Inlägg från: Kunigunda |Visa alla inlägg
  • Kunigunda

Varför hatar folk SD?

Politisk härdsmälta skrev 2014-08-03 22:42:28 följande:

Hade väl varit en utmärkt respons istället för att slingra sig som en nyagnad mask på kroken. Jag menar "skiljer sig åt" är ju ändå ett första steg på väg om man ska landa i "oförenlig" och "tjänstefel". 

Tyvärr blir det inget tröstpris för andraplatsen, nu får vi istället tacka FDFMGA för att ha rekapitulerat den masspanik som uppstod hösten 2010. Det var tider.

För övrigt tycker jag Skolverket borde ägna sig mer åt att fundera på hur vi ska återskapa en fungerande skola istället för att producera floskeldokument.

Det är Sveriges riksdag som beslutar om läroplanen. Inte Skolverket.

Att inte vilja curla dig och andra på er väg till bättre vetande är inte att slingra sig. Jag svarar på de frågor som roar mig. Att se dig gråta för att ett påstående som inte ens SD:s partitopp värjer sig för, fått dig och några till att kalla in lynchmobben, roar mig.
  • Kunigunda
    Politisk härdsmälta skrev 2014-08-03 23:55:16 följande:

Jag har levt i villfarelsen att regeringen baserat på direktiv från utbildningsdepartementet ger Skolverket i uppdrag att ta fram förslag till läroplan som sedan röstas igenom av riksdagen. Men om nu hela arbetet istället görs inom utbildningsdepartementet, denna folkpartistiska högborg, skulle ju ytterligare en pusselbit trilla på plats. Jag menar tänk om Ullenhag råkat kila förbi mitt i värdegrundsarbetet. Så det var väl utmärkt att du hjälpte mig till "bättre vetande".

Curling, gråt och lynchmobb, på nåt sätt går du från klarhet till klarhet.

Oj. Beslutas var visst ett svårt ord. Jag beklagar.

Tänk att du kan fylla en hel tråd med inlägg helt utan sakargument och istället kräkas illa formulerade sarkasmer. Jag antar att missnöjesparti är en eufemism för bitterhetsparti.
  • Kunigunda
    Philipsson skrev 2014-08-03 22:24:10 följande:

Enligt Skolverket består värdegrunden i:

Värdegrunden omfattar

människolivets okränkbarhet

individens frihet och integritet

alla människors lika värde

jämställdhet mellan könen

solidaritet mellan människor

www.skolverket.se/skolutveckling/vardegrund

I vad skiljer sig Sd:s program mot detta? Det är DIN uppgift att plocka fram det, eftersom det är DU som påstår att Sd:s värdegrund skiljer sig mot Läroplanens.

Jomshof kan säkert hjälpa dig; han påstår ju samma sak. Ni är trots allt partifränder och han borde vilja stötta de trogna få.
  • Kunigunda

Visst kan jag göra en sammanfattning av såväl läroplan som partiprogram här, följt av en noggrann jämförande analys - men det är inte ett samtal, det är en essä. Något mindre, en svepande jämförelse, eller ens stickprovscitat, accepteras inte här. Vad jag än skriver ropas "Källa! Bevis!" tills ursprungstexten föreligger. Därför hänvisar jag till den.

Läroplanens värdegrund är inte i sak förändrad sedan 94 (då förra antogs, den formulerades dock tidigare). Smärre ordvändningar och liknande justerades inför nya läroplanen 2011. Mitt påstående om skillnaderna grundar sig i SD:s åsiktsdokument och nu gällande läroplan.

• Kunigunda

Ett exempel:

Förståelse och medmänsklighet

Skolan ska främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. Ingen ska i skolan utsättas för diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion el- ler annan trosuppfattning, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, ålder eller funktionsnedsättning eller för annan kränkande behandling. Alla tendenser till diskriminering eller kränkande behandling ska aktivt motverkas. Främlingsfientlig- het och intolerans måste bemötas med kunskap, öppen diskussion och aktiva insatser.

Det svenska samhällets internationalisering och den växande rörligheten över nations- gränserna ställer höga krav på människors förmåga att leva med och inse de värden som ligger i en kulturell mångfald. Skolan är en social och kulturell mötesplats, som har både en möjlighet och ett ansvar för att stärka denna förmåga hos alla som verkar där. Förtrogenhet med Sveriges kultur och historia samt det svenska språket ska befäs- tas genom undervisningen i många av skolans ämnen. En trygg identitet och medve- tenhet om det egna och delaktighet i det gemensamma kulturarvet stärker förmågan att förstå och leva sig in i andras villkor och värderingsgrunder. Skolan ska bidra till att elever får en identitet som kan relateras till inte bara det specifikt svenska utan också det nordiska, det europeiska och ytterst det globala. Internationella kontakter och utbildningsutbyte med andra länder ska främjas.

• Kunigunda
    Digestive skrev 2014-08-06 18:05:41 följande:

Ett fantastiskt använande utav begreppet "de" här. Det blir liksom totalt urvattnat om man bara ber dig precisera vilka du specifikt menar och ber dig om antalet individer som det faktiskt handlar om.

Har du problem med att skilja på individer i en grupp och på alla i en grupp? Det verkar nämligen inte bättre än så..

Eller hur?! Så kan man ju inte hålla på. Det skulle ju vara som att säga att alla Sverigedemokrater är kriminella, outbildade och rasister, bara för att det är belagt genom flera fall att det finns flera som passar in på den beskrivningen i partiet. Men så är det väl inte Jeaninne och ni andra?
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-06 22:48:00 följande:

Nu var det ju inte första gången, då:"Det är inte första gången det urartar på Stora Ekeberg.

? Vi har haft en hel del bråk på Ekeberg den senaste tiden. Både mellan flyktingarna och mellan flyktingarna och personalen, säger Tomas Vänerfors."

Jag anser att det ÄR anmärkningsvärt, att flyktingar (nej jag sa inte alla flyktingar) börjar bära sig så här illa åt redan på asylboendet. Där de borde vilja göra ett gott intryck i stället, så att de ska få stanna i Sverige. Kan man inte ens kontrollera sig i det läget, så undrar man vad de kommer att göra sedan - när de släpps ut i det svenska samhället...

Som Bert också säger i artikeln: de borde skickas tillbaka hem direkt när de gör så! Vad ska vi med sådana till..?

På ett underligt, bakvänt, lätt ironiskt sätt, besvarade det där min fråga...
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-06 23:12:30 följande:

Jag ville alltså belysa att det inte var en enskild händelse, utan att det är vanligt. Du kan förresten läsa på "Migileaks", där folk som arbetar på asylboenden eller på annat sätt har insyn, beskriver sin vardag. Det är VÄLDIGT många sådana fall.

Du ska veta, att de unga män som kommer hit, nästan alltid är äldste sonen i en fin, högättad och välbärgad muslimsk familj. Annars skulle familjen inte ha råd att skicka honom - flyktingsmugglarna arbetar ju inte precis ideellt... Och dessa unga män, har fått lära sig att de är skapelsens krona. Att alla ska passa upp på dem.

Självklart förväntar de sig kunglig spis på asylboendet, och får det då vanlig husmanskost så är det naturligt att skapa sig ett tillhygge och spöa upp det undermåliga tjänstefolket... precis som de skulle ha gjort i sitt eget hem i Iran, Irak, Turkiet, Syrien eller Afghanistan... Det är så det går till där. Min kurdiske vän (ja, jag har kurdiska vänner - har du..? ) har berättat om hur mycket stryk han fick som skräddarlärling hemma i Turkiet, för minsta misstag...

avpixlat.info/migileaks/author/migileaks/

Jag har genom yrket och genom privat engagemang som kontaktperson mött många flyktingar och sett många asylboenden. Jag känner inte alls igen den bild du beskriver. Däremot har jag mött unga flickor som våldtagits (och i ngt fall böivit gravid) av deras moders mördare. Familjer som levt i ett rum i månader och varje natt undrat om detta är natten då bomberna träffar deras hus. Män som sett sina mödrar, fruar, systrar våldtas, medan de varit bundna och slagna. Unga män, som pga sexuell läggning förföljts och torterats. Samtliga är än mer förvirrade av den främmande miljö de slängs in i, med i många fall, skitiga asylboenden, med en levnadsstandard vi inte tror finns, språkförbistring, fattigdom, desperation inför asylbeslutet, PTSD etc.

Ja, de flyktingar som tar sig hit är inte de fattigaste. Detta diskvalificerar dem inte från hjälp.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-07 00:29:26 följande:

Det du beskriver är inte vad jag har hört. Däremot händer det ju att de påstår sådana saker i förhören, och spelar sin roll mer eller mindre väl inför de som genomför intervjuerna.

Och unga flickor... de kommer ju nästan aldrig hit på egen hand..? Vilket är ganska självklart med tanke på att kvinnor, särskilt unga, inte får röra sig på allmän plats utan förklä - och än mindre resa någonstans... De kan inte ens lämna landet utan sin förmyndares tillåtelse. Jag vet någon enstaka ung somaliska, men då satte föräldrarna henne på planet och släktingar väntade på Kastrup, typ...

Så dåliga asylboenden som du beskriver finns heller inte i Sverige. När det gäller asylboenden för ensamkommande "barn" så är det t.o.m. samma krav som för HVB-hem, det vill säga det måste finnas personal dygnet runt och minst en anställd måste vara socionom... I sydeuropa kan det dock se ut så.

Jaha. Så jag har inbillat mig. Jag arbetar med utbildning och mina kontakter med asylsökande har inget med beslutsprocessen att göra. Ofta framkommer deras berättelser först efter många möten, till mig eller till de rektorer, kuratorer eller lärare som möter dem. Att i sin yrkesroll lyssna till professionell, högutbildad personal som har regelbundna kontakter med dem (jag), eller att som bekant grunda sin uppfattning från oprofessionell, lågutbildad personal som pratar med obehöriga om individer på asylboendet (du) är två olika sätt att ta reda på hur verkligheten är beskaffad. Var och en får väl välja vilken man föredrar.
  • Kunigunda
    Philipsson skrev 2014-08-07 06:47:51 följande:

Dessa asylboenden handlar ju bara om att redan rika individer berikar sig ännu mer på allmänhetens bekostnad.

De politiker som driver denna politik borde anklagas för förskingring av allmänna medel! På våra sjukhus, äldreboenden (de få som finns kvar) och inom hemtjänsten, går personalen på knäna, för att resurserna inte räcker till. Våra gamla lämnas ensamma och nedpissade. Ovärdigt en s.k. välfärdsstat. Våra gemensamma resurser hamnar hos folk som inte har betalat skatt i detta land - invandrare -, och hos dem som berikar sig på invandringen.

Begriper du inte att Sverige befinner sig i fritt fall? Om detta fortsätter kommer Sverige inte att kunna ta emot en enda flykting, och inga flyktingar och utvandrare kommer att vilja komma hit.

För att inte nämna skolan...svensk skola har befunnit sig i ett dekadent tillstånd sen 40 år tillbaka, och nu är det värre än någonsin, och inte lär det bli bättre så länge eleverna bara kan kommunicera på främmande språk!

Gör nu en jämförande analys mellan det du just skrev och värdegrunden i läroplanen. Begrepp som solidaritet, värdet med kulturell mångfald etc syns inte direkt i det du skriver.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?