FDFMGA skrev 2014-06-29 22:38:57 följande:
Tvärtom, det är sådana är de-tyckarna som gör det lätt för sig, anser jag.
Återigen: Replikskiftet mella Åkesson och Reinfeldt. Åkesson som med domedagsstämma räknar upp områden dit stenkastning och bilbränder spridit sig och Reinfeldt som i lugnt konstateras att brottslingar ska straffas men så också nämner alla de som inte deltar i upploppen och särskilt de som aktivt försöker stoppa kravallerna.
Klart jag nämner SD, eftersom tråden handlar om SD. Lika klart finns det förstås invandringskritiker som verkligen är intresserade av att integrationen ska underlättas, men är man det så väljer man inte att enbart fokusera på det negativa.
Jag var på Myrorna häromdagen, mest invandrare där. På ett bord låg Hjalmar Söderbergs "Doktor Glas. Slår man upp den kan man läsa:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna någon slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst.
Jag tycker hans rader kan vara en bra ingång till tankar om lyckad eller misslyckad integration. Vi människor är i grunden jävligt lika. Vi vill bli bekräftade, inte bara i ett sammanhang, utan i en mängd.
Bilden av invandrarligister som är likgiltiga för Sverige och där den egna subkulturen och respekten för och inom den är hela världen, tillhör också trebitarspusslet.
Klart att nästan alla som bor i Sverige har känslor för Sverige - men i brist på positiv bekräftelse så kan man finna bekräftelse gentemot det svenska med att vara fruktad.
Integration är jävligt enkelt och samtidigt oändligt svårt. Det handlar om något så grundläggande som att vi behöver vara behövda.
Säger inte emot dig helt.
Men..........
Bilden av invandrarligister säger du,,,när man säger "bilden av", så menar man väl ändå- hur man tolkar något.
Men pratar vi problem-förorter så är det ju inget som behöver tolkas....tycker det är en ganska klar bild av vad som händer....visst, förvisso kan man tolka orsaker...ändå....men ...
Undrar om att ständigt ursäkta och bagatellisera skulle vara mer...gott..mer vänligt, mer snällt???
Varför är det fel att ställa krav?
Känslor för sverige....tja beror ju på vad du menar. Du älskar dina närmaste, inte mig....även om jag passerar dig på gatan och ger dig en tusenlapp så lär du inte börja älska mig...eller hur. Men du tycker sannolikt att jag var en hygglig ty,...knappast mer än då.
Men säg mig...vilka försökte stoppa kravallerna. Blir glad om jag missat något där...för jag såg fasen inga insatser i någon av de otaliga reportage som gick i tv då.....ja frånsett från svenskt håll.
Efteråt har jag heller inte sett några demonstrationståg med kraftfulla plakat som- Inga stenkastare på våra gator...eller - nu får det vara nog, ert skitbeteende spiller över på oss skötsamma invandrare...elller- Inga bilbränder i vår stad.
Har inte sett det..inte då...inte förr...inte senare. Tyvärr.