• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Anghammarad
    Centurione skrev 2014-11-11 20:54:57 följande:
    VA? Jan Eliasson är anställd av en svensk myndighet och beskattas naturligtvis här i Sverige. Hade du otur när du tänkte nu..? Tomte
    Jag erkänner att jag har rätt dålig koll på FNs organisatoriska hemvist men är det verkligen en svensk myndighet?
  • FDFMGA
    Centurione skrev 2014-11-12 07:01:21 följande:
    Jag tror mycket av irritationen i Zlatanfrågan kommer av, att Zlatan jämt tas som exempel på hur bra invandrare anpassar sig i Sverige, och hur fattiga vi vore utan dem, typ. Och då blundar man för att den absoluta majoriteten av invandrare och andra generationens invandrare från "vissa" kulturer, INTE försörjer sig själva utan lever på bidrag och/eller brott. Och detta gäller i synnerhet dem som vuxit upp i områden som Rosengård. Zlatan är ju en på miljonen, typ...

Dessutom är han ingalunda allmänt omtyckt eller respekterad, trots sin framgång inom sin sport. Hans uppförande på planen - ego, macho, högljutt, skrikigt, respekterar inte domarens beslut o.s.v. - är väldigt osvenskt. Det är inget som medelsvensson vill bli förknippad med utomlands.

En tredje sak: det är svårt att vara stolt över idrottsmän som tävlar för Sverige, när de har osvenskt namn, osvenskt utseende och osvenskt beteende. Man får inte längre känslan av att det är "vi" som vinner - och det är ju DET som är huvudmeningen med landskamper. Som jag har sagt tidigare: kanske har så många befolkningar blivit så uppblandade nu, att det är dags att skrota uppdelningen av lagen i "länder" - och dela upp dem på något annat sätt? Och i individuella sporter skulle idrottsmännen kanske bara kunna representera sig själva..? Eller så är det dags att skrota stora idrottstävlingar helt, när det ändå inte är samma sak längre... (Bilden visar vårt guldlag i fotboll vid OS 1948.)
    Tankefelet du gör är att du förutsätter att alla delar din uppfattning, så är det ju inte - förmodligen inte ens bland alla sverigedemokrater, trots allt gissar jag att de har fått en del röster från folk som inte börjar stirra efter hudfärg utan bara anser att vissa branscher har förvandlats till oigenkännlighet på grund av EU:s inre marknad och att invandringen till Sverige är för hög samt att integrationen fallerar. Kanske inte många röster, men nog borde en viss andel av de 12,9 procent som röstade på SD tänka i andra banor än den regelrätta rasismens.

Hursomhelst. Zlatan kan nog upplevas som arrogant, men detta gäller en rad andra sportstjärnor också, och det hindrar inte att han är en av de mest populära svenska idrottsmännen i modern tid. Inom fotboll lär det väl vara Zlatan, Henke Larsson och någon till som för oss svenskar representerar det bästa vi har inom fotboll.

Att sen såväl Zlatan som Henke får många sverigedemokrater att vaja av obehag, tja, det är ju bara direkt relaterat till rasism.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • sjuttiofemman
    Jag tror mycket av irritationen i Zlatanfrågan kommer av, att Zlatan jämt tas som exempel på hur bra invandrare anpassar sig i Sverige, och hur fattiga vi vore utan dem, typ. Och då blundar man för att den absoluta majoriteten av invandrare och andra generationens invandrare från "vissa" kulturer, INTE försörjer sig själva utan lever på bidrag och/eller brott. Och detta gäller i synnerhet dem som vuxit upp i områden som Rosengård. Zlatan är ju en på miljonen, typ...

Dessutom är han ingalunda allmänt omtyckt eller respekterad, trots sin framgång inom sin sport. Hans uppförande på planen - ego, macho, högljutt, skrikigt, respekterar inte domarens beslut o.s.v. - är väldigt osvenskt. Det är inget som medelsvensson vill bli förknippad med utomlands.

En tredje sak: det är svårt att vara stolt över idrottsmän som tävlar för Sverige, när de har osvenskt namn, osvenskt utseende och osvenskt beteende. Man får inte längre känslan av att det är "vi" som vinner - och det är ju DET som är huvudmeningen med landskamper. Som jag har sagt tidigare: kanske har så många befolkningar blivit så uppblandade nu, att det är dags att skrota uppdelningen av lagen i "länder" - och dela upp dem på något annat sätt? Och i individuella sporter skulle idrottsmännen kanske bara kunna representera sig själva..? Eller så är det dags att skrota stora idrottstävlingar helt, när det ändå inte är samma sak längre... (Bilden visar vårt guldlag i fotboll vid OS 1948.)
    Ni inom Sd klagar ju rätt ofta på att ni inte får vara med, att ni blir utfrysta och ses som rasister trots att alla individer inom partiet säkerligen varken är rasister eller fascister. Det finns de mindre nogräknade som hotar och förföljer i partiets spår och andra som är förtroendevalda som visar upp och bekräftar nidbilden av Sd som ett högerextremt parti. Dess ursprung är från vitmakt-rörelsen med våld och hat, så att säga en kulturyttring på yttersta högerkanten.

Borde ni inte känna samhörighet med befolkningen i Rosengård snarare än att förakta dem? De precis som Sd har några som beter sig väldigt illa och bekräftar nidbilden av invandrare och känner att de inte får vara med och inte har något att förlora. Sd och de nya svenskarna känner att de måste bevisa något som de inte tycker att de borde behöva bevisa.

Men nej, enligt Sd ska en "invandrare" vara mer än dubbelt så bra än de ljushyade svenskarna för att accepteras. Personen med mörk hy ges ingen chans utan måste bevisa något om och om igen för att förtjäna respekt hos partiet. Sd tar inte hänsyn till den strukturella rasism som finns i svenska samhället, inte hos alla men den är tyvärr utbredd vilket undersökningar har visat. Heter man Mohammed så har man svårare att få ett arbete och bostad tex och det enbart för sitt namns skull. Inte ens utbildning eller personliga kvaliteer.

Så om jag har en vinnarskalle utan dess like, då är jag inte svensk? Therese Alshammar osade ju svavel när hon inte vann, är hon mindre svensk då? När jag spelade innebandy i Korpen dvs inte alls idrott på hög nivå så blev jag skitförbannad när det blev mål i mitt mål, är jag inte svensk då? Varför är det så viktigt för Sd att bestämma vad som är svenskt och inte? Tänker ni frånta medborgarskap för alla som har vinnarskalle? Då lär detta land slå till bromsen illa kvickt om jantelagen ska styra.

Tror inte alla som hyllade och fortsätter att hylla VM-laget från 1994 känner mindre värde i bronset bara för att Martin Dahlin och Henke Larsson spelade i laget pga att de har ett utländskt utseende. Gör du? I så fall är du rätt ensam.
  • de Robespierre

Mohammad Ali, John McEnroe, Diego Maradona. Historien är full av talangfulla idrottsmän vars vinnarskalle inkluderar hett temperament på spelplanen. En del vill gå så långt att det är ett måste för att man skall nå toppen. Men om det handlar om att det inte är ett lämpligt beteende så har vi i Sverige lyckats avla fram ett antal förmågor i historien. Och för vissa så stannar det inte bara att vara hetlevrad i spelet:

"Ricky" Bruch, Frank Andersson, Oscar Carlén, Sebastian Seifert och Fredrik Petersén (handboll), Magnus Hedman, Per ”Pelle” Fosshaug, Jimmy Nordin för att nämna några.

Och det där med rasrena representanter för ett landslag får du gärna utveckla mer för jag utgår ifrån att jag har missförstått dig.
  • Centurione
    Anghammarad skrev 2014-11-12 07:14:58 följande:
    Jag erkänner att jag har rätt dålig koll på FNs organisatoriska hemvist men är det verkligen en svensk myndighet?
    Nä, men Eliasson är ju anställd på UD sedan ungdomen. Sedan skickar UD ut sina anställda på olika uppdrag i världen. Många arbetar på ambassader, andra som internationella medlare, vissa i FN-skrapan...
  • Centurione
    Anghammarad skrev 2014-11-12 13:47:48 följande:

Menar du att svenska UD betalar Eliassons lön i hans egenskap av vice i FN? 

Nu blev jag osäker bara för det. Någon som VET något och kan länka till trovärdig källa..?
  • Anghammarad

Men om vi leker med tanken att det inte är UD utan FN som betalar, anser du då att Eliasson även han är en svikare?

Hur ställer du dig inför forskare som åker till ledande universitet och forskningscentrum utomlands och får lön därifrån?

• Centurione
    Anghammarad skrev 2014-11-12 13:59:33 följande:

Men om vi leker med tanken att det inte är UD utan FN som betalar, anser du då att Eliasson även han är en svikare?

Hur ställer du dig inför forskare som åker till ledande universitet och forskningscentrum utomlands och får lön därifrån?

Nåja - Sverige betalar MYCKET till FN i förhållande till vår folkmängd, så indirekt är det vi som betalar hans lön i alla fall!  

Det är OK om det handlar om ett internationellt UTBYTE, under en begränsad tid. Om forskaren sedan kommer hem hit med sina nya kunskaper, så att de kommer oss och vår industri till godo, och i förlängningen mer pengar strömmar in i våra socialförsäkringssystem. Men inte om forskaren först skaffar sig en fin och hög utbildning här på skattebetalarnas bekostnad - och sedan drar vidare för att slippa betala skatter på vår nivå...
  • Anghammarad

Men om vi då tar en mycket framgångsrik idrottsman som genom en utlandskarriär tjänar många gånger mer än vad han skulle göra om han stannade kvar i Sverige. För en del av de pengarna köper han bla annat fastigheter i Sverige för så stora belopp att bara stämpelskatten för dem motsvarar inkomstskatten för en normalinkomsttagare under 10 år, och där han sedan anlitar byggfirmor för tiotals miljoner som bygger om hans fastigheter och på så sätt sätter en hel del personer i betalt arbete. Inget av detta hade varit möjligt om han stannat i Sverige hela tiden. Är det fortfarande ett svek?

Svar på tråden Varför hatar folk SD?