Inlägg från: Kunigunda |Visa alla inlägg
  • Kunigunda

Varför hatar folk SD?

Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-08-11 23:42:54 följande:

"På förhand ställa"... de här ickesvenskarna som du kallar dem måste väl själva vilja lära sig språket också för att kunna ta del av arbetsmarknad etc i så stor mån som möjligt, eller? Så hade i alla fall jag resonerat om jag av någon anledning tvingats flytta till ett land där jag inte talade språket från början. Vill man inte själv hjälper inga åtgärder i världen.

Nu väntar jag bara på ett svar om svenska pensionärer på Costa del Sol.

Vi pratar om barn i grundskola - det är där modersmålsundervisningen ges (och ev något år i gymnasiet). Hur många femteklassare har du stött på som vägrar lära sig språket?
  • Kunigunda
    Philipsson skrev 2014-08-11 23:41:34 följande:

Du är indoktrinerad. Verkligheten är ju mycket mer komplex än så.

Man har i flera länder gjort språktest på individer som har vuxit upp som invandrade. Det visar sig att invandrarna, statistiskt sett, bemästrar sitt modersmål sämre än de som har vuxit upp i föräldrarnas hemland och de talar det nya språket sämre än den infödda befolkningen i det nya landet.

Förstår du att du bevisar min poäng?
  • Kunigunda
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-08-11 23:43:52 följande:

Käkat drygsoppa till middag i dag (också)?

Nej. Jag hörde att det var du som köpte sista burken.
  • Kunigunda
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-08-11 23:47:17 följande:

Kunigunda, replik på detta? Vore intressant att läsa, med tanke på ditt goddag-yxskaft-svar på samma inlägg som nihka besvarar i citatet ovan några inlägg upp.

Jag responderade på den första meningen i ditt inlägg. Nihka, gissar jag, på den andra. Eftersom jag och Nihka inte är samma person, förbehåller jag mig rätten att ha andra åsikter än henne.
  • Kunigunda
    nihka skrev 2014-08-11 23:48:57 följande:

Visst, och det är ju så det ser ut (våra 5 minoritetsspråk undantagna): undervisning i hemspråket, inte undervisning på hemspråket, men detta vill alltså SD ta bort.

Man har också, i grundskolan och vid behov som ett led i det särskilda stödet, rätt till studiehandledning på modersmålet, som innebär en undervisningsförstärkning på elevens modersmål.
  • Kunigunda
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-08-11 23:56:07 följande:

Fair enough. Jag ska också börja svara bara på inledande meningar i inlägg och bortse från resten. Det kan bli intressant.

Men mening två motsade inte den första. Du skrev att man skulle eftersträva att det nya språket blev modersmål, medan det rimliga målet är att bli kompetent andraspråksanvändare, om man inte kommer till det nya språkområdet före 4-6 års ålder.
  • Kunigunda
    Philipsson skrev 2014-08-11 23:57:46 följande:

Sånt skräp bör naturligtvis avskaffas, eftersom det stjäl resurser från övriga delar av skolans verksamhet.

Det är en kostnadseffektiv åtgärd, då den kopplas till modersmålsundervisningen, och ger god utväxling, till skillnad från SUG:ar som kostar mycket utan att leverera resultat. Att öka måluppfyllelsen för nyanlända innebär att de snabbare etablerar sig på arbetsmarknaden, vilket ger ökad livslön = ökad skatteintäkt samt bättre hälsa och bättre integration. Känner du till det där med gungor och karuseller?
  • Kunigunda
    nihka skrev 2014-08-12 00:24:59 följande:

Skitbra. Bort med allt särskilt stöd i skolan. Har du fler förslag som ska se till att de som har det svårast slås ut?

Dessutom ett billigt förslag. Kostnaden per utslagen ungdom beräknas väl till bortåt hundra miljoner per livstid om jag inte missminner mig...
  • Kunigunda
    grind skrev 2014-08-12 00:51:48 följande:

Det är inte rimligt att statens kostnader för att utbilda folk med ADHD och liknande ska vara dubbelt så hög som för vanliga barn. Klarar man inte av att vara självgående med ordinarie lärares hjälp ska man givetvis gå i obs-skola eller liknande.

...som man bekostar själv, då, eller hur tänkte du nu?
  • Kunigunda
    nihka skrev 2014-08-12 00:55:16 följande:

Ja, det kan bli dyrt att spara.

Tur att Grind står för de ekonomiska besluten i hemmet.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?