• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • FiaMedFunkk
    sjuttiofemman skrev 2014-11-09 16:35:04 följande:
    Att beskriva all rasism inom Sd räcker skulle en kommentar här inte räcka till. Och du skulle inte bemöda dig med att läsa heller.

Du kan ju börja med att förklara varför det inte räcker med att vara född i Sverige för att få kallas svensk i sd's ögon.
    Det är ju något knepigt att prata om ett juridiskt tillstånd kontra etnicitet.

Om jag föds i Japan, betyder det då att jag är japan? Om mitt barn föds som blond i Marocko, är denne då marockan?
  • FiaMedFunkk
    nr58 skrev 2014-11-09 16:40:15 följande:
    Vänd på det istället. och fråga vad är det säger att SD inte är rasistiskt?
    Fast det är ni som hävdad rasiststämpeln som har bevisbördan.
  • FDFMGA
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-09 16:25:20 följande:
    Finns det några kulturer alls egentligen?

Peruansk kultur existerar ju inte. Inte heller indisk.
    Åh, vi har ju en mängd kulturer.

Den kanske ointelligentaste av alla mänskliga kulturer som utvecklats är nog den  sverigedemokratiska. Den peruanska har jag ingen koll på, men SD-kulturen stöter jag på allt som oftast. 

Ett exempel: Om någon förklarar att ju större avstånd man befinner sig på från en given kultur desto mer enhetlig ter den sig, när ett sådant påstående passerar genom den sverigedemokratiska kulturen kommer det att omformuleras till något som passar in i den sverigedemokratiska världsbilden om då kan svaret exempelvis bli som ditt här ovan.

Den sverigedemokratiska kulturen är rätt märklig i många avseenden och kan inte förstås med mindre än att man accepterar att den uppstått och utvecklats i en sekt med en egen sociolekt.

Hur går det förresten med arbetet att visa att SD-riksdagsmännen inte har en våldsam överrepresentation vad gäller brottsdomar? Eller har du gett upp och helt sonika accepterat att brottsbenägenheten är en del av den speciella sverigedemokratiska kulturen och att överrepresentationen kan förklaras utifrån detta?

Jag tycker inte att man ska nöja sig med detta. 600 procents överrepresentation är oacceptabelt.

Men det är bra att SD åtminstone anser att det är viktigt att komma tillrätta med rasism och brottslighetSkrattande
  • Centurione
    sjuttiofemman skrev 2014-11-09 13:43:26 följande:
    Berätta då :) Jag säger att det förmodligen stör skiten ur er Sd:are att Zlatan har en mörkare hudfärg och är hyllad i Sverige som den brillianta fotbollsspelare han är. Sd anser att han inte är svensk och kan inte motivera varför utan kommer med floskler att han inte beter sig svenskt osv. Kan du inte bara erkänna att det handlar om hudfärgen och inget annat?

Samma sak med Björn Söder i debatten med Adnan Dibrani där Söder blir ytterst kränkt över att bli ifrågasatt av någon som Sd kallar invandrare.

Eller Kent Ekeroth under järnrörskvällen som betonar att det är hans land och Özz Nuyen inte är en del av det.

Exemplen är många, Sd ÄR rasister. Eller hur vill du förklara sd-politikernas rasism?
    Alltså, svenskhet är en glidande skala. De flesta av ingredienserna i det som kan kallas "svenskhet" är inte viktiga i vardagslivet, utan har bara relevans vid väldigt speciella tillfällen. T.ex. när det gäller att representera Sverige i stora idrottstävlingar eller Mr/Miss Universumtävlingarna, eller när det gäller att bli Sveriges Lucia eller att spela roller - i film, teater, opera - i våra stora nationalepos. DÄR kan det spela roll. En svart lucia blir fel, en asiatisk Gusten i Hemsöborna blir också fel, en mulattflicka som Miss Sweden blir - JÄTTEFEL. En muslimsk drottning/prinsgemål eller statsminister är en omöjlighet.

Men i övrigt kan du gå i skolan, arbeta, ha rösträtt, köpa hus, fungera som vem som helst - även om du är mörkhyad eller asiat. OM du har anpassat dig kulturellt till Sverige. Och detta senare avgör du ju själv.

Det är ju ändå ytterst få av de infödda svenskarna med typiskt svensk utseende, som någonsin får bli Lucia i TV för det, eller spela Fröken Julie på Dramaten, eller gifta in sig i Kungafamiljen eller representera Sverige i OS. Så någon diskriminering kan det verkligen inte vara fråga om.
  • Centurione
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-09 15:09:36 följande:
    Märkligt. Den bild jag har är att de som flytt brukar vara de som våldför sig.
    Ja, jag skulle vilja se ETT ENDA rättsfall, där två eller flera svenska män våldfört sig på en muslimsk kvinna...
  • nr58
    Gert skrev 2014-11-09 16:42:05 följande:
    Man kan inte bevisa något som inte är. Bevisbördan ligger på den som påstår att SD är rasister.
    Bevisbördan är något båda parter är ansvariga för i slutändan...
  • sjuttiofemman
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-09 16:45:27 följande:

Det är ju något knepigt att prata om ett juridiskt tillstånd kontra etnicitet.

Om jag föds i Japan, betyder det då att jag är japan? Om mitt barn föds som blond i Marocko, är denne då marockan?

Mm ni brukar vända det så. Allt för att slippa svara. Kanske är dags att visa att sd's inställning inte har med hudfärg att göra? Min övertygelse är att hudfärg och utseende är de kriterier sd går efter och tex Zlatan passar inte in i den heterogena mallen som partiet vill ha.
  • Centurione
    sjuttiofemman skrev 2014-11-09 18:52:18 följande:
    Mm ni brukar vända det så. Allt för att slippa svara. Kanske är dags att visa att sd's inställning inte har med hudfärg att göra? Min övertygelse är att hudfärg och utseende är de kriterier sd går efter och tex Zlatan passar inte in i den heterogena mallen som partiet vill ha.
    Men du läser ju inte vad vi skriver. Jag har skrivit åtskilliga gånger i den här debatten, att svenskhet består av många saker, men att vissa - som utseendet - endast har betydelse i väldigt speciella funktioner. För det mesta spelar det ingen roll, utan man ÄR svensk om man har svenskt medborgarskap plus har tagit till sig våra lagar och våra värderingar, och hyfsat mycket av vår kultur.
  • sjuttiofemman
    Centurione skrev 2014-11-09 17:23:46 följande:

Ja, jag skulle vilja se ETT ENDA rättsfall, där två eller flera svenska män våldfört sig på en muslimsk kvinna...

Så det måste vara svenska män som ger sig på en muslimsk kvinna samt det måste vara rättsfall? Din dyrkade partiledare grundar hela sin politiska övertygelse på en upplevelse från barndomen, räcker det då inte med att muslimer har berättat om alla de kränkningar de utsätts för? Eller tiggare som blir misshandlade? Eller romer som diskrimineras?

Homosexuella (som Sd vill ha särlagstiftning för) har ännu inte hamnat i den sitsen men Pride-festivaler måste hårdbevakas av polisen för att intoleranta inte ska attackera människor som deltar.
  • Centurione
    sjuttiofemman skrev 2014-11-09 18:52:18 följande:
    ...och så är det ju i andra länder också. En vit man lär inte bli vald till kung av någon masaistam t.ex.. Och varken svarta eller vita unga kvinnor, som uppehöll sig i Kina när de höll OS, blev uttagna till att vara OS-värdinnor...
Svar på tråden Varför hatar folk SD?