommer fler försök göras.
    Och givetvis är hon inte den enda.

Och vad tror du sker om muslimer bildar eget parti. Ärligt svar nu. Och ingen rappakalja om att - deeet kommer inte hända- för det har vi ingen aning om i dagsläget någon av oss.
    Av det enkla skälet- varför skulle de inte??????????

• realist14
    FDFMGA skrev 2014-07-12 10:01:24 följande:
    Jag tror att muslimer är ungefär som kristna, att de kan finnas längs hela den politiska skalan från häger till vänster. Jag tror alltså inte på bilden av den fanatiska muslimen som öppet eller i det fördolda arbetar för att Sverige så småningom ska bli ett muslimskt land och anta en lagstiftning där Koranen är utgångspunkten.

Från min utgångspunkt är tron på en sådan utveckling helt befängd, det kommer aldrig att ske.

Och det är utifrån den synen och andra fundamentala värdegrunder vi tolkar så olika och jag köper inte katastrofskildringar av tillståndet i det samtida Sverige och än mindre skräckscenarier om det framtida Sverige.

Ur mitt perspektiv är islam en religion som i mindre utsträckning än kristendomen har anpassat sig till ett mänskligt sätt att se på människor, men ur mitt perspektiv är det inte en religion vi ger asyl här i Sverige utan enskilda människor - där somliga är muslimer.

Ur mitt perspektiv är det invandrare - precis som svenskar - som ska "anpassa" sig till svensk lagstiftning och grundläggande svenska värderingar, inte tvärtom. Vi har inte gett asyl till medeltida synsätt på män och kvinnor eller barbarisk syn på rättsskipning i form av sharia, utan just enskilda människor med godtagbara asylskäl.

Jag tror inte för ett ögonblick att vi någonsin kommer att få någon särlagstiftning i Sverige - mer än den gamla vanliga informella kulturrelativistiska, som t ex att om du kommer från en gedigen högborgerlig klassbakgrund kommer rättsapparaten att behandla och (be)-döma dig annorlunda än om du är en skitig uteliggare.
    Jag gjorde en ny tråd om detta nu, hoppas den får liv. Intressant att så många tror att en så stark kultur bara kommer att blekna bort i det svenska solekenet. Gå gärna dit och lägg in detta inlägg om du vill :)
  • realist14
    FDFMGA skrev 2014-07-12 10:01:24 följande:
    Jag tror att muslimer är ungefär som kristna, att de kan finnas längs hela den politiska skalan från häger till vänster. Jag tror alltså inte på bilden av den fanatiska muslimen som öppet eller i det fördolda arbetar för att Sverige så småningom ska bli ett muslimskt land och anta en lagstiftning där Koranen är utgångspunkten.

Från min utgångspunkt är tron på en sådan utveckling helt befängd, det kommer aldrig att ske.

Men varför skulle de inte vilja ha det som de vill, på sitt sätt, och som de tror på?????  

Man behöver ju inte dra det in i absurdum, till att det är underjordisk smygislamisering och stadskupper och allt vad folk tror, men de kan väl som alla med en stark uppfattning jobba för att deras tro ska få mer plats.

Inte konstigare än att vilket parti som helst jobbar för sin sak.
  • realist14
    Flash Gordon skrev 2014-07-12 10:54:15 följande:
    Jag borde väl inte men rättar ändå ett par sakfel:

- Förtroendet för SD må vara lågt, men dels är det stigande (nästan dubblerat sedan förra valet) och dels är det inte den institution som svenska folket har lägst förtroende för. Se medieakademiens förstroendebarometer 2014.

Såväl Expressen som twitter har lägre förtroende med 10% mot SD:s 11%.

Tittar vi på de i samma härad så har Arbetsförmedlingen 11% (som SD), KD och C - 12%, Aftonbladet 13%, Migrationsverket, TV3, Aftonbladet[punkt]se och Facebook 14%.

- Den aktuella muslimska C-kandidaten stod på plats 4, 5, 6 någonting när hon uttalade sig år 2006. Hennes placering ändrades inte då. Trots det hon uttryckte. Att hon till i år, 2014 har en annan placering, kan bero på vad som helst. Frågan var om det finns krafter som verkar för detta. ordagrant: "Särlagstiftningen är redan på gång vad jag förstår, iaf första försöken."

Svaret måste bli "ja" på den. Det finns de som försöker driva genom särlagstiftning.
    Om det stämmer att det sker redan i England så varför inte här?
  • realist14
    tobbe01 skrev 2014-07-12 14:06:30 följande:
    Okej! Men man kanske kan konstatera att SD väcker ett visst engagemang? DET tycker jag är intressant oavsett orsaken. Vad tror du? Är det ädelmodiga antirasister som har missuppfattat SD och tror att SD vill "kasta ut alla invandrare och alla adopterade och blablabla"? eller kan det vara människor som känner sig lite vilsna vår mångkultur? 
    Vilsna och inte så lite rädda tror jag..
Svar på tråden Varför hatar folk SD?