Inlägg från: Kunigunda |Visa alla inlägg
  • Kunigunda

Varför hatar folk SD?

Jeaninne skrev 2014-07-31 16:54:12 följande:

Fast grejen är ju, att den socioekonomiska situationen i Sverige IFRÅN BÖRJAN ser precis likadan ut för en vietnames som för en somalier. Det är inte så att vietnamesen placeras i en villa i ett högstatusområde vid ankomsten till Sverige, och tilldelas ett högavlönat prestigejobb. Utan dom vietnameser som bor i villa och har bra jobb, har fått kämpa för det själva. Det skulle somaliern också kunna göra, och då skulle han inte heller ha de socioekonomiska faktorerna som "tvingar" honom att begå brott. 

Eh, nej. Det är i svar som dessa som jag anar en bottenlös okunskap om omvärlden och nutidshistoria.
  • Kunigunda
    StackarsMia skrev 2014-07-31 21:19:42 följande:

Det fanns ju ingen länk till rapporten, så den fick jag ju själv leta reda på. Antar att det är denna: www.hsv.se/download/18.6923699711a25cb275a8000278/0820R.pdf

En rapport från 2008 känns inte så aktuell, men jag kollade igenom den iaf.

Män påbörjar oftare forskarutbildning (Sid.8)

Få kvinnor bland professorerna (Sid.8)

Männens resultat på högskoleprovet har konstant legat över kvinnornas (Sid.25)

Kvinnliga provdeltagare har kortare utbildning än manliga (Sid.25)

Fler kvinnor än män söker till högskolan men 
    lägre andel kvinnor än män blir antagna (Sid.29)
     Läsåret 2006/07 
    avlades nästan 64 procent av alla examina (första examen) av kvinnor. (Sid.32)
    Nej, det är den gamla. Den länkade sammanfattningen refererar den senare. Kontentan av båda är dock att kvinnor lyckas bättre i sina studier än män, oavsett fakultet, samt att mäns dominans i forskarutbildningar och professurer är ett strukturellt problem.
  • Kunigunda
    StackarsMia skrev 2014-07-31 21:24:11 följande:

Är man så dum att man väljer att leva med en våldsverkare, så får man skylla sig själv lite, ja. Något egenansvar måste det finnas.

Annars kan vi lika gärna efterskänka alla lån som lyxfällorna producerar.

T.o.m. SD:s partiledningen fördömde ju den hållningen, men du vill alltså försvara den här?
  • Kunigunda
    Flash Gordon skrev 2014-07-31 21:42:14 följande:

Vad annat skulle de kunna säga i dagens Sverige?

Man behöver ju inte vara SD:are för att resonera kring individens egenansvar. I slutänden, till syvende och sist, vem är ansvarig för ditt liv?

Och det frikänner inte en ev angripare från dennes ansvar.

Så då förespråkar du att sjukvården vägrar tarmcancerbehandling eller hjärt- och kärlvård till köttätare, lungcancervård till rökare, ambulans åt fortkörare i bilolyckor osv? Forskningen visar ju att misshandel är psykiskt nedbrytande och att det därför är svårt för kvinnor som systematiskt utsätts att lämna. Det borde vara mycket lättare att sluta äta kött.
  • Kunigunda
    StackarsMia skrev 2014-07-31 21:36:21 följande:

Bryr mig föga om vad SD`s ledning säger. Min åsikt är alltid egenansvar. Dricker en alkis ihjäl sig, så är det hans eget fel. Är man kvar i en relation där man systematiskt blir misshandlad, så har man en viss skuld, ja.

Inte för att förringa angriparens ansvar och skuld.

Frågan är om folk hade kännt likadant om det handlade om två manliga kompisar?

Tycker du att långvarigt äktenskap/samboskap kan jämställas med "två kompisar" på andra plan också? Jag har samma hållning mot misshandel inom både heterosexuella och homosexuella förhållanden.
  • Kunigunda
    StackarsMia skrev 2014-07-31 21:38:31 följande:

Nja, det som var kontentan i 2008 rapporten var att kvinnor och män väljer olika utbildningar och att män oftare avbryter eller byter studier, men att just män oftare väljer högre studier.

Allt genustrams kan man förbise.

Nej. Kontentan var att kvinnor och män väljer olika utbildningar, men att kvinnor har bättre studieresultat i både utbildningar med många kvinnor och utbildningar med få kvinnor. Dessutom konstaterar man att kvinnor ökat sin andel av studieplatserna markant sedan tidigare mätningar på 80- och 90-talen, men att kvinnor fortfarande, liksom i resten av Europa, "läcker ur" systemet efter magister- eller yrkesexamina.
  • Kunigunda
    StackarsMia skrev 2014-07-31 21:48:39 följande:

Det här är ju de socioekonomiska faktorernas akilleshäl. Vissa människor vägrar att inse att thailändare inte våldtar, rånar och snor skit, trots att de befinner sig på samma socioekonomiska nivå som en somalier. 

Det blir syntax error.

Fast det gör de inte. Du kan inte jämföra thailändare och somalier (på gruppnivå) och mena att de har samma förutsättningar, sett till situationen i hemlandet, i nutid och historiskt, samt sett till vilka attityder de möts av i Sverige. Socioekonomisk nivå betyder inte summa pengar in på kontot varje månad.
  • Kunigunda
    StackarsMia skrev 2014-07-31 21:53:58 följande:

Om det nu är så, så är det ju enbart ren fakta. Vad vi sen vill göra med fakta och statistik beror på utgångspunkten. Men fakta är aldrig rasistisk. 

Att japaner är porrintresserade och gillar upskirts-foton är ännu ett fakta.

Porrintresse är ju verkligen unikt för Japan...
  • Kunigunda
    StackarsMia skrev 2014-07-31 21:57:03 följande:

Undra om det här var lågvattensmärket i debatten. Ge sig på köttätande. Riktigt pinsamt faktiskt.

Men att ge sig på misshandlade kvinnor är värt en vitterhetsmedalj?
  • Kunigunda
    StackarsMia skrev 2014-07-31 21:59:12 följande:

Om två män som har varit kompisar under 15 år, där en under en längre periiod misshandlar den andra, hade du ryckt ut med foruminlägg och samhällsdebatt då? Eller är det mest synd om kvinnor som får stryk?

Man har sällan samma beroendeställning till en kompis som man träffar ofta som till den man valt att bygga sitt liv med. Men naturligtvis försvarar jag inte våld i någon kontext. Jag tycker också att kvinnor får bära korta kjolar utan att skylla sig själva om de blir våldtagna.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?