• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Centurione
    FDFMGA skrev 2014-11-09 12:15:23 följande:
    Jag  gissar att du inte har förstått att det finns dokument som anger ramarna för vad som är accepterat i Sverige för alla som vistas här - nämligen lagstiftningen. Du kan betrakta Sveriges lagar som yttre ramar kring den svenska kulturen.

Ser du till lagstiftningen så är det inte tillåtet att tvinga någon att gifta bort barn mot deras vilja - men det är heller inte tillåtet att tvinga någon att inte bära slöja.
    Nu har du trasslat in dig rejält.
  • Centurione
    FDFMGA skrev 2014-11-09 12:22:32 följande:
    Jo, jag vet vad hon sa. Men för mig var det ett exempel på en von oben-attityd och för mig är det en gåta att man har så lite känsla för den svenska kulturen att man inte förstår vad hennes uttalande bottnade i.

Fundamentalt för SD, tror jag. Där Ekeroth talar om det unika svenska självföraktet, ser jag i stället exempel på svensk kultur på gott och ont; känslan av att vilja det "rätta" blandad med åtskilliga doser självgodhet.
    Vad bottnade det i då, enligt dig..? Det var ju ett typiskt exempel på det politiskt korrekta svenska självföraktet, som inte finns någon annanstans på jorden. Jo möjligen i Tyskland och Österrike decennierna efter andra världskriget, men vi här i Sverige har ju ingen anledning att dela deras skuld och skämmas därför...
  • FDFMGA
    Centurione skrev 2014-11-09 12:38:52 följande:
    Nu har du trasslat in dig rejält.
    Det var som tusan - menar du att sekten har skapat en egen lagbok. Du får gärna utveckla dina tankar.

Jag återkommer senare, nu måste jag ägna mig åt den svenska kulturyttringen Fars dag.
  • Centurione
    FDFMGA skrev 2014-11-09 12:15:23 följande:
    Jag  gissar att du inte har förstått att det finns dokument som anger ramarna för vad som är accepterat i Sverige för alla som vistas här - nämligen lagstiftningen. Du kan betrakta Sveriges lagar som yttre ramar kring den svenska kulturen.

Ser du till lagstiftningen så är det inte tillåtet att tvinga någon att gifta bort barn mot deras vilja - men det är heller inte tillåtet att tvinga någon att inte bära slöja.
    För övrigt har t.ex. Frankrike infört slöjförbud, och till och med Turkiet - som ju är ett muslimskt land - har infört det för kvinnor som arbetar i offentlig förvaltning. Turkiet har gjort det för att markera att Turkiet är en sekulär stat numera - och då ska statstjänstemännen inte uppträda offentligt i en gammal, starkt traditionstyngd religiös symbol. Mycket vettigt enligt mig! Men här i Sverige, som inte ens är ett muslimskt land, ska kvinnorna ranta runt i slöja både på jobbet och annanstans... Spöke

Jag har egentligen varit emot lagar om hur folk får klä sig (förutom att vissa kroppsdelar måste vara dolda av sedlighetsskäl) eller vilka symboler de får ha på sina kläder, för jag tycker att det är ett ingrepp i den personliga integriteten. Men när det gäller just muslimska kvinnor och slöjor, så tror jag att ett slöjförbud kan vara ett väldigt stort steg emot integration i ett slag. Att det skulle få mycket positiva effekter snabbt.

Jag vet ju själv, hur olika jag känner inför invandrarkvinnor i slöja och invandrarkvinnor i vanliga kläder. Även om jag vet att de kommer från samma land alltså, och de har samma hudfärg o.s.v.. De förstnämnda känns väldigt väsensskilda, medan de sistnämnda känns som några som jag skulle kunna bli väninna med. Och jag är säkerligen långt ifrån ensam om att känna så. Jag känner för övrigt likadant inför nunnor, och inför personer av båda könen som har väldigt mycket svart läder, tatueringar, piercingar, konstiga hårfärger och frisyrer o.s.v.. Vi reagerar omedvetet på sådant och känner ett avstånd, och i värsta fall en rädsla.
  • Centurione
    FDFMGA skrev 2014-11-09 12:44:01 följande:
    Det var som tusan - menar du att sekten har skapat en egen lagbok. Du får gärna utveckla dina tankar.

Jag återkommer senare, nu måste jag ägna mig åt den svenska kulturyttringen Fars dag.
    Läs vad du skrev i sista stycket.
  • sjuttiofemman

Centurione, varför fortsätta stoppa huvudet i sanden? Jag menar att Sd är en hög rasister och du tycks rätta dig in i ledet. Varför inte ta chansen och bevisa motsatsen??

• sjuttiofemman
    Gert skrev 2014-11-09 13:35:04 följande:

Eftersom du och många andra är troll som skiter i fakta. Det spelar ingen roll hur många gånger man motbevisar er, ni kommer ändå hålla på att trolla om att SD är rasister.

Berätta då :) Jag säger att det förmodligen stör skiten ur er Sd:are att Zlatan har en mörkare hudfärg och är hyllad i Sverige som den brillianta fotbollsspelare han är. Sd anser att han inte är svensk och kan inte motivera varför utan kommer med floskler att han inte beter sig svenskt osv. Kan du inte bara erkänna att det handlar om hudfärgen och inget annat?

Samma sak med Björn Söder i debatten med Adnan Dibrani där Söder blir ytterst kränkt över att bli ifrågasatt av någon som Sd kallar invandrare.

Eller Kent Ekeroth under järnrörskvällen som betonar att det är hans land och Özz Nuyen inte är en del av det.

Exemplen är många, Sd ÄR rasister. Eller hur vill du förklara sd-politikernas rasism?
  • Philipsson
    Gert skrev 2014-11-09 13:47:21 följande:
    Jag har märkt att det finns tre ämnen som ni troll gärna tar upp igen och igen. Det är Zlatan, Björn Söder och järnrörsskandalen. Vad sägs om att diskutera SD:s politik i stället?
    De vill inte diskutera den saken eftersom de är demagoger. Folket säger dock sitt, vilket visar sig i val och opinionsundersökningar. I Demoskops senaste får Sd 13,8% alltså 3,6% mer än i september (10,2%). I valet några veckor senare fick Sd som bekant 12,9%. Detta innebär i praktiken att Sd idag har 16,5% (13,8% + 2,7%).

Blir det "extra val" (nyval) till våren skulle det inte förvåna mig om Sd finge 20%, så saker och ting går åt rätt håll.  Tyvärr inser inte sossarna att att det vettigaste alternativet vore att regera med Sd som stöd, och då får det väl fortsätta så här tills Sd blir större än S och själva kan bilda regering.
  • FiaMedFunkk
    sjuttiofemman skrev 2014-11-08 19:39:58 följande:
    Fast nej. Du har fel där. Det är inte enbart flyktingars fel att en del av vårt samhälle kränker, diskriminerar och våldför sig på människor som flytt från krig och förföljelse. Om jag slår dig för att du är ful eller beter dig "fel", är det ditt fel då?
    Märkligt. Den bild jag har är att de som flytt brukar vara de som våldför sig.
  • FiaMedFunkk
    FDFMGA skrev 2014-11-09 11:26:43 följande:
    Intressant att se hur du lägger missförstånd på missförstånd och bygger en omvärldsbild utifrån detta.

Du menar alltså att den betydelse som integration har i samhället utanför batikhäxeforskningsstugan inte är relevant eftersom batikhäxeforskningen inte accepterar innebörden i andras sätt att tolka integration.

Vidare så har du totalt missförstått vad "pk-nissarna" menar. Inte är det så att någon menar att det inte existerar någon svensk kultur - utan snarare så att det ibland påpekas att det inte finns någon statisk och helt enhetlig svensk kultur samt att tokskallarna i  SD som försöker definiera exakt vad som är svensk kultur aldrig kommer att lyckas eftersom den är för mångfacetterad.

Själv är jag inte särskilt förtjust i begreppet mångkultur eftersom det sätter skillnader i ursprung i förgrunden - men om jag måste använda det så anser jag nog att det är språket som är det centrala för den svenska kulturen - och bara där kan vi ju se att det finns stora skillnader -folket kring SD har ju utvecklat en egen språkkultur som avviker från den  vanliga svenskan, lägg därtill skillnader i värderingar, intressen, levnadssätt så får du en riktig mångkultur.

Alltså - dina missförstånd i sig visar ju att det inte finns någon totalt enhetlig svensk kultur. Jag antar att du är svensk från födseln, inte desto mindre lyckas du inte snappa särskilt mycket av den kultur du är en del av - om än en mycket liten sådan.
    Samtidigt är kurdisk eller samisk kultur relativt enkel att definiera. Det verkar bara vara den svenska kulturen som är svårdefinierad.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?