Inlägg från: realist14 |Visa alla inlägg
  • realist14

Varför hatar folk SD?

overdose skrev 2014-07-07 23:00:47 följande:

Det blev inget svar - därför skall jag svara.

Folk hatar SD för att man hatade judarna.

Idioterna idag - ursäkta uttrycket - tror att man gör gott bara man säger att man är emot något som det allmänna tycker är ont.

Samtidigt säger de att man måste lära av det förgångna - och det är förstås sant - men de har inte vett på att dra rätt lärdomar.

För de förtryckta då är de förtryckta nu, och de förtryckta nu är i mångt och mycket SD-människor, vars enda fel är att de säger att något är fel, men de får inte komma till tals.

Etablissemanget är därför som Hitler, och det är därför som de skriker så mycket om att andra är Hitler. Vem bryr sig därför om den onde SD-aren?

Jeaninne och andra här är totalt ovetande om vad godhet egentligen betyder, och totalt ovetande om funktioner i vårt samhälle.

Vad man måste förstå är att reaktionerna bottnar i tankar om att det finns något svenskt - och i dess förlängning - något regionalt. Man är inte ond bara för att man tycker att olika folk i Sverige skall få överleva. Tvärtom, ondskan kommer ifrån att man säger att det inte finns något i Sverige att värna om.

Och ja, det hade varit enkelt att ställa upp på det rådande paradigmet, ifall bara politikerna hade kunnat tala om visionen och varför vi måste offra så mycket.

Hittills har vi inte fått se något sådant, och inte heller från debattörer som vill ge sitt stöd till vad som händer.

Kort sagt, det är dags att smaka hitlerkortet från det andra hållet, och Jeaninne och andra är hitlermänniskor - på sitt eget lilla vis.

För att komma ifrån sådana tankar måste man fundera över de ideologiska grundtankar som ligger bakom mycket av olika människors idévärld.Gör man det kommer man att finna att SD inte alls är några väldigt onda människor. Samtidigt kan man ha glädjen av att se att man kanske själv inte är så ond.

Hur som helst - ett parti som SD är idag i mittfåran - i framtiden kommer vi att få se hur extrema partier växer, liksom i det senaste valet, och det kommer att ske både till höger och till vänster.

Det är dags att vakna och inse att Sverige - politiskt sett - är ett extremt udda land, och att kitteln är nära kokpunkten.

• realist14
    nihka skrev 2014-07-07 23:54:05 följande:
    Nej, det har du inte. Du har sagt att du vill ha tvingande hälsokontroller generellt för icke-svenskar som kommer från områden där det finns sjukdomar som inte är lika vanliga i Sverige, men att svenskar ska vara generellt undantagna. Orsaker du angav var att svenskar i högre grad är vaccinerade och har "bättre koll". Eller har du ändrat dig?
    Ok, om du menar att de kommer från samma plats och riskerar föra med sig samma sjukdomar så självklart. Det är givetvis risken för ev smitta jag inte ville föra in i landet, och den är givetvis lika illa vem den än kommer ifrån.
    Hu....då förstår jag att du reagerade..det vore lite väl hemsk att bara vissa skulle tvingas i det läget.

Ibland drabbar det en svensk, givetvis lika självklart det,

www.expressen.se/nyheter/svart-sjuk-svenska-holl-plan-i-karantan/

• realist14
    FDFMGA skrev 2014-07-09 13:42:18 följande:
    Sverige är unikt - och vi måste värna det svenska fast
    Sverige är extremt och vi måste anpassa oss till andra.
    Jag hör väldigt mycket av:

Sverige har ingen kultur och ingen historia att värna om och inte ens en nationalsång och f.ö ska vi ständigt gå med nerslagen blick och böjd rygg och SKÄMMAS för att vi har det sååå BRA!

Det lilla Sverige ändå kan tänkas ha ska vi banne mig inte värna om, utan nu är det mer äppelkäckt att vifta med alla andras flaggor på nationaldagen och vara sååå multikulti att man baaaara sjunger andra sånger än de egna och hej och hå vad vi är goooda nu och ni som vill ha något lågult ska vi kräääkas på för fyy vad ni är dååååliga människor. Behålla svenska traditioner är ju rasiiiistiskt.

Kort sammanfattning av de åsikter jag mött  :-/
  • realist14
    FDFMGA skrev 2014-07-09 16:26:22 följande:
    Vi tolkar samma material så olika. Jag skulle vilja påstå att det inlägg du gjorde tummen upp för är synnerligen obalanserat - för att uttrycka mig milt.

Jag har läst så pass länge här på FL att jag på goda grunder kan påstå att det inte finns någon här som har de åsikter du redogör för, inte ens det SD-troll (som för övrigt startade den här tråden och mellan varven skriver satirer över hur en pk-människa resonerar och då brukar skriva liknande smörja.

Men det enda möjliga värdet med den formen av texter är väl att det så att säga erbjuder en inblick i hur tankeslappt det är i delar av SD-sekten när de försöker lyfta blicken över den personliga dynghögen.
    Ja jag överdrev ju liite men annars hittar du det mesta av det i olika trådar här.

• realist14
    FDFMGA skrev 2014-07-09 23:36:59 följande:
    Nja, om jag ska ge en bild av hur jag uppfattar diskussionen om svensk kultur så blir det bilden av en stor skog, föränderlig, mångfacetterad och svåröverblickbar. i den skogen fnattar det omkring ett gäng vilsna sverigedemokrater på spaning efter den svenska kulturen. De har fått syn på några träd och diskuterar häfttigt om dessa är den svenska kulturen eller inte - utan att nånsin förstå att det är skogen, inte träden som är den svenska kulturen.

Jag menar alltså att det inte är några som förnekar att det finns en svensk kultur, bara att det finns många som anser att skogen är lite mer än Helgdagskväll vid timmerkojan.
    Tro mig, de finns, vissa njuter tom att framhålla att nationalsången inte finns, inte på pappret, så därför är den inget värd.

• realist14
    Jeaninne skrev 2014-07-10 13:38:56 följande:
    Det är ingen som vill förbjuda någonting. Månkulturella festivaler har också sin plats! Det vi vänder oss emot, är att det har gått för långt åt ANDRA hållet. Att det har blivit PK att gömma undan vår egen kultur - ja, att till och med påstå att vi inte har någon kultur.

Det är t.ex. omöjligt idag att få sponsorer till en folkmusikfestival, som enbart innefattar traditionell nordisk folkmusik och -dans. Alltså fiol, dragspel, nyckelharpa och sång. Hambo, schottis, bondvals, polka och våra 700 svenska polskevarianter...

Utan det MÅSTE vara några utländska inslag också. Som alibi. Samt helst något "genusperspektiv", typ den gruppen tjejer som framför traditionella folkvisor, där alla "han" har bytts ut till "hon" och vice versa. Det är Jungfrun som rider till främmande land och Herr Olof som sömmar de röda gullband. DÅ tänker sponsorerna att det är Politiskt Korrekt att sponsra festivalen! Och lokalpressen skriver entusiastiskt om allt det "mångkulturella" och "utmanande" och "nyskapande" (den inbjudna riksspelemannen struntar man i att intervjua).
    Visst har det blivit så. Lite krystat man man säga. Och de invandrare som kommer är själva totalstolta över sitt ursprung och sin kultur, de måste ju bara skaka på huvudet åt oss och tänka att vi är riktigt pinsamma och ja-svaga typer som mestadels går och oroar oss för att ta plats, i vårt eget land.
  • realist14
    värdelöst skrev 2014-07-10 15:30:48 följande:

För att media basunerar ut att de är onda rasister. SD vill ha en hållbar invandringspolitik i samklang med arbetsmarknad,bostadstillgång.
    Ungefär som man funderar i övriga europa. Visst - jag röstar SD, men många av mina vänner är muslimska invandrare. Det är inget motsatsförhållande - vi är som andra men kanske lite räddare om framtiden för våra barn vad gäller trygghetssystemen och jämlikhet mellan män och kvinnor. Vi ska inte kasta bort vad vi uppnått. Sverige är bra och vi ska vara tacksamma för det land våra föräldrar byggt.

Kan bara hålla med.
  • realist14
    värdelöst skrev 2014-07-10 15:50:25 följande:

Sd är snarast ett mittenparti numer, det finns en anledning till att Jimmi åkesson använde en text av Per-Albin Hansson (statsminister (s)) som förord till sin bok.
    Välfärd och goda samhällen byggs efter förmåga, med insikt om att inte ta större lån än vad den egna plånboken klarar av. Det handlar inte om egoism eller främlingsfientlighet. Du kan inte hjälpa andra ekonomiskt om du själv är i konkurs.
    Man brukar säga att Sverige har god ekonomi på nyheterna, dt är en sanning med modifikation. Statsskulden är 1200 miljarder och växer. De kommunala lånen via kommuninvest (googla) är 500 miljarder. Vi är på individnivå de mest belånade i europa - ett fall på bostadsmarknaden skulle sätta Sverige i recession. In my humble opinion är det bara en tidsfråga. Visst ska vi hjälpa andra i nöd, men att låna till det är inte långsiktigt hållbart - varken privat eller offentligt.

Nej de är väl något som är basen i all ekonomikunskap, men varför vaknar inga politiker och inser detta då??

Jag blir inte så lite skrämd när jag tänkte på det du skriver, vilket händer allt oftare.

Och svensken i allmänhet går omkring och tror att: vi är ju så riiika. Den bilden bleknar aldrig, vi bara ÄR det, outsinligt och alltid. Tror de.

VAKNA SVENSSON!!!
  • realist14
    Jeaninne skrev 2014-07-10 17:45:58 följande:
    Ja, och en annan sak som är rätt märklig. När man tar ett exempel på en svensk kulturyttring - låt oss säga en viss folkdräkt. Så måste PK-tanterna alltid kontra med att "de där ljusgula byxorna är inte svenska för dom kommer från Holland, och den vita skjortan är på intet sätt unik för Sverige, och sådana läderförkläden kom faktiskt hit med vallonerna, för att inte tala om hatten som..."

Men det är aldrig någon som analyserar t.ex. libanesisk kultur på det sättet. Alla andra folk utom vi, har tydligen levat i total isolering från omvärlden och fått odla sin speciella, rena, oförvanskade kultur. Bara inte vi - BARA vår är ett sammelsurium av influenser ifrån Turkiet och jag vet inte vad...
    De är väl ursäktande och kuvade i sitt normala liv också. Någon stothet är ju svår att hitta i sådana yttranden.
  • realist14
    Lindir skrev 2014-07-10 20:04:29 följande:
    Din syn på kultur är besynnerlig. Kultur frodas inte i ett vacuum. Vår svenska historia, vår svenska kultur, den är inte enbart och unikt vår. Vi kan inte bestämma att NU är kulturen klar, här stoppar vi. Vad du tycks vilja göra är att göra om Sverige till ett gigantiskt museum. Jag gillar museer, men jag tror inte att det är så trevligt att bo i ett.
    Vi får innerligt hoppas att det gäller de kulturyttringar som kan spridas här och som de flesta inte vill ha men inte vågar protestera mot. Men jag är rädd för att det bara är svenskarna som är förändringssugna och kör med Sahlis- Svenskarna ska intgreras i det nya Sverige.

Vad gäller förändring så förändras allt i en naturlig mjuk takt ja, men så är det knappast med nuvarande invandringstakt och där du dessutom inte får handplocka de godbitar du vill som vi gjort hitills utan nu är det STORA förändringar och många människor och värderingar få av oss inte vill ha, som ingår i paketet.
    Det kan knappast jämföras eller hur.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?