Inlägg från: Kunigunda |Visa alla inlägg
  • Kunigunda

Varför hatar folk SD?

Nej. Det förstår ju alla, var man än fötts, att svenska ormar, älgar, renar, svampiga myrar, svarta moln av myggor och kompakt mörker är ofarligt. Särskilt om man vuxit upp med bilden av att det lurar faror i vildmarken.

Ni skulle t.ex. inte alls oroas av att bo i en by vid kanten av Sydamerikansk regnskog utan guidning och utan språkkunskaper. Ni skulle inte alls känna er tryggare i en etablerad stad med tillgång till mat ni känner igen och landsmän. Er skulle man bara kunna lyfta upp med rötterna och släppa ner på valfri plats.

Men muslimer är ni rädda för?!

• Kunigunda
    JTA skrev 2014-08-23 20:42:47 följande:

Flyr med kulorna vinande runt huvudet och blir sedan "rädd" av granar - haha asgarv!

Nej då. Han var en skåning på semester.
  • Kunigunda
    JTA skrev 2014-08-23 21:08:18 följande:

Det hjälper inte Kunigunda, släpp det här i stället.

Anledningen till att man inte vill bo i hålor är att de är tråkiga. Det finns det gott om vittnesmål som visar.

Och följden är förstås att om tagits emot och givits skydd och försörjning - och sedan klagar på underhållningen, ja då har man knappast flytt för livet.

Det är ju den slutsatsen du själv börjar känna av, och det är därför du börjar surra om granskräck.

Fast nu argumenterade jag inte för varför man inte vill bo i hålor. Jag svarade på Jeaninnes påstående om att landet är så lugnt och rofyllt. Att du inte kan följa alla trådar i diskussionen är väl förståeligt, men att Jeaninne inte ens kan hålla koll på de spår hon själv startar är lite mer oroande...

Min förklaring att man inte vill bo i hålor var att det är mörkt och isolerat (se ovan). Dessutom är ofta arbetslösheten hög, varför det inte direkt underlättar integrationen.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-23 21:30:09 följande:

Fast dom lämnas ju inte utan "guidning". Tvärtom får dom bo på i en modern flyktingförläggning med tvåspråkig personal och/eller tolkar...

För övrigt har jag aldrig haft problem med varken regnskog eller savann. Man får förstås vidta vissa försiktighetsmått.

Aha! Vi ska bygga och bemanna flyktingförläggningar över hela Norrlands inland. Finns det i SD:s skuggbudget? Och vet du om att Rinkeby inte är en flyktingförläggning? Och hur ska lagen utformas som medger tvångsförflyttning från lägenhet i Rinkeby till flyktingförläggning i Karesuando?
  • Kunigunda
    Bejje skrev 2014-08-24 01:26:07 följande:

Hatar den här tråden... man vänder ryggen till i 24 timmar för att man har ett liv att sköta och då har man missat 84st inlägg... jag kollar gärna tillbaka några inlägg för att hänga med, men 84st är för mycket så då är det bara att acceptera att man varit borta ett dygn för mycket.

Jag håller med. Men de försök jag gjort att läsa ikapp har hittills övertygat mig om att man inte missar så mycket...
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-24 08:35:50 följande:

Jag tycker inte att det ska byggas några fler flyktingförläggningar överhuvudtaget. För jag tycker inte att vi ska ta emot några fler flyktingar nu. 

Sedan är det väl ingen som har sagt att någon som redan bor i lägenhet, ska tillbaka till en flyktingförläggning, eller..?

Annars tycker jag, att de viktigaste ställena att bygga flyktingförläggningar på är på "gräddhyllorna" i alla möjliga kommuner. Fina villagatan där de flesta heltidsanställda politiker bor. För att motverka segregationen... 
    Du vill att vi ska placera flyktingar i glesbygd där det nu inte finns flyktingar. Där finns inga flyktingförläggningar, men du anför att de ska bo inflyktingförläggningar där (toppmoderna sådana) men att inga nya ska byggas. Ok. SD-logik?

Diskussionen om placering i Norrländsk glesbygd kommer sig av att Bejje, sedermera påhejad av bl.a. dig, menade att vi skulle tvångsflytta invandrare från exv. Rinkeby för att de lättare skulle integreras. Dessa skulle då flyttas, enligt ditt inlägg, till en flyktingförläggning.

Jag förstår att din argumentation försvåras av att jag är läskunnig och dessutom minns vad du skrivit, men du kan knappast lasta mig för att jag utgår från att du menar vad du skriver.
  • Kunigunda
    realist14 skrev 2014-08-24 09:09:22 följande:

Men herregud de blir väl inte skjutsade dit direkt från arlanda? Migrationsverket har väl en uppgift som mellanhand också. Samt att det finns personal på boendet.

Vilket boende? Det som Jeaninne inte vill ska byggas?
    realist14 skrev 2014-08-24 09:13:59 följande:

Ja men detta uppehör ju i samma sekund de platserna blir befolkade så det håller ju inte.

Vad upphör? Arbetslösheten?
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-24 09:57:36 följande:

Det där har jag också varit med om. När jag bodde och arbetade i London t.ex.. Jag hade brittiska, indiska, kinesiska m.fl. kollegor, och jag kände mig som en världsmedborgare - hur accepterad som helst!

Men på Midsommaraftonen... då var det ändå viktigt att söka sig till Svenska kyrkans midsommarfirande. Och då fick jag just den där starka känslan av samhörighet, när vi sjöng alla de uråldriga sommarsångerna och -psalmerna och dansade runt granen och åt sill, och fick höra ett telegram till alla svenskar i förskingringen ifrån Kungen! Då blev det så uppenbart, att det fanns en bit som jag aldrig skulle kunna dela med några andra än... SVENSKAR. Inte hur länge jag än hade stannat i London.

Uråldriga sommarpsalmer från tidigt 1900-tal?!

Jag har bott utomlands lika många år som jag bott i Sverige om jag bara räknar mitt vuxenliv. Jag har aldrig sökt upp svenska kyrkan eller svenska högtider. Varför kan du inte tänka dig att människor kan vara olika?
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-24 09:53:22 följande:

Fast nu FINNS det ett urgammalt system med nationsgränser, medborgarskap, krav för att få flytta mellan länder, krav för att erhålla medborgarskap, förmåner som är knutna till medborgarskap, ett skattesystem där alla som hör hemma i landet betalar in efter förmåga och får ut efter behov, o.s.v.. ALLA länder har så, och det har varit så sedan urminnes tider (även om kungarikena var mindre längre tillbaka i historien).

Hur tror du att det skulle gå, om alla gränser plötsligt öppnades, och alla fick flytta vart de ville och bli medborgare inklusive alla privilegier från dag 1..? Jo, alla människor i fattiga länder som bara kunde, skulle välla in över gränserna till de fortfarande hyfsat rika länderna... och systemet skulle kollapsa, då så få inte kan försörja eller ge logi åt så många. Det skulle bli total anarki! Man måste sätta gränsen någonstans! 

Det finns ju för övrigt rika familjer även i Egypten - till och med MYCKET rika, eftersom smarta affärsmän, ingenjörer och läkare får behålla sina kulor där då skatterna är mycket lägre, och mycket även betalas svart. För den skull skulle jag inte komma på tanken att skicka tiggarbrev till någon främmande egyptisk familj... även om familjen var hundra gånger så rik som jag. Det känns rätt självklart. Borde vara det för alla...

Urgammalt? Norge lämnade unionen 1905. Afrika styckades upp sent 1800-tal. Länderna i forna Jugoslavien upprättade gränser är inte ens medelålders. Liksom flera länder i forna Sovjet. Urgammalt? Som sommarpsalmerna?
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-24 11:22:37 följande:

Nej, JAG har i alla fall hela tiden pratat om nyanlända. DOM kan vi tilldela bostäder där VI vill. Om de redan är rotade i t.ex. Rinkeby kan vi inte tvångsförflytta dem - hur skulle DET se ut..?

Gå tillbaks och läs vad du skrivit. På vilket sätt är, isf, diskussionen om tvångsflytt av arbetslösa svenskar analog?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?