• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • FiaMedFunkk
    sjuttiofemman skrev 2014-11-07 19:45:12 följande:
    Oj vilka fördomar. Nästan så man kan kalla dig för en ra..nej just ja det får man ju inte säga i det här j-a landet.

Men jag frågar igen, hur löser strypt invandring integrationsproblemen?
    Vi får mer resurser till att ta hand om de som finns i landet. Vi kan bygga skolor, fler dagisplatser, fler lekplatser, bättre svenskundervisning, bättre utbildning.
  • sjuttiofemman
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-07 22:03:56 följande:

Vi får mer resurser till att ta hand om de som finns i landet. Vi kan bygga skolor, fler dagisplatser, fler lekplatser, bättre svenskundervisning, bättre utbildning.

Så det löser problemen med att människors döms och diskrimineras pga sin religion, kultur, sitt namn och sin hudfärg?
  • FiaMedFunkk
    sjuttiofemman skrev 2014-11-07 22:06:27 följande:
    Så det löser problemen med att människors döms och diskrimineras pga sin religion, kultur, sitt namn och sin hudfärg?
    Ja, på sikt. Då det enbart är en avkomma av de friktioner vi har i samhället.
  • sjuttiofemman
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-07 22:16:57 följande:

Ja, på sikt. Då det enbart är en avkomma av de friktioner vi har i samhället.

Men eftersom de flesta nyanländas barn har fått plats i skola och dagis och det trots detta är "enorma problem" enligt er, då kan det ju inte vara lösningen. Ja det har rapporterats om platsbrist på skolor i vissa kommuner men det är ett fåtal som har dessa bekymmer.

Så vad tycker du ska förändras? Det du pratar om fungerar redan.
  • FiaMedFunkk
    sjuttiofemman skrev 2014-11-07 23:30:12 följande:
    Men eftersom de flesta nyanländas barn har fått plats i skola och dagis och det trots detta är "enorma problem" enligt er, då kan det ju inte vara lösningen. Ja det har rapporterats om platsbrist på skolor i vissa kommuner men det är ett fåtal som har dessa bekymmer.

Så vad tycker du ska förändras? Det du pratar om fungerar redan.
    Det går så bra med invandringen och integrationen att vissa kommuner inte kan säkra barns skolgång.

www.svt.se/nyheter/nyhetstecken/skolgang-ingen-garanti-for-flyktingar

Men det är ju bra?
  • Politisk härdsmälta
    Philipsson skrev 2014-11-06 15:55:26 följande:
    Hur som helst sker nu sakta men säkert en förändring i media.(...) 
    Jag tycker mig också ha sett en svag positiv förändring på sistone, men det kanske närmast är undantag. Frågan är om svensk traditionell media kommer att överge sin uppfostringsambition innan det är för sent.

Jag uppfattar att traditionell svensk media tappar relevans i en allt snabbare takt. Man lever kvar i föreställningen att man kan kontrollera informationsflödet på ett sätt som känns väldigt passé. I någon slags kombination av nyhetsförmedling och iver att förmedla goda värderingar försöker man uppfostra läsarna. Eller åtminstone den minskande skara som fortfarande härdar ut.

Vad man glömmer bort är att läsaren med ett par musklick kan läsa om samma nyhet i medier och bloggar från hela världen jämte bakrundsinformation och forskningsrapporter. 

Vilseledande rubriksättning, "cherry picking", rena felaktigheter. En bra dag på jobbet och ryggdunkningar på redaktionen för Pia Gripenberg?

www.dn.se/goda-nyheter/rapport-invandring-lonsam-for-britterna/
    www.telegraph.co.uk/news/uknews/immigration/11209234/Immigration-from-outside-Europe-cost-120-billion.html
    onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/ecoj.12181/full 
  • sjuttiofemman
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-08 02:06:25 följande:

Det går så bra med invandringen och integrationen att vissa kommuner inte kan säkra barns skolgång.

www.svt.se/nyheter/nyhetstecken/skolgang-ingen-garanti-for-flyktingar

Men det är ju bra?

med andra ord är det de nyanlända flyktingarna som orsakar de problem som du radade upp tidigare? Eftersom de som varit här ett tag går i skola, leker på lekplatser och får undervisning i svenska språket.

Hur menar du att din, och jag förmodar sd's enda "integrationsåtgärd", åtgärd löser integrationsproblemen?
  • Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2014-11-07 17:55:16 följande:
    Vilka integrationsproblem löses av strypt invandring?
    En förutsättning för att flyktingar ska kunna integreras är att de inte är för många...så enkelt är det.

Sen frågar jag mig varför du skulle tycka att det vore viktigt med integration. Du vill väl ha 'mångkultur', d.v.s. när olika kulturer lever parallellt på en viss plats; alltså raka motsatsen till integration.
  • sjuttiofemman
    Philipsson skrev 2014-11-08 11:05:40 följande:

En förutsättning för att flyktingar ska kunna integreras är att de inte är för många...så enkelt är det.

Sen frågar jag mig varför du skulle tycka att det vore viktigt med integration. Du vill väl ha 'mångkultur', d.v.s. när olika kulturer lever parallellt på en viss plats; alltså raka motsatsen till integration.

Man kan ha olika kulturer men ändå leva tillsammans utan diskriminering eller motsättningar. Det vill säga att vi som bor i landet kan samsas om utrymmet, dela på resurserna och bidra till vår välfärd.

Varför skulle det vara så svårt?

Mångkultur och integration är inga motsatsbegrepp. Det handlar om att våga möta varandra från båda håll och inte stöta bort det som är främmande.

Sprider man fördomar som rasister och smygrasister gör så blir det omöjligt.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?