Inlägg från: Kunigunda |Visa alla inlägg
  • Kunigunda

Varför hatar folk SD?

Wajwajwa skrev 2014-07-29 19:02:56 följande:

Aha så om man kommer från "rätt" land så är det ok? Man måste vara från samma samhällsklass också?

Migrationsverket utreder förhållandet innan ens partner får komma hit.

Genomsnittsväntetiden nu är på nästan ett och ett halvt år och under den tiden väntas det att du ska hälsa på din partner allra minst en gång annars ökar risken för avslag markant. När du ansöker får du och din partner svara på en mängd personliga frågor,  det är inte ovanligt att en eller båda parter blir kallade till intervju igen i ett senare skede. 

Klarar man den utredningen får man tillfälligt uppehålls tillstånd 1 eller 2 år sen måste man ansöka igen.

Fördelen är väl att då kan man söka härifrån och slipper vara ofrivilligt separerade under en längre tid.

Så det är väl snarare nästan 4år man får vänta på sitt put

(man ska ju gärna ha känt varandra ett tag innan man ansöker också och kunna styrka det)

Så jag tycker att deras utredning räcker gott och väl.

Hellre att några som bara är ute efter PUT slinker igenom än att människor som verkligen älskar varandra ska tvingas leva isär.

• Kunigunda

Till skillnad från fleralet i tråden, så plågas jag inte av tanken på att människor är olika, med olika drömmar, glädjeämnen, preferenser och bakgrunder. Det måste vara oerhört jobbigt att leva när varje olikhet väcker avsky och rädsla.

• Kunigunda
    realist14 skrev 2014-07-30 08:39:04 följande:

Ett absolut fåtal, som göra att det ser ut som det gör, och utryckningsfordon inte kan köra in ens?

Det bor 11000 i Husby. Ca 16000 i Rinkeby. Vid det senaste upploppet i Rinkeby trodde polisen att ca 100 pers, varav flera kända och tillresta, var involverade. Om vi utgår från att flera betyder ca hälften, är det alltså 15550 stycken som inte var involverade alls eller som försökt lösa det.
  • Kunigunda
    realist14 skrev 2014-07-30 08:33:30 följande:

Har aldrig sett någon sådan undersökning ( undrar varför) ( hm)

Har hört det berättas av kvinnor mest som gift in sig i en släkt och sedan upptäckt hur det går till i den och andras

Anekdotiska bevis och halvparanoida konspirationsteorier är alltså vad du bygger hela ditt resonemang på?
  • Kunigunda
    realist14 skrev 2014-07-30 09:14:44 följande:

Hundra småkillar som vinner över ordningsmakten och får dem att retirera? Hundra på varje ställe? Borde gå att hantera???????????????

www.vardforbundet.se/Vardfokus/Webbnyheter/2013/Maj/Ambulans-tvingades-aka-med-poliseskort/

www.svd.se/nyheter/inrikes/brandman-kraver-polisskydd-i-rosengard_1362843.svd

hd.se/landskrona/2014/07/28/kriminella-far-fritt-spelrum-i/

osv osv

Jag ber om ursäkt att jag hänvisade till det mest aktuella exemplet. Jag skulle så klart ha, slumpvis, valt ut något som inte hade något med Stockholmsförorter (som diskuterades) att göra. Om du vill att varje argument ska innehålla en komplett katalog med kommentarer får du hitta en arbetslös diskussionspartner.

Utifrån svensk arbetsmiljölagstiftning är även 100 potentiellt hotfulla personer mer än nokk för att motivera poliseskort.
  • Kunigunda
    realist14 skrev 2014-07-30 09:16:56 följande:

En anekdot är en lustig historia.

Ögonvittnesskildring kunde man säga också, om man ville vara neutral istf raljerande.

Men- jag har aldrig sagt att det är en trend, men att det förekommer. Hur mycket, det vet varken du eller jag.

Ingen drar slutsatser på populationsnivå av ögonvittnesskildringar. En ögonvittnesskildring är inte bevis, utan en persons version av en händelse, vilket behöver verifieras för att användas som bevis i ett enskilt fall. När den styrkts som bevis säger den fortfarande inget om exv våldtäkter i allmänhet eller våldtäktsfrekvens, utan endast något om det aktuella fallet.

Anekdot betyder, f.ö., kortare redogörelse över en händelse eller förlopp.
  • Kunigunda
    Speakers Corner skrev 2014-07-30 09:45:23 följande:

Sålänge som det vinklas så hårt till invandrares nackdel och invandrare målas ut som roten till allt ont som sker i Sverige så anser jag att det är väldigt viktigt med nyanserna och att påtala att det handlar inte om nationaliteter eller ursprung.

Det handlar om socialt utanförskap, att leva i ett område som ingen tror på och ingen satsar på (nästan), det handlar om att bli stämplad redan som barn, det handlar om att sakna förebilder och hopp

Så du tror på hårdare metoder, att möta konflikt med konfliktsökeri.

Du vet att det i regel börjar med att man går in och sätter hårt mot hårt, såna här upplopp startar inte i ett vaccum.

Dom har börjat med att polisen eller andra myndigheter gått in och agerat på ett sätt som triggat igång upploppet, sen kan man säkert diskutera om dom hårda metoderna var befogade eller ej, det vet inte jag och det är säkert olika från gång till gång.

Till viss del håller jag med dig, man får aldrig acceptera sånt beteende.

Och självklart måste polisen få resurser att stoppa ett sånt upplopp när det väl är igång.

Men samtidigt parallellt med det så måste man satsa förebyggande på dom här ungdomarna, för det är ju ungdomar som det handlar om i regel.

Bryt upp den sociala misären och ge alternativ och hopp till människorna.

Att bara köra med hårda bandage är en enkel väg som bara eskalerar våldet.

Det är min övertygelse.

Glöm inte heller att det inte är attför ovanligt att våra svenska fina ungdomar ser en chans att leva ut och tar sig dig för att delta i upploppet.

Så det är inte en fråga om ursprung eller kultur.

Och därför ska inte åtgärderna handla om det, då botar man bara symptom men inte orsakerna.

Just! I år har man t.ex. gjort en satsning på sommarjobb till ungdomar, vilket lett till en mycket lugnare sommar.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-07-30 10:23:03 följande:

Mig veterligen var det inga svenska ungdomar i dessa upplopp. Jag vet många svenska familjer som lever på soc eller motsvarande låga inkomst - men deras barn kastar inte sten på polisen, bränner ner soprum eller hindrar ambulansen att komma fram för det. Man kan inte skylla allt på (relativ) fattigdom eller socialt utanförskap heller.

Dessutom blir jag MER förbannad för att ungdomarna är just utländska, för de har ingen självklar rätt att leva sina liv här. Deras familjer fick en gång komma in här, för att vi ville vara snälla. Då borde de visa lite ödmjukhet och tacksamhet, tycker man... Är det infödda svenska ungdomar som bråkar, så står de åtminstone inte i en tacksamhetsskuld från början.

Du vet inte att det inte var svenska ungdomar med. Jag känner många invandrade familjer som lever på soc eller motsvarande - men deras barn kastar inte sten på polisen, bränner ner soprum etc.

Jag vet däremot en hel hoper ungdomar som är i huvudsak svenska som via fotbollsklackar och nazistiska organisationer lever ut en våldsdröm, där de misshandlar och vandaliserar. De har fått gratis skolgång och sjukvård samt tid med föräldrar genom föräldrapenning. De har också fått studiebidrag, subventionerad kulturskola, ungdomsgårdar, bibliotek etc. Allt bekostat med våra skattemedel för att vi ville vara lite solidariska ("snälla" som du skriver). Då borde de visa lite ödmjukhet och tacksamhet, tycker man... Är det utlandsfödda ungdomar som bråkar, så står de åtminstone inte i en lika omfattande tacksamhetsskuld.
  • Kunigunda
    realist14 skrev 2014-07-30 13:13:10 följande:

Ja absolut, räcker med hälften, beroende på vad de gör.

Men jag menade att det inte är något som skett en gång utan ett normaltillstånd på vissa platser där det inte riktigt är som det ska vara, eller borde vara.

Vad är ett normaltillstånd? Förlåt, men jag förstod inte ditt svar.
  • Kunigunda
    realist14 skrev 2014-07-30 13:57:57 följande:

Något som pågår hela tiden, inget som var där och då....

Rätt tyst om det i media nu bara.

Och vad jag vet så törs inga utryckningsfordon köra in utan eskort än i dag.

Var då?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?