• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-11-08 16:17:34 följande:
    Mångkultur är ett ideologiskt färgat begrepp som knappast har någon entydig definition utan betydelsen varierar med användaren - men här gör batikhäxeforskaren sin egen tolkning av begreppet till betydelse för andra och sen börjar hen kvacka om att inte integration är möjlig med mångkultur.
    Nej, så är det inte. Begrepp som 'mångkultur' och 'integration' är inte subjektiva, utan används med syftet att klargöra resonemangen. Lika lite som man kan vara idealist och materialist på samma gång, kan man på samma gång förespråka mångkultur och integration. Det handlar om koherenta resonemang.

Men jag förstår att koherenta resonemang är ovidkommande för dig. För dem som blott ägnar sig åt positionering är koherens det värsta som finns. Förutsättningen för opportunism är nämligen avsaknad på koherenta resonemang.
  • FDFMGA
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-08 18:35:35 följande:
    Det här inlägget bör ju vara i paritet med Aftonblaskans försök att verka samhällsnormerande.
    Nja, snarare tvärtom.

Men ett försök att förklara för en sverigedemokrat att folk utanför sekten lägger in en helt annan betydelse i begreppet mångkultur än sverigedemokraten gör är naturligtvis dömt att misslyckas.

Självklart förstår jag att jag inte når fram, men inte desto mindre förtjänar det att påpekas att den sverigedemokratiska pidginsvenskan inte är normgivande för svenska språket.

Det är ju för övrigt inte alls länge sen flera stycken från SD-sekten krävde tolkningsföreträde här i tråden och menade att  antisionism är detsamma som judehat. Rätt övermaga mot bakgrund av SD:s nazistiska rötter.

Ni kan inte kräva att vi svenskar ska anpassa vårt språk till toksektens sociolekt, det vore mycket bättre om sekten försökte lära sig svenska.

Hur går det förresten med ditt påtänkta inlägg där du skulle förklara att Biffus uppgifter  om den våldsamma överrepresentationen bland SD-riksdagsledamöter inte är korrekta?

Hittills har jag inte sett några invändningar,så jag antar att du insåg att det var sant.

Tror du att brottsbenägenheten har sin grund i den speciella SD-kulturen, där man inte sällan ägnar sig åt våldtäktsfantasier eller har du någon annan förklaring till brottsbenägenheten?

Själv tror jag att det är kulturellt betingat - SD-kulturen är ju så känsloladdat självömkande. Och hur ofta ser man inte sverigedemokrater i affekt på nätet. Jag ser det som att sverigedemokraten är söndercurlad, aldrig har fått lära sig egenansvar och då blir det lätt så att man drar runt på stan beväpnad med aluminiumrör.

Nja, hårdare tag från polisen mot buset, tycker jag. Som det är nu daltas det alltför mycket.

Det ska bli intressant att se om du till slut får till något försök att visa att SD-riksdagsmän inte är så brottsbenägna som det verkar -jag menar 600 procents överrepresentation, det är ju skrämmande.

Som vän av ordning blir jag upprörd vid blotta tanken, skrämmande är ordet.
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-11-08 19:09:22 följande:
    Nej, så är det inte. Begrepp som 'mångkultur' och 'integration' är inte subjektiva, utan används med syftet att klargöra resonemangen. Lika lite som man kan vara idealist och materialist på samma gång, kan man på samma gång förespråka mångkultur och integration. Det handlar om koherenta resonemang.

Men jag förstår att koherenta resonemang är ovidkommande för dig. För dem som blott ägnar sig åt positionering är koherens det värsta som finns. Förutsättningen för opportunism är nämligen avsaknad på koherenta resonemang.
    Visst, för dig verkar det ju vara så.

Inte desto mindre är det fullt möjligt att förena integration med mångkultur- om man nu har behov av att använda begreppet mångkultur.

Och vad gäller integration så finns det faktiskt en anledning till att alla partier utom SD använder begreppet integration i stället för assimilation. 

Fundera gärna på skillnaden,det skulle kunna ge dig ett kunskapslyftSkrattande
  • sjuttiofemman
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-08 18:38:14 följande:

Med andra ord är det politikers fel att vi nu har en situation som vi har.

Fast nej. Du har fel där. Det är inte enbart flyktingars fel att en del av vårt samhälle kränker, diskriminerar och våldför sig på människor som flytt från krig och förföljelse. Om jag slår dig för att du är ful eller beter dig "fel", är det ditt fel då?
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-11-09 09:40:18 följande:
    "Integration" har i Sverige alltid använts i betydelsen "assimilering" men så på 90-talet märkte pk-nissarna att de ju alltid förfäktat något som de nu inte vill stå för, och då uppfann de en skillnad mellan begreppen som egentligen inte finns.

Sen är det ju märkligt att pk-nissarna talar om "mångkultur" i Sverige, med tanke på att de menar att det ju inte finns nån specifik  svensk kultur. Enligt er batikhäxor det ju bara specifika kulturer på andra platser. Det fenomenet brukar kallas för hemmablindhet. Ni ser bara mönster när ni tittar på andra, inte när ni tittar på er själva.
    Intressant att se hur du lägger missförstånd på missförstånd och bygger en omvärldsbild utifrån detta.

Du menar alltså att den betydelse som integration har i samhället utanför batikhäxeforskningsstugan inte är relevant eftersom batikhäxeforskningen inte accepterar innebörden i andras sätt att tolka integration.

Vidare så har du totalt missförstått vad "pk-nissarna" menar. Inte är det så att någon menar att det inte existerar någon svensk kultur - utan snarare så att det ibland påpekas att det inte finns någon statisk och helt enhetlig svensk kultur samt att tokskallarna i  SD som försöker definiera exakt vad som är svensk kultur aldrig kommer att lyckas eftersom den är för mångfacetterad.

Själv är jag inte särskilt förtjust i begreppet mångkultur eftersom det sätter skillnader i ursprung i förgrunden - men om jag måste använda det så anser jag nog att det är språket som är det centrala för den svenska kulturen - och bara där kan vi ju se att det finns stora skillnader -folket kring SD har ju utvecklat en egen språkkultur som avviker från den  vanliga svenskan, lägg därtill skillnader i värderingar, intressen, levnadssätt så får du en riktig mångkultur.

Alltså - dina missförstånd i sig visar ju att det inte finns någon totalt enhetlig svensk kultur. Jag antar att du är svensk från födseln, inte desto mindre lyckas du inte snappa särskilt mycket av den kultur du är en del av - om än en mycket liten sådan.
  • Centurione
    FDFMGA skrev 2014-11-09 11:26:43 följande:
    Intressant att se hur du lägger missförstånd på missförstånd och bygger en omvärldsbild utifrån detta.

Du menar alltså att den betydelse som integration har i samhället utanför batikhäxeforskningsstugan inte är relevant eftersom batikhäxeforskningen inte accepterar innebörden i andras sätt att tolka integration.

Vidare så har du totalt missförstått vad "pk-nissarna" menar. Inte är det så att någon menar att det inte existerar någon svensk kultur - utan snarare så att det ibland påpekas att det inte finns någon statisk och helt enhetlig svensk kultur samt att tokskallarna i  SD som försöker definiera exakt vad som är svensk kultur aldrig kommer att lyckas eftersom den är för mångfacetterad.

Själv är jag inte särskilt förtjust i begreppet mångkultur eftersom det sätter skillnader i ursprung i förgrunden - men om jag måste använda det så anser jag nog att det är språket som är det centrala för den svenska kulturen - och bara där kan vi ju se att det finns stora skillnader -folket kring SD har ju utvecklat en egen språkkultur som avviker från den  vanliga svenskan, lägg därtill skillnader i värderingar, intressen, levnadssätt så får du en riktig mångkultur.

Alltså - dina missförstånd i sig visar ju att det inte finns någon totalt enhetlig svensk kultur. Jag antar att du är svensk från födseln, inte desto mindre lyckas du inte snappa särskilt mycket av den kultur du är en del av - om än en mycket liten sådan.
    Vi har en starkare enhetlig kultur i Sverige, än de har i de flesta andra länder, skulle jag vilja säga. Detta beror på att vi har varit en nationalstat i många hundra år, och att vi har naturliga gränser (vatten, storskog, fjällkedjor...) åt alla håll. Svenska Kyrkans budskap har varit detsamma över hela landet, och sedan Folkskolan infördes blev det ett gemensamt innehåll även där.

Sedan många decennier nu har dessutom Svensk Television, och innan dess (och parallellt med TV fortfarande) radio och rikstidningar, verkat som en enande faktor. Den moderna Luciatraditionen är ett sådant exempel. Stockholms-Tidningen började, och sedan spreds den mycket snabbt över hela landet. Från Ystad till Haparanda hölls det lokala Luciatävlingar, där flickor med ungefär samma utseende vann överallt.

Att det ÄVEN finns regionala traditioner - som t.ex. ålen på julbordet i Skåne - ändrar inte på detta. KÄRNAN i julfirandet, påskfirandet, midsommarfirandet o.s.v. - är gemensam i hela Sverige, och det är en stor och solid kärna.

Ändå gick Mona Sahlin ut och sa att "svenskarna har ingen kultur". Jo, hon gjorde faktiskt det!
  • Centurione
    FDFMGA skrev 2014-11-08 19:26:39 följande:
    Visst, för dig verkar det ju vara så.

Inte desto mindre är det fullt möjligt att förena integration med mångkultur- om man nu har behov av att använda begreppet mångkultur.

Och vad gäller integration så finns det faktiskt en anledning till att alla partier utom SD använder begreppet integration i stället för assimilation. 

Fundera gärna på skillnaden,det skulle kunna ge dig ett kunskapslyftSkrattande
    Var går gränsen för dig då, när det gäller hur mycket de invandrade folken ska få behålla från sin egen kultur?

Ska de få stå utanför svensk lag, och t.ex. bestraffa sina otrogna hustrur och tonårsdöttrar som haft sex före äktenskapet, med döden? Ska de få omskära sina flickebarn? Omskära sina gossebarn? Gifta bort sina döttrar, mot deras vilja, vid 11 års ålder? Gifta bort sina döttrar, mot deras vilja, vid 15 års ålder? Gifta bort sina döttrar, mot deras vilja, vid 18 års ålder? Tvinga sina hustrur att bära slöja/burka/niqab? Tvinga sina omyndiga döttrar att bära slöja/burka/niqab? Tvinga sina myndiga döttrar att bära slöja/burka/niqab? Tvinga sina systrar...

Ja, listan kan göras lång!
  • FDFMGA
    Centurione skrev 2014-11-09 11:41:46 följande:
    Var går gränsen för dig då, när det gäller hur mycket de invandrade folken ska få behålla från sin egen kultur?

Ska de få stå utanför svensk lag, och t.ex. bestraffa sina otrogna hustrur och tonårsdöttrar som haft sex före äktenskapet, med döden? Ska de få omskära sina flickebarn? Omskära sina gossebarn? Gifta bort sina döttrar, mot deras vilja, vid 11 års ålder? Gifta bort sina döttrar, mot deras vilja, vid 15 års ålder? Gifta bort sina döttrar, mot deras vilja, vid 18 års ålder? Tvinga sina hustrur att bära slöja/burka/niqab? Tvinga sina omyndiga döttrar att bära slöja/burka/niqab? Tvinga sina myndiga döttrar att bära slöja/burka/niqab? Tvinga sina systrar...

Ja, listan kan göras lång!
    Jag  gissar att du inte har förstått att det finns dokument som anger ramarna för vad som är accepterat i Sverige för alla som vistas här - nämligen lagstiftningen. Du kan betrakta Sveriges lagar som yttre ramar kring den svenska kulturen.

Ser du till lagstiftningen så är det inte tillåtet att tvinga någon att gifta bort barn mot deras vilja - men det är heller inte tillåtet att tvinga någon att inte bära slöja.
  • FDFMGA
    Centurione skrev 2014-11-09 11:36:59 följande:
    Vi har en starkare enhetlig kultur i Sverige, än de har i de flesta andra länder, skulle jag vilja säga. Detta beror på att vi har varit en nationalstat i många hundra år, och att vi har naturliga gränser (vatten, storskog, fjällkedjor...) åt alla håll. Svenska Kyrkans budskap har varit detsamma över hela landet, och sedan Folkskolan infördes blev det ett gemensamt innehåll även där.

Sedan många decennier nu har dessutom Svensk Television, och innan dess (och parallellt med TV fortfarande) radio och rikstidningar, verkat som en enande faktor. Den moderna Luciatraditionen är ett sådant exempel. Stockholms-Tidningen började, och sedan spreds den mycket snabbt över hela landet. Från Ystad till Haparanda hölls det lokala Luciatävlingar, där flickor med ungefär samma utseende vann överallt.

Att det ÄVEN finns regionala traditioner - som t.ex. ålen på julbordet i Skåne - ändrar inte på detta. KÄRNAN i julfirandet, påskfirandet, midsommarfirandet o.s.v. - är gemensam i hela Sverige, och det är en stor och solid kärna.

Ändå gick Mona Sahlin ut och sa att "svenskarna har ingen kultur". Jo, hon gjorde faktiskt det!
    Jo, jag vet vad hon sa. Men för mig var det ett exempel på en von oben-attityd och för mig är det en gåta att man har så lite känsla för den svenska kulturen att man inte förstår vad hennes uttalande bottnade i.

Fundamentalt för SD, tror jag. Där Ekeroth talar om det unika svenska självföraktet, ser jag i stället exempel på svensk kultur på gott och ont; känslan av att vilja det "rätta" blandad med åtskilliga doser självgodhet.
  • sjuttiofemman

Välkommen tillbaka centurione ;)

Jag saknade ditt svar på vad som gör att tex Zlatan inte är svensk enligt Sd och varför det är så viktigt att poängtera just det.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?