Inlägg från: Kunigunda |Visa alla inlägg
  • Kunigunda

Varför hatar folk SD?

[quote=73768614][quote-nick]Jeaninne skrev 2014-08-10 11:10:47 följande:[/

Dessutom har ju inte alla amerikaner samma åsikter om dödsstraff (många är emot och i de flesta stater är det faktiskt förbjudet) eller abort eller något annat.

[/quote]

Men alla syrianer tycker lika? Alla muslimer går att diskutera som grupp? Vad gör amerikaner så speciella?

• Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-10 11:14:00 följande:

Angående Fredrik, så har i alla fall hans äldsta son fått gå runt på stan i Stockholm... och två gånger mycket riktigt blivit misshandlad av invandrargäng. Han (sonen) skrev ju vad han tyckte om invandrare på sitt Facebook (eller någonstans på nätet i alla fall) efter det, men det fick tydligen tas bort på order av pappa!

Sonen har skrivit mycket om många som sedan behövt tas bort. Härom året skrev han flera hatepos om en tonåring som förolyckats, där kontentan var "skönt att han är död så slapp jag göra det själv".
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-10 11:31:10 följande:

Ja, det där är faktiskt konstigt. Gustav Wasa fick väl slå ner en del uppror, annars, tycker jag mig minnas. Klockupproret, när han konfiskerade kyrkornas egendomar, minns jag bestämt. Men visst, man tycker ju att folket kunde ha trotsat mer i sin egen religionsutövning. I Storbritannien hade ju de stora godsen egna präster, som de gömde i huset vid behov, som höll gudstjänst för hushållet enligt den gamla ordningen... 

Katolicismen var ju pådyvlad oss utifrån. I och med Vasa fick vi vår lutheranska tro (som i mycket hög grad format svenska traditioner och svensk etik - den som SD vill bevara) och vårt alfabete. Han är ju vår landsfader som bröt med Danmark och kyrkan, tog tillbaks makten och formade ett Sverige med nationell egenart. Vad är det ni egentligen försöker säga? Hur religiösa tror ni 'folket' var när kyrkan talade latin och krävde tionden?
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-10 11:38:29 följande:

...fast om deras lokala variant av kristendomen är hoprörd med deras egna förkristna seder och bruk och vidskepelser, som går helt emot allt vad kristendomen predikar, så kan man ju inte ta dem som exempel på hur kristna är eller gör. Det måste du väl hålla med om..? Att kristna syrianer följer den i stora delar av Mellanöstern utbredda seden med hedersmord, gör det inte till en kristen sed.

Men det är en sed och religionen religion. Det är inte deras religion som föreskriver seden. Precis som vår kristendom inte föreskriver att 'man' ska supa skallen i bitar på våra hedniska högtider (Valborg, Midsommar) ochbsedan slåss och våldta på stan eller dänga upp frun.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-10 11:41:28 följande:

Vad? Vikingarna var ju inte utan religion innan kristendomen kom hit. De trodde ju på asarna. Nu måste du läsa på, tror jag! Sedan levde de båda religionerna sida vid sida ett par hundra år. Man har t.ex. hittat krigare begravda med både kors och torshammare runt halsen. För säkerhets skull! Och man började ge barnen två namn av samma anledning: Tora Maria! 

Jag menade kristendomen. De levde sida vid sida på så sätt att man dyrkade asarna och höll sitt löfte till katolska kyrkan. Munkarna kunde rapportera att Sverige var kristnat och Vikingarna kunde fortsätta som innan.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-10 11:51:12 följande:

Och på tal om Katrin Zytromierska igen, förresten. Jag citerade hennes blogginlägg ovan, några inlägg upp. Jag ser inget konstigt i det - hon hade rätt att bli förbannad, när barnflickan bara utnyttjade henne för att komma in i USA. Och sedan lämnade henne PÅ DAGEN, utan att bry sig ett skit om hur familjen skulle klara sig utan barnomsorg. 

Men se det fick man inte skriva enligt etablissemanget! Katrin fick MASSA skit från alla håll - utom från vanligt folk, som själva får pussla med sin barnomsorg, och som gav henne sitt stöd i olika forum och på sina bloggar. Katrin fick till och med sparken som betald bloggare på Finest efter det inlägget! Det är ett TYPEXEMPEL på PK-mentaliteten i Sverige!

Jag förstår på dig att "etablissemanget" betyder alla som inte håller med dig i en sakfråga. Du vet att det är en egenkonstruerad betydelse?
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-10 12:48:31 följande:

Inom islam är dock imamerna med på det. 

Nej. Nu blev det felslut igen. Det finns imamer, i vissa samhällen, där den variant av islam som praktiseras är lika lite representativ för majoritetsreligionen, som vissa kristna sekter, som är med på det.

Eller är detta ok?

Inom kristendomen är prästerna pedofiler

Inom kristendomen mördade prästerna oliktänkande

Inom kristendomen trakasserar präster personal från abortkliniker

Inom kristendomen är prästerna med på dödsstraff

Inom kristendomen låser prästerna in sig på undangömda gårdar, har sex med alla barnen och lurar alla troende att begå självmord

&c
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-10 12:50:21 följande:

Det finns väldigt mycket mer som förenar alla kristna syrianer, än som förenar alla amerikaner. Men du får ta reda på det här själv! Finns det någon församling där du bor, som även upplåter sina lokaler åt kristna syrianer vissa tider? Det brukar vara gemensamma aktiviteter med svenska församlingsbor också i de kyrkorna. Gå dit och lär känna dem! Det har nämligen jag gjort, och efter en tid fått förtroenden...

Läs mina tidigare inlägg. Jag har arbetat i Södertälje och har haft många långa och även fortsatta kontakter.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-10 12:55:22 följande:

Vi var MYCKET religiösa på medeltiden. Firade alla helgondagarna och så.

Kyrkans män hade mycket makt på medeltiden. Folket var hungriga och fattiga och levde i skräck för kyrkans regler och straff.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-10 12:58:26 följande:

Nej, det är ett etablerat begrepp, faktiskt. 

Ja, men inte i betydelsen "meningsmotståndare".
Svar på tråden Varför hatar folk SD?