Inlägg från: Kunigunda |Visa alla inlägg
  • Kunigunda

Varför hatar folk SD?

Jeaninne skrev 2014-08-16 15:27:17 följande:

Jag skulle HELLRE se att det tog mycket lång tid, och ställdes mycket höga krav, för att FÅ medborgarskapet. Men som det är nu, när vi har delat ut medborgarskap helt kravlöst, så tycker jag att man ska kunna bli av med det, ja.

Men då upprepar jag min fråga:

Så du tycker att vi ska göra skillnad på medborgare och medborgare? Gäller det alla ursprung? Och hur många generationer ska man ha bott här för att inte riskera att förlora medborgarskapet.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-16 15:31:01 följande:

Fast nu är det ju ett faktum, att nästan alla flygplanskapningar har utförts av just araber. När något är ett faktum så är det inte en fördom. Det måste du väl inse..?

Det betyder inte att alla araber kapar flygplan. Det betyder heller inte att de kapade planet för att de var araber. Om man inte klarar av att särskilja fakta och fördomar bör man göra något åt det. Det blir så svårnavigerat i verkligheten utan denna färdighet.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-16 15:34:16 följande:

Sist jag kollade var det dessutom kvinnor i åldern 25-35 år som födde de allra flesta barnen här i landet, så DET är för övrigt inte heller en fördom. Jag skulle inte heller anställa några kvinnor i den åldern, om jag hade makten.

Jag vet ju hur mycket problem det blir på arbetsplatsen, när kvinnan bara ser sin plats där som en födkrok eller en reträttpost, som ska ge henne rätt till olika SGI-baserade ersättningar från Fk - medan hon är upptagen med att vara sjukskriven för gravidetsillamående, ha havandeskapspenning, vara föräldraledig och vabba med de tre barnen...

Se där. Nu gör du det igen. Alla kvinnor som föder barn ser inte sin arbetsplats "som en födkrok eller en reträttpost, som ska ge henne rätt till olika SGI-baserade ersättningar från Fk - medan hon är upptagen med att vara sjukskriven för gravidetsillamående, ha havandeskapspenning, vara föräldraledig och vabba med de tre barnen...". Precis som alla araber inte kapar flygplan.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-16 15:34:16 följande:

Sist jag kollade var det dessutom kvinnor i åldern 25-35 år som födde de allra flesta barnen här i landet, så DET är för övrigt inte heller en fördom. Jag skulle inte heller anställa några kvinnor i den åldern, om jag hade makten.

Jag vet ju hur mycket problem det blir på arbetsplatsen, när kvinnan bara ser sin plats där som en födkrok eller en reträttpost, som ska ge henne rätt till olika SGI-baserade ersättningar från Fk - medan hon är upptagen med att vara sjukskriven för gravidetsillamående, ha havandeskapspenning, vara föräldraledig och vabba med de tre barnen...

...är det f.ö. detta synsätt du menar gör SD till ett kvinnoparti som vill kvinnor väl? Eller håller du inte med det parti du som aktiv politiker representerar?
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-16 15:36:09 följande:

Det kan jag inte svara på rakt av. Men såklart att det ska gälla alla ursprung. En finsk seriemördare som skändat och mördat svenska kvinnor, har också förverkat sin rätt att leva här.

Och en seriemördare född i Sverige till finska föräldrar? Eller en seriemördare född utomlands med en svensk förälder? Eller en seriemördare född utomlands till svenska föräldrar? Hur skulle, i detta sammanhang, min finska pappa och ryska farmor påverka min medborgerliga status? Och hur ska detta hållas koll på? 1:a och 2:a klassens medborgare? En siffra i passet? En symbol på kavajslaget?
  • Kunigunda
    Flash Gordon skrev 2014-08-16 17:26:17 följande:

Det finns en ganska enkel och tydlig gräns.

Antingen föds man in i ett medborgarskap eller så ansöker man om ett.

Beviljade medborgarskap bör lämpligen kunna dras tillbaka i vissa fall. Funkar i bland annat UK och Tyskland(?) så det borde fungera här.

Men flera av de i tråden som förespråkar återtagande av medborgarskap talar inte utifrån den distinktionen, utan anför etnicitet som beslutsgrund.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-16 17:46:49 följande:

Jag uttalar mig nu som privatperson. MEN Sd vill ha ett förstärkt vårdnadsbidrag samt även se över andra lösningar, som kan underlätta för mammor att vara hemma längre. Detta är inte bara positivt för familjerna som utnyttjar det, utan även för företagen som slipper ett antal trötta, lågpresterande, ständigt sjuka och vabbande småbarnsmammor... Win-win!

Hur ska vi kompensera företagen för alla trötta, lågpresterande, ständigt sjuka och vabbande småbarnspappor?

Hur hjälper det kvinnor att vara hemma längre? De stora kvinnoproblemen idag är lägre livslön, låg pension och lägre lön för samma arbete - allt kopplat till långa mammaledigheter. Hur blir kvinnornas situation bättre av att detta förstärks?

Att du som privatperson uttalar dig sexistiskt och nedsättande samtidigt som du är aktiv politiker i SD påverkar min syn på dig och partiet, och borde påverka partiets syn på dig.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-16 17:49:54 följande:

Jomen det låter vettigt. Även om jag någonstans tycker,  att när det gäller just krigs- och terrorbrotten, så HJÄLPER det inte att den unge mannen är född här. Åker han frivilligt till sitt hemland eller ett annat muslimskt land, för att lära sig och tillämpa terrormetoder, så kan han stanna där sedan... Och inte komma och skrika på hjälp av svenska UD och våra advokater... För den individen har ju uppenbarligen aldrig blivit svensk annat än på papperet.

(Fast jag vet inte om det är juridiskt hållbart, för det BLIR svårt med gränsdragningarna - det blir det.)

Jag tänkte väl det... Jag försöker igen:

Gäller detta bara muslimer? Eller även terroristsympatisörer (exv nazisterna som stred i Ukraina) födda i Sverige till finska föräldrar? Eller en terroristsympatisör född utomlands med en svensk förälder? Eller en terroristsympatisör född utomlands till svenska föräldrar? Hur skulle, i detta sammanhang, min finska pappa och ryska farmor påverka min medborgerliga status? Och hur ska detta hållas koll på? 1:a och 2:a klassens medborgare? En siffra i passet? En symbol på kavajslaget?
  • Kunigunda
    Bejje skrev 2014-08-16 21:22:00 följande:

Tycker SD och Jimmie Åkessons tal har varit mycket tydliga med vad SD vill göra med politiken. Visst klagar dom på vad som är fel med nuvarande politik också, men de har klara mål med vad de vill göra åt saken.

Nå. Då så. Bevisa att jag har fel. En liten lista? 5 bästa?
  • Kunigunda
    Ullisgullis skrev 2014-08-16 21:26:25 följande:

För oss som faktiskt är Sverigedemokrater så är inte bilden speciellt uppseendeväckande, tvärtom så vet vi mycket väl att hudfärger är oväsentligt.

För det okunniga vänsterslöddret som inte ens läst SD.s partiprogram kan jag däremot förstå att bilden är förvirrande.

Det gemensamma draget hos SD-anhängare på FL och FB tycks vara Tourettes och/eller en outsinlig vrede mot meningsmotståndare.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?