Inlägg från: realist14 |Visa alla inlägg
  • realist14

Varför hatar folk SD?

FDFMGA skrev 2014-06-28 10:54:39 följande:
    Jo, jag har förstått att det är din bild av hur "invandringslandet" Sverige ser ut. Du är inte ensam om den, utan delar den med ungefär 10 procent av befolkningen.

Och ur det perspektivet blundar resten för hur det verkligen ser ut, någon enstaka gång vågar vi oss till förorten för att föreslå att vi gemensamt ska sjunga We Shall Overcome i förbrödningens tecken och förstår inget alls när vi möts av publikens hån.

Som jag ser det tycks den schablonen av pk-folket vara nödvändigt för att "invandringskritikern" ska kunna få ihop sitt trebitarspussel.
    Berätta för en okunnig då, hur ser det ut?

Hård kontroll av alla vad gäller sjukdomar?
    Koll på vilka vi släpper in?
    Fridfulla förorter utan problem? Tell me, jag är uppriktigt nyfiken. Har jag fel så blir jag bara glad. Vill inte må dåligt över hur landet ser ut.
  • realist14
    Aqt skrev 2014-06-27 21:17:04 följande:

Jag kan mycket väl tänka mig att rösta på Sverigedemokraterna.
    De är t.ex inte mer ett främlingsfientligt parti än vad vänsterpartiet är kommunistiskt.
    Det finns en konsensus i Sverige att SD ska kallas främlingsfientliga och opinionen har ett önsketänkande samt ideologiskt budskap som "gäller".
    Det är en fin tanke med en öppen värld som t.ex Miljöpartiets ideér om fri invandring. Tyvärr är den lika naiv och skulle knappast fungera i verkligheten.

De flesta fattar att frågan om invandring är tudelad. Självklart lyckas många invandrare och är precis som svenskar i många avseenden och en tillgång.
    Men det finns också en hel del segregationsproblem i många områden utspritt i hela Sverige.
    Folkpartiet har granskat detta i ett vänligt syfte för att försöka komma tillrätta med problemen, senast det gjordes 2006 fanns 155 utanförskapsområden i Sverige.

I många områden bor upp till 50000 människor samlade av utländsk härkomst och utgör en majoritet av befolkningen. Arbetslösheten är ofta katastrofalt hög och skolresultaten dåliga. När uppdrag granskning t.ex avslöjar att Husby utanför Stockholm har 85 % invandrare och hälften av alla elever inte klarar kunskapsmålen trots att det satsas extraresurser där och på liknande ställen,då är det illa. Är det rasistiskt? Beror det på en strukturell rasism? Är det fördomsfullt? Får det sägas? Hur får man använda den informationen?

Södertälje kommun vill inte ta emot fler invandrare för de klarar inte av det.

Är de rasistiska eller främlingsfientliga? Ska man tvinga andra kommuner att
    trolla fram jobb, bostäder, samhällsservice som skolplatser med extra stöd p.g.a språk o.s.v?

Det ÄR illa ställt på många ställen i Sverige, och det har eskalerat de senaste 20 åren, när svensk industri tappat arbetstillfällen som inte kan ersättas snabbt. Det finns inte arbeten och bostäder.
    Men det är naturligtvis inte invandrarnas fel själva. Det är politiken det är fel på.

Är det rätt att invandrare med barn får retroaktiv föräldrapenning? (Vilket de får enligt försäkringskassan).

Varför avvisas sanningar som fördomar? Är det för att sanningen är "fel och obekväm"?
    Politiskt korrekt är det här inlägget fördomsfullt och rasistiskt för att det anses fel att utmåla ett problem för att det är synd om en del av de enskilda individer det berör?
    Ska man få diskutera politiska konsekvenser om pensionärer, småbarnsföräldrar, samer, landsortsbor, småstadsbor?

Ska man få prata om vad sjukvård, äldrevård, skola m.m kostar och vilka resurser som måste tas i anspråk och prioriteringar? Man kan tycka att det ger elever och sjuka skuldkänskor?

Vi har ett migrationsverk och invandring medför konsekvenser för samhället! Det måste få diskuteras!?

Idag kommer det mer än 1100 flyktingar i veckan till Sverige och 9 av 10 har inga identitetshandlingar. Alla som uppger att de kommer från Syrien får stanna enligt migrationsverket.

Det kan man tycka är solidariskt eller så tycker man det inte. Eller så avfärdar man Migrationsverkets egna uppgifter som fördomsfulla för att man som vissa politiker inte vill veta hur det är för det är problematiska sanningar och att solidariteten står över.

Jag är uppväxt i en segregerad förort och har flyttat därifrån för jag vill inte att mina barn ska bo där p.g.a utanförskapet och problem i skolorna.

Inga av de politiker som förespråkar en fortsatt hög invandring bor inte där heller.
    Och jag är säker på att det inte går att subvensionera bort problemen.

Jag bor med en invandrartjej och mitt ställningstagande har inget med rasism att göra. Jag har också många invandrare som vänner och politiska åsikter har naturligtvis inget att göra med enskilda individer att göra. Det har med samhället i stort att göra.

• realist14
    FDFMGA skrev 2014-06-28 10:54:39 följande:
    Jo, jag har förstått att det är din bild av hur "invandringslandet" Sverige ser ut. Du är inte ensam om den, utan delar den med ungefär 10 procent av befolkningen.

Och ur det perspektivet blundar resten för hur det verkligen ser ut, någon enstaka gång vågar vi oss till förorten för att föreslå att vi gemensamt ska sjunga We Shall Overcome i förbrödningens tecken och förstår inget alls när vi möts av publikens hån.

Som jag ser det tycks den schablonen av pk-folket vara nödvändigt för att "invandringskritikern" ska kunna få ihop sitt trebitarspussel.
    Nu försöker du göra det lätt för dig. Är mn minsta kritisk hamnar man bland sd-väljarna ( 10 procent) , så enkelt tror jag inte det är. Jag var dessutom korkad och röstade blått...så...

Men jag blir uppriktigt nyfiken, hur ser det uti dina ögon då?

Jag vet inte om det finns en schablon. Vet däremot att det är lite för vagt, man applicerar våra värderingar och vårt förhållningssätt på människor med helt annan kulturell bakgrund, och försöker inte ens. Alla är vi ju så liiika...vill man påstå, och så växte helgonglorian ytterligare lite...
    Vi är fasen inte ett dugg lika många gånger.
    Lite blir det som att sätta en snäll och rar och lite menlös dagisfröken från tomelilla att ta hand om sjövilda och stenhårda brottslingar på ett ungdomsläger, som ju skulle behöva en fast stark hand och inte någon de kan köra över direkt.

I den mån det finns schabloner så finns det nog i "båda läger" isåfall, alla är blixtsnabba på att sätta fast etiketter och minsann veta hur det är.
  • realist14
    FDFMGA skrev 2014-06-28 18:21:14 följande:
    Du vill alltså att det ska lagstiftas om obligatoriska hälsoundersökningar för "alla".
    Jag vet inte vad du avser med alla. Alla invandrare eller alla som rest utomlands på semester och kommer tillbaka från t ex europeiska länder där MRSA, VRE och liknande är betydligt vanligare än här?

Finns det propåer från t ex Smittskyddsinstitutet om att inresorna till Sverige utgör en nationell hälsorisk som behöver kontrolleras bättre eller är det av politiska skäl du anser att hälsokontroller måste vara obligatoriska för "alla"?

Utan att vara särskilt insatt så gissar jag att Migrationsverket gör hyfsat bra bedömningar av vilka vi släpper in. Anser du att bara de som kan styrka sin identitet med giltiga identitetshandlingar ska släppas in? Vilka skulle i så fall konsekvenserna bli?

Utanförskapsområdena har alltid inneburit problem. Min första egna lägenhet var i ett sånt. Då var det finnar, alkoholister, narkomaner som ansågs sätta sin prägel på mitt område. Mina närmsta grannar var två alldeles äkta svenska heroinister som spelade samma låt nätterna igenom och rastade sin schäfer i loftgången.

Invandringen har knappast  förbättrat dessa områdens rykte. Nu liksom förr fungerar de främst som genomströmningsområden, men nu liksom förr blir somliga kvar. Jag vet inte riktigt vad som borde göras för att förbättra integrationen och motverka segregationen. Gör du?

Däremot minns jag ett replikskifte mellan Reinfeldt och Åkesson i samband med upploppen i Husby. Åkessons fokus låg helt på de som kastade sten medan Reinfeldt låg på de boende i områdena som försökte komma tillrätta med problemen.

Replikskiftet var intressant också såtillvida  att Åkesson till slut insåg vilken slät figur han utgjorde och då i stället framstod som en tillrättavisad skolpojke som nickade instämmande till Reinfeldt tal om positiva krafter.

Jag kan ta fram replikskiftet om du vill, en riktig höjdare i sitt slag.
    Givetvis ska det vara obligatoriska hälsokontroller,speciellt på människor från länder där svåra sjukdomar finns. Du kan inte jämföra det med svenska turister, de tar väl oftats vaccinationer innan de åker.

Eller är det mer pk att vi ska utsättas för smittorisker bara för att man inte kan ställa krav, eller vågar ställa krav...ynka 40 procent tar hälsokontoller, övriga vill man "försöka" påverka genom en liten teaterföreställning....ja du läste rätt.
    Att ställa krav, nääe, bättre att svenskarna får riskera lite nya spännande sjuldomar tydligen. Skandal!!!

Hur ska sverige kunna ha koll och gära bedömningar om man inte behöver papper. I princip är det väl inget som hindrar en person som nekas inträde, att återvända en gång till, denna gång som papperslös.

Utanförsområden har alltid varit små problembarn ja, men de har inte varit veritabla krigszoner där utryckningsfordon inte kunnat köra in utan eskort. Badhusen och andra offentliga inrättningar har inte behövt vaktsyrkor,Stenkastning mot bussar och tåg har inte varit kutym.OSV.

• realist14
    Velouria skrev 2014-06-28 23:18:49 följande:
    Vilka är de verkligt behövande, enligt dig?
    De som flyr omständigheter som riskerar dem livet.

Knappast de som bara vill ha det bättre.
    Knappast de som åker på semester till hemlandet de "flydde" från, när de väl är här.

• realist14
    FDFMGA skrev 2014-06-29 22:38:57 följande:
    Tvärtom, det är sådana är de-tyckarna som gör det lätt för sig, anser jag.

Återigen: Replikskiftet mella Åkesson och Reinfeldt. Åkesson som med domedagsstämma räknar upp områden dit stenkastning och bilbränder spridit sig och Reinfeldt som i lugnt konstateras att brottslingar ska straffas men så också nämner alla de som inte deltar i upploppen och särskilt de som aktivt försöker stoppa kravallerna.

Klart jag nämner SD, eftersom tråden handlar om SD. Lika klart finns det förstås invandringskritiker som verkligen är intresserade av att integrationen ska underlättas, men är man det så väljer man inte att enbart fokusera på det negativa.

Jag var på Myrorna häromdagen, mest invandrare där. På ett bord låg Hjalmar Söderbergs "Doktor Glas. Slår man upp den kan man läsa:

Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna någon slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst. 

Jag tycker hans rader kan vara en bra ingång till tankar om lyckad eller misslyckad integration. Vi människor är i grunden jävligt lika. Vi vill bli bekräftade, inte bara i ett sammanhang, utan i en mängd.

Bilden av invandrarligister som är likgiltiga för Sverige och där den egna subkulturen och respekten för och inom den är hela världen, tillhör också trebitarspusslet.

Klart att nästan alla som bor i Sverige har känslor för Sverige - men i brist på positiv bekräftelse så kan man finna bekräftelse gentemot det svenska med att vara fruktad.

Integration är jävligt enkelt och samtidigt oändligt svårt. Det handlar om något så grundläggande som att vi behöver vara behövda. 
    Säger inte emot dig helt.
    Men..........

Bilden av invandrarligister säger du,,,när man säger "bilden av", så menar man väl ändå- hur man tolkar något.
    Men pratar vi problem-förorter så är det ju inget som behöver tolkas....tycker det är en ganska klar bild av vad som händer....visst, förvisso kan man tolka orsaker...ändå....men ...
    Undrar om att ständigt ursäkta och bagatellisera skulle vara mer...gott..mer vänligt, mer snällt???
    Varför är det fel att ställa krav?

Känslor för sverige....tja beror ju på vad du menar. Du älskar dina närmaste, inte mig....även om jag passerar dig på gatan och ger dig en tusenlapp så lär du inte börja älska mig...eller hur. Men du tycker sannolikt att jag var en hygglig ty,...knappast mer än då.

Men säg mig...vilka försökte stoppa kravallerna. Blir glad om jag missat något där...för jag såg fasen inga insatser i någon av de otaliga reportage som gick i tv då.....ja frånsett från svenskt håll.
    Efteråt har jag heller inte sett några demonstrationståg med kraftfulla plakat som- Inga stenkastare på våra gator...eller - nu får det vara nog, ert skitbeteende spiller över på oss skötsamma invandrare...elller- Inga bilbränder i vår stad.

Har inte sett det..inte då...inte förr...inte senare. Tyvärr.

• realist14
    FDFMGA skrev 2014-06-29 22:40:53 följande:
    Jag har inte den medicinska kompetensen att bedöma hur angeläget det är med obligatoriska hälsokontroller. Jag noterar att du heller inte har det eftersom du uppenbarligen tror att man kan vaccinera sig mot ett av de största hoten - antibiotikaresistenta bakterier.

Jag har heller inte noterat att medicinsk expertis har gjort bedömningen att det är angeläget att lagstifta om hälsokontroller av alla som vistats i områden som anses vara särskilt utsatta för farliga smittor.

Och skulle medicinsk expertis komma att föreslå obligatoriska hälsokontroller så skulle det säkerligen inte begränsas till invandrare utan även svenskar som rest i sådana områden.

Du menar alltså att alla som inte kan styrka sin identitet med giltiga identitetshandlingar ska skickas tillbaka varifrån de kom omgående?
    Så bara för att det finns andra hot, som antibiotikaresistenta bakterier. Så ska man rycka på axlarna åt allt annat som vi kan skydda oss mot då? Ja det lät ju j-igt logiskt.

Det ÄR angeläget med dessa kontroller, annars hade man väl inte velat att fler ska ta dem....men nu vågar man inte kräva det...där hade du problemet.

Och åter igen- de flesta svenskar som reser vaccinerar sig innan de far.

Jag tycker man ska vara mer restriktiv ja, väl medveten om att alla gör allt de kan för att komma in i landet och tar till alla knep.
    Dels för att skydda människor som är svenska medborgare, att man ska ha koll och inte släppa in kriminella och potentiellt farliga människor...och för att man ska ta in de som behöver det- inte de som ljuger bäst. Enkel matematik.
  • realist14
    FDFMGA skrev 2014-06-30 20:24:39 följande:
    Mycket kort svar - återkommer i övrigt.

Bilden av invandrarligister som är likgiltiga för Sverige skrev jag. Du kan inte kapa meningen i två delar för att få fram min naivitet. Tja, kan kan du ju - men vill du diskutera utifrån vad jag skriver, inte det du önskar att jag skrivit, kan du inte det.

Så nästa punkt. Var har jag skrivit att det är fel att ställa krav. I vår diskussion om hälsokontroller har jag inte påstått att det nödvändigtvis är fel att införa sådana om det är medicinskt motiverat. Jag är inte epidemiolog, jag kan inte bedöma om det är motiverat och vilka som i så fall borde omfattas. Överhuvudtaget så anser jag att diskussionen om kravlöshet är märklig. Jag möter sällan eller aldrig några som anser att det är fel att ställa krav, däremot händer det alltsomoftast att jag träffar folk som inte vet hur man gör, och inte heller förstår att krav kan vara något positivt.

Återkommer i övrigt.
    Ok....sorry om jag missförstod.
    Tja likgiltig är väl ett starkt ord....och jag vill inte spekulera om någons eller någras känslor i det fallet, men jag är jätteledsen....så många gånger som jag inte ser annat än motsatsen....och ingen blev gladare om det var tvärtom....men jag gör det inte, och det gör mig smått förtvivlad och maktlös..har du sett hur de ser på oss vad gäller den biten i andra länder...det framstår inte riktigt som vi har koll kan jag säga...

• realist14
    Morsan 027 skrev 2014-06-30 20:30:58 följande:
    Måste det ena utesluta det andra? Behöver man absolut inte hjälp om man ljuger?
    Beror väl på hur man definierar "hjälp".
    nu är det ju totalfokus på romer....tex.
    Vilka varken svälter eller lever i krig.
    Det finns länder där barn svälter ihjäl.....många som nu är på tårna och skryter med sina insatser för tiggarna som aldrig skänkt en krona till dem..
    Så..ja ibland är det de som gastar högst som anses mest hjälpbehövande...

• realist14
    Morsan 027 skrev 2014-06-30 20:43:15 följande:
    Sant med att gasta högst, men vad jag undrade var om det faktum att man ljuger, med automatik innebär att man INTE behöver den hjälp man efterfrågar, vad det nu än kan röra sig om?
    Visst kan man ha den, men om man samtidigt som det är en fara för människor som bor i landet och vi inte kan skydda dem så kan vi heller inte bara släppa in sådana personer, tycker jag.
    Terrorister, tex.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?