Centurione skrev 2014-11-12 07:01:21 följande:
Jag tror mycket av irritationen i Zlatanfrågan kommer av, att Zlatan jämt tas som exempel på hur bra invandrare anpassar sig i Sverige, och hur fattiga vi vore utan dem, typ. Och då blundar man för att den absoluta majoriteten av invandrare och andra generationens invandrare från "vissa" kulturer, INTE försörjer sig själva utan lever på bidrag och/eller brott. Och detta gäller i synnerhet dem som vuxit upp i områden som Rosengård. Zlatan är ju en på miljonen, typ...
Dessutom är han ingalunda allmänt omtyckt eller respekterad, trots sin framgång inom sin sport. Hans uppförande på planen - ego, macho, högljutt, skrikigt, respekterar inte domarens beslut o.s.v. - är väldigt osvenskt. Det är inget som medelsvensson vill bli förknippad med utomlands.
En tredje sak: det är svårt att vara stolt över idrottsmän som tävlar för Sverige, när de har osvenskt namn, osvenskt utseende och osvenskt beteende. Man får inte längre känslan av att det är "vi" som vinner - och det är ju DET som är huvudmeningen med landskamper. Som jag har sagt tidigare: kanske har så många befolkningar blivit så uppblandade nu, att det är dags att skrota uppdelningen av lagen i "länder" - och dela upp dem på något annat sätt? Och i individuella sporter skulle idrottsmännen kanske bara kunna representera sig själva..? Eller så är det dags att skrota stora idrottstävlingar helt, när det ändå inte är samma sak längre... (Bilden visar vårt guldlag i fotboll vid OS 1948.)
Ni inom Sd klagar ju rätt ofta på att ni inte får vara med, att ni blir utfrysta och ses som rasister trots att alla individer inom partiet säkerligen varken är rasister eller fascister. Det finns de mindre nogräknade som hotar och förföljer i partiets spår och andra som är förtroendevalda som visar upp och bekräftar nidbilden av Sd som ett högerextremt parti. Dess ursprung är från vitmakt-rörelsen med våld och hat, så att säga en kulturyttring på yttersta högerkanten.
Borde ni inte känna samhörighet med befolkningen i Rosengård snarare än att förakta dem? De precis som Sd har några som beter sig väldigt illa och bekräftar nidbilden av invandrare och känner att de inte får vara med och inte har något att förlora. Sd och de nya svenskarna känner att de måste bevisa något som de inte tycker att de borde behöva bevisa.
Men nej, enligt Sd ska en "invandrare" vara mer än dubbelt så bra än de ljushyade svenskarna för att accepteras. Personen med mörk hy ges ingen chans utan måste bevisa något om och om igen för att förtjäna respekt hos partiet. Sd tar inte hänsyn till den strukturella rasism som finns i svenska samhället, inte hos alla men den är tyvärr utbredd vilket undersökningar har visat. Heter man Mohammed så har man svårare att få ett arbete och bostad tex och det enbart för sitt namns skull. Inte ens utbildning eller personliga kvaliteer.
Så om jag har en vinnarskalle utan dess like, då är jag inte svensk? Therese Alshammar osade ju svavel när hon inte vann, är hon mindre svensk då? När jag spelade innebandy i Korpen dvs inte alls idrott på hög nivå så blev jag skitförbannad när det blev mål i mitt mål, är jag inte svensk då? Varför är det så viktigt för Sd att bestämma vad som är svenskt och inte? Tänker ni frånta medborgarskap för alla som har vinnarskalle? Då lär detta land slå till bromsen illa kvickt om jantelagen ska styra.
Tror inte alla som hyllade och fortsätter att hylla VM-laget från 1994 känner mindre värde i bronset bara för att Martin Dahlin och Henke Larsson spelade i laget pga att de har ett utländskt utseende. Gör du? I så fall är du rätt ensam.