Jeaninne skrev 2014-08-17 20:40:15 följande:
Det du säger nu, är ju samma sak som att kvinnor inte vet sitt eget bästa. Eller hur..? Kvinnor kan inte själva väga fördelar och nackdelar emot varandra, när det gäller att stanna hemma en längre tid med barnen än den officiella föräldraledigheten medger. Utan samhället måste bestämma detta ÅT dom..?
Med en sådan kvinnosyn undrar jag försynt - tycker du att kvinnor ska ha rösträtt..? Om de inte ens klarar av att bestämma över sina egna liv, så verkar det oansvarigt att låta dem rösta om statsangelägenheter, menar jag...
Du föreslår en politik som ska låsa kvinnor ute från arbetsmarknaden, göra dem beroende av en mans försörjning och skicka dem till livslång fattigdom och ifrågasätter min kvinnosyn!?
Partipolitik bygger på att skapa det samhälle man anser bäst. Det samhälle jag anser vara bäst är det där människor kan göra sina livsval oberoende av kön.
Jag tror inte på förlängd tid hemma med föräldrar. Vi ser, även i PISA, att barn som gått länge i förskolan når bättre kunskaper. Det finns också privatekonomiska och värdegrundsmässiga fördelar med en jämnare fördelad föräldraledighet.