• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • sjuttiofemman
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-09 22:08:30 följande:

Ja, svennefitta är ju ett uttryck myntat av invandrare.

Oj det måste vara värre än n-ordet eller hur? Eller att kalla en muslim för terrorist.

Om du funderar en stund, tror du att det kan vara ett ord i desperation över rasism och förtryck i det svenska samhället? Under din uppväxt, har det aldrig hänt att du varit utanför och inte fått vara med? Minns du hur det kändes? Förmodligen ilska och bitterhet om det har hållit på ett tag. Tänk då att människor som är födda i Sverige, pratar felfri svenska men har en mörkare hudfärg ständigt får kommentarer om det. Eller ännu värre blir utsatt för våld pga sin hudfärg. Eller blir misstänkliggjord pga fördomar som Sd underblåser.

Skulle du inte vara rätt jävla förbannad då? Det skulle iallafall jag.
  • sjuttiofemman
    sjuttiofemman skrev 2014-11-10 00:02:50 följande:

Försök inte nu, dags för dig att bekänna färg. Varför anser ni att en person som Zlatan som är född och uppvuxen i Sverige inte vara svensk?

Eller tex läkare på mitt jobb som har ett utseende som tyder på utländskt ursprung, han får ofta frågan vart han kommer från. Han svarar då Malmö då han är född där. Då kommer följdfrågan vart han egentligen kommer från. Visst, han blir inte kränkt över detta men han är svensk. Varför då regelbundet få höra att han inte är svensk? Sd underblåser dessa fördomar istället för att vara inkluderande för dessa människor. Det gör att sd är och förblir vårt lands stora integrationsproblem.
  • Philipsson

Det gäller att inte blanda ihop saker & ting. Vad som är "svenskt" eller inte är ju totalt ointressant ur ett politiskt perspektiv.

Det viktiga är att de som bor & verkar i Sverige vill Sverige väl. De som invandrar till ett land, har sällan - det är i varje fall min erfarenhet, och jag jobbar med många invandrare-, den utgångspunkten.

De saknar det självklara ansvar man känner för det land man lever i, när man är född i landet i fråga. De flesta skiter nog i landet det har kommit till, och det må vara hänt, men vad värre är: Grupper av människor tenderar att närmast hysa hat mot det land som har tagit emot dem.

Dessa ser det nya landet och de som är infödda i det, som förtryckare, och sig själva som förtryckta. Det tycks vara en rätt vanlig psykologisk effekt. Man ser det gamla hemlandet som det förtryckta paradis man tvingades lämna, och det nya landet som ett land bestående av förtryckare.

På lång sikt är denna söndrande kraft mycket negativt för ett samhälle. Därför är det viktigt att man håller nere invandringen, så att denna, i detta fall anti-svenska kraft, inte växer sig starkare. Ty samtidigt med denna anti-svenska kraft växer parallellt en anti-invandrarkraft fram. Vi får oönskade motsättningar i samhället.

Det är just detta vi har kunnat se i Frankrike. Grupper av invandrare från de gamla kolonierna hyser närmast förakt gentemot staten Frankrike, och de infödda fransmännen föraktar dem som representerar detta hat, och också kan slå mot hela invandringen i sin helhet.

• FiaMedFunkk
    sjuttiofemman skrev 2014-11-10 00:02:50 följande:
    Försök inte nu, dags för dig att bekänna färg. Varför anser ni att en person som Zlatan som är född och uppvuxen i Sverige inte vara svensk?
    Det var ju han själv som inte såg sig som svensk. Nå, finns det olika kulturer och folkslag?
  • FiaMedFunkk
    sjuttiofemman skrev 2014-11-10 00:11:45 följande:
    Oj det måste vara värre än n-ordet eller hur? Eller att kalla en muslim för terrorist.

Om du funderar en stund, tror du att det kan vara ett ord i desperation över rasism och förtryck i det svenska samhället? Under din uppväxt, har det aldrig hänt att du varit utanför och inte fått vara med? Minns du hur det kändes? Förmodligen ilska och bitterhet om det har hållit på ett tag. Tänk då att människor som är födda i Sverige, pratar felfri svenska men har en mörkare hudfärg ständigt får kommentarer om det. Eller ännu värre blir utsatt för våld pga sin hudfärg. Eller blir misstänkliggjord pga fördomar som Sd underblåser.

Skulle du inte vara rätt jävla förbannad då? Det skulle iallafall jag.
    Det var precis poängen med klippet. Svenskar blir dagligen utsatta för rasistiskt motiverade attacker och rån.
  • FiaMedFunkk
    sjuttiofemman skrev 2014-11-10 10:42:02 följande:
    Eller tex läkare på mitt jobb som har ett utseende som tyder på utländskt ursprung, han får ofta frågan vart han kommer från. Han svarar då Malmö då han är född där. Då kommer följdfrågan vart han egentligen kommer från. Visst, han blir inte kränkt över detta men han är svensk. Varför då regelbundet få höra att han inte är svensk? Sd underblåser dessa fördomar istället för att vara inkluderande för dessa människor. Det gör att sd är och förblir vårt lands stora integrationsproblem.
    Eller så bara inser vi att vissa är finländare, vissa är greker och vissa är svenskar. Alexandra Pascalidou brukar känna sig stolt över att vara grek. Trots att hon är född i Rumänien. Så enligt din logik, så bör hon vara rumän?
  • sjuttiofemman
    Philipsson skrev 2014-11-10 12:35:23 följande:

Det gäller att inte blanda ihop saker & ting. Vad som är "svenskt" eller inte är ju totalt ointressant ur ett politiskt perspektiv.

Det viktiga är att de som bor & verkar i Sverige vill Sverige väl. De som invandrar till ett land, har sällan - det är i varje fall min erfarenhet, och jag jobbar med många invandrare-, den utgångspunkten.

De saknar det självklara ansvar man känner för det land man lever i, när man är född i landet i fråga. De flesta skiter nog i landet det har kommit till, och det må vara hänt, men vad värre är: Grupper av människor tenderar att närmast hysa hat mot det land som har tagit emot dem.

Dessa ser det nya landet och de som är infödda i det, som förtryckare, och sig själva som förtryckta. Det tycks vara en rätt vanlig psykologisk effekt. Man ser det gamla hemlandet som det förtryckta paradis man tvingades lämna, och det nya landet som ett land bestående av förtryckare.

På lång sikt är denna söndrande kraft mycket negativt för ett samhälle. Därför är det viktigt att man håller nere invandringen, så att denna, i detta fall anti-svenska kraft, inte växer sig starkare. Ty samtidigt med denna anti-svenska kraft växer parallellt en anti-invandrarkraft fram. Vi får oönskade motsättningar i samhället.

Det är just detta vi har kunnat se i Frankrike. Grupper av invandrare från de gamla kolonierna hyser närmast förakt gentemot staten Frankrike, och de infödda fransmännen föraktar dem som representerar detta hat, och också kan slå mot hela invandringen i sin helhet.

Frankrike har knappast varit inbjudande mot sina nya invånare och dessutom hyser landet rasister långt mycket mer extrema än Sd. Att använda det som exempel är snarare bevis för att ett exkluderande samhälle inte fungerar. Dvs sverigedemokraternas politik och inställning skapar mer problem än det löser.
  • FiaMedFunkk
    sjuttiofemman skrev 2014-11-10 15:14:54 följande:
    Frankrike har knappast varit inbjudande mot sina nya invånare och dessutom hyser landet rasister långt mycket mer extrema än Sd. Att använda det som exempel är snarare bevis för att ett exkluderande samhälle inte fungerar. Dvs sverigedemokraternas politik och inställning skapar mer problem än det löser.
    Först är det inget bra exempel. Sedan är det ett bra exempel? SD:s politik kan knappast bevisas vara särskilt dålig om du inte kan backa upp det.
  • Centurione
    sjuttiofemman skrev 2014-11-10 15:14:54 följande:
    Hönan, ägget..? 
  • Centurione
    sjuttiofemman skrev 2014-11-10 10:42:02 följande:
    Så man ÄR alltid den nationaliteten, i vilkens nation man är född..? Med den logiken skulle ju ingen invandrare någonsin kunna bli svensk...

För övrigt är jag övertygad om att frågorna denne läkare får, ej har sin grund i illvilja. Det handlar om normalt mänskligt intresse, helt enkelt.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?