Inlägg från: Kunigunda |Visa alla inlägg
  • Kunigunda

Varför hatar folk SD?

Det verkar behövas lite klargöranden om SD. Jag föreslår att ni ser denna:

• Kunigunda
    StackarsMia skrev 2014-09-01 22:55:10 följande:

Men nej, allvarligt? Du kan inte blanda statistik så där. Fan det här forumet är totalt hopplöst. Finns det ingen med en riktig högskoleutbildning här eller?

Jodå, men vi har gett upp hoppet om tråden sen du kapade den.
  • Kunigunda
    Bejje skrev 2014-09-02 01:04:48 följande:

Ja vad är det man säger? Lögn, förbannad lögn och statistik?

Ja som visats här och många andra gånger är det mycket enkelt att vrida statistik till sin egen fördel nästna oavsett hur ofördelaktigt läge man ligger i.

Det jag menar att är det är lätt att få SD att se ynkliga ut trots att över 10% av hela befolkningen antas rösta på dom. Det är alltså runt en miljon människor. Inga små siffror.

Du vet att hela befolkningen inte är röstberättigad va? Man räknar väl med ung 700000 röstberättigade inför valet?

SD-anhängare har helt klart ett mycket eget sätt att räkna... Är det för att ni förkastat den matematik vi andra lärt oss, med hänvisning till dess arabiska ursprung?
  • Kunigunda
    Bejje skrev 2014-09-02 07:17:01 följande:

Kanske är det så att jag siktar lite längre över 10% sträcket än du tror att jag gör :)

Just det. 10 SD% * 700 000 = 1 000 000.
  • Kunigunda
    Bejje skrev 2014-09-02 01:04:48 följande:

Det jag menar att är det är lätt att få SD att se ynkliga ut trots att över 10% av hela befolkningen antas rösta på dom. Det är alltså runt en miljon människor. Inga små siffror.

...och SD-svenska för antal röstberättigade: hela befolkningen.
  • Kunigunda
    StackarsMia skrev 2014-09-02 09:29:45 följande:

Men samtidigt är ni Sd-skeptiker ganska snabba med att dumförklara och kleta rasiststämpln på oss alla som röstar på SD. Tror du verkligen att världens mest toleranta land har 700 000 rasister?

Hur många anses som mindre intelligenta i en normalfördelningskurva?
  • Kunigunda
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-02 09:41:02 följande:

Jag tror nog vi alla i den här tråden (jag själv dessvärre inkluderad) skulle klassas som "mindre intelligenta", åtminstone om bedömningen av intelligens baserades på det som skrevs i den här tråden. 

Det skulle vi nog. Internetforum lockar ju fram åsiktsdiarré snabbare än en härsken köttmiddag. Normalfördelningskurvan utgår dock från mer gynnsamma omständigheter. Det är dock oklart vilken del av hela befolkningen den grundar sig på - alla eller bara de röstberättigade.
  • Kunigunda
    FDFMGA skrev 2014-09-02 12:32:27 följande:

Det tror inte jag för ett ögonblick - jag tror det finns gott om personer i den här tråden som är så pass "intelligenta" att de kan diskutera invandringspolitik utan att förlora alla nyanser, eller snarare så pass kunniga.

En nobelpristagare som byter blöja på sitt barnbarn framstår knappast som oerhört begåvad och att diskutera med sverigedemokrater är som att prata med ett barn som ständigt gör på sig.

Min uppfattning är iallafall att det är fullt möjligt att diskutera invandringspolitik med personer som vill begränsa invandringen på ett sansat sätt - dock inte med sverigedemokrater.

Men en tråd på FL kommer alltid att dra till sig personer som med vild övertygelse kommer att fäkta och slåss tills varje sakargument - från såväl för som emot - är tystat och bortskrämt, och överrösta varje ansats till diskussion med ord som "PK-tanter", "etablissemang" och "rasiststämpel".

Annars håller jag med dig. Visst kan en givande diskussion om ämnet föras, och visst finns intelligenta personer på båda sidor i debatten.
  • Kunigunda
    Philipsson skrev 2014-09-02 17:44:05 följande:

Det där med att slunga ur sig obevisade uppgifter, och framställa dem som om de vore sanning, tycks vara symptomatiskt för Sd-hatare.

För du har knappast bevis på matematikens ?arabiska ursprung??

Det vore i så fall en världsnyhet, eftersom matematikens ursprung är omtvistad bland dem som forkar i ämnet.

Ungefär som det där med att "invandringen ju innebär en kulturell och ekonomisk vinst för Sverige", ett påstående som ju då måste bevisas (vilket ingen har kunnat göra).

Jag syftade på att våra siffror och vår kunskap om matematik kom från arabiska verk (Exv al-gebra). Jag glömmer hela tiden att du bevakar tråden med krav på en språklig precision som är högre än vid såväl min magister- som licentiatuppsats.

Det skulle bidra till läsbarheten om du breddade din insats till att även inkludera StackarsMia och Realist14. Men det känns kanske inte aktuellt?!
Svar på tråden Varför hatar folk SD?