• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • overdose
    Quintus Zebra skrev 2014-09-15 13:56:20 följande:
    Gäller detta SD också?

Om SD anser att Sverige ska vara så kulturellt homogent som möjligt, och för att uppnå detta vill stänga ute invandrare från vissa kulturer från Sverige. Kan man då samtidigt säga att det är odemokratiskt när SD inte släpps in i vissa sammanhang, som t.ex. i riksdagssamarbeten, för att de anses ha andra värderingar än resterande partier?

SD ska kanske bestämma sig? Är det odemokratiskt eller inte att särbehandla människor på grund av kulturella skillnader?

Är det inte lite mystiskt att ett parti som säger sig vara mot mångkultur samtidigt i demokratins namn försöker tvinga fram mer heterogenitet i riksdagen? Försöker tvinga de andra partierna att släppa in dem?
    Börja med att visa att SD vill stänga ute invandrare från vissa kulturer. Det borde vara ganska lätt.

Bara citera texter de har skrivit där det till exempel står något som att, ingen dansk får komma till Sverige.

• Rataxes
    Digestive skrev 2014-09-15 15:31:44 följande:
    Wicked. Trodde bara att den ljusa sidan sysslade med rör men du är väl en sådan där renegade Jedi och numera en Sith. Må det hamna kletiga fingeravtryck på allt som är heligt för dig.
    If you only knew the power of the Dark Side. Luke, come to the Dark Side, we have all the NOS-tubes you'll ever need.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • overdose
    FDFMGA skrev 2014-09-15 14:00:00 följande:
    Mm, den ja - lite av önsketänkande förstås och så blev det tyvärr inte.

Men det har i stället blivit en oerhört intressant politisk situation i Sverige. Jag tror inte för ett ögonblick att S eller S och MP eller S, MP och V har möjlighet att bilda en fungerande regering med mindre än att de kan få ett formaliserat stöd från ett av av de borgerliga mittenpartierna - så med lite tur kan SD:s framgångar innebära att blockpolitiken bryts upp - man ska inte glömma att det finns ett mycket starkt väljarstöd för att SD ska ska hållas utanför allt politiskt inflytande som rör deras huvudfråga invandringen.

Så antingen får vi någon slags politisk konstellation som har en majoritet av riksdagen bakom sig, exempelvis S och MP med V och FP som stödpartier eller också har vi förmodligen att nyval att se fram mot inom några månader.

Det senare är också lite intressant, säkert skulle väljarna straffa de partier som inte bjuder till för att i politisk praktik hålla rasismen borta från inflytande.

Vem vet - kanske jag kommer att få se min önskeregeringskonstellation , S, MP och FP, innan den kommande mandatperioden är över.

Visst är det trist att SD kan få var fjärde röst i avfolkningsbygder som Ljusnarsberg - men rädda människor söker enkla lösningar och SD:s variant av stoppa världen jag vill kliva av kan säkert locka dem som inte ser något annat alternativ. 
    Problemet är att du inte har visat att SD har någon enkel lösning, om man jämför är det nog så att din lösning på våra problem är ännu enklare, nämligen, rösta inte SD.

Det där med enkla frågor, enkla lösningar, är inget som håller i en diskussion.

Bara för att beskriva, USA vann andra världskriget bara för att de var ekonomiskt lika starka som i princip alla de andra krigförande länderna tillsammans. Det fanns en enkel lösning på vem som skulle vinna kriget, nämligen de som slogs med USA, och det fanns en enkel fråga, vilka skulle vinna.

Det är alltså något du motsätter dig... Jag tror nog att du förstår att du är i bunkern och letar lösningar, skåla med de andra koryféerna där.

• Digestive
    Rataxes skrev 2014-09-15 15:37:36 följande:

If you only knew the power of the Dark Side. Luke, come to the Dark Side, we have all the NOS-tubes you'll ever need.

Hahaha.. Är dock rädd för Kejsar Palpatines elspikar så det blir inget med det.
  • FDFMGA
    overdose skrev 2014-09-15 15:45:01 följande:
    Problemet är att du inte har visat att SD har någon enkel lösning, om man jämför är det nog så att din lösning på våra problem är ännu enklare, nämligen, rösta inte SD.

Det där med enkla frågor, enkla lösningar, är inget som håller i en diskussion.

Bara för att beskriva, USA vann andra världskriget bara för att de var ekonomiskt lika starka som i princip alla de andra krigförande länderna tillsammans. Det fanns en enkel lösning på vem som skulle vinna kriget, nämligen de som slogs med USA, och det fanns en enkel fråga, vilka skulle vinna.

Det är alltså något du motsätter dig... Jag tror nog att du förstår att du är i bunkern och letar lösningar, skåla med de andra koryféerna där.
    Nja, dina observationer om att jag anser att lösningen på Sveriges problem är att inte rösta på SD stämmer inte med mina åsikter.

Jag ser det snarare som att de anständiga partierna utgör ett ramverk som SD befinner sig utanför - inom ramverket kan man ha de mest skilda uppfattningar, t ex om SD. Somliga anser att SD är en konsekvens av Alliansens nyliberala politik medan andra snarare anser att om inte Sveriges ekonomi hade varit så stark skulle SD vara ännu större eller mindre och vissa menar att det går an att gapa i trygg vetskap om att det är andra som tar ansvaret hursomhelst. 

Överhuvudtaget så verkar det vara så att inom anständighetens ramverk finns det ett mångfacetterat politiskt landskap - medan man utanför ramverket är problemfixerad och egentligen bara har ett besked att komma med: Det är invandringens fel.

Jag tror att en ganska stor andel av de 12.9 procent som röstat på SD inte för sitt liv skulle vilja att partiet fick ansvar för något annat än att försöka påverka kunniga politiker genom att ständigt gapa om att allt är invandringens fel och att ett invandringsstopp är lösningen på alla problem.

Jag har svårt att tro att något parti skulle börja lyssna på gaphalsarna - förstår inte vilket det skulle vara i så fall.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • StackarsMia
    FDFMGA skrev 2014-09-15 18:00:51 följande:
    Nja, dina observationer om att jag anser att lösningen på Sveriges problem är att inte rösta på SD stämmer inte med mina åsikter.

Jag ser det snarare som att de anständiga partierna utgör ett ramverk som SD befinner sig utanför - inom ramverket kan man ha de mest skilda uppfattningar, t ex om SD. Somliga anser att SD är en konsekvens av Alliansens nyliberala politik medan andra snarare anser att om inte Sveriges ekonomi hade varit så stark skulle SD vara ännu större eller mindre och vissa menar att det går an att gapa i trygg vetskap om att det är andra som tar ansvaret hursomhelst. 

Överhuvudtaget så verkar det vara så att inom anständighetens ramverk finns det ett mångfacetterat politiskt landskap - medan man utanför ramverket är problemfixerad och egentligen bara har ett besked att komma med: Det är invandringens fel.

Jag tror att en ganska stor andel av de 12.9 procent som röstat på SD inte för sitt liv skulle vilja att partiet fick ansvar för något annat än att försöka påverka kunniga politiker genom att ständigt gapa om att allt är invandringens fel och att ett invandringsstopp är lösningen på alla problem.

Jag har svårt att tro att något parti skulle börja lyssna på gaphalsarna - förstår inte vilket det skulle vara i så fall.
    Nu skulle det ju defacto lösa en rad problem som vi har och står inför. Givetvis inte allena, men det är en början. Men sådant kan inte argsinta vänstermuppar eller nyfrälsta liberaler se. De vill bara var godhjätrade och litar på att allt löser sig.
  • StackarsMia
    FDFMGA skrev 2014-09-15 14:00:00 följande:
    Mm, den ja - lite av önsketänkande förstås och så blev det tyvärr inte.

Men det har i stället blivit en oerhört intressant politisk situation i Sverige. Jag tror inte för ett ögonblick att S eller S och MP eller S, MP och V har möjlighet att bilda en fungerande regering med mindre än att de kan få ett formaliserat stöd från ett av av de borgerliga mittenpartierna - så med lite tur kan SD:s framgångar innebära att blockpolitiken bryts upp - man ska inte glömma att det finns ett mycket starkt väljarstöd för att SD ska ska hållas utanför allt politiskt inflytande som rör deras huvudfråga invandringen.

Så antingen får vi någon slags politisk konstellation som har en majoritet av riksdagen bakom sig, exempelvis S och MP med V och FP som stödpartier eller också har vi förmodligen att nyval att se fram mot inom några månader.

Det senare är också lite intressant, säkert skulle väljarna straffa de partier som inte bjuder till för att i politisk praktik hålla rasismen borta från inflytande.

Vem vet - kanske jag kommer att få se min önskeregeringskonstellation , S, MP och FP, innan den kommande mandatperioden är över.

Visst är det trist att SD kan få var fjärde röst i avfolkningsbygder som Ljusnarsberg - men rädda människor söker enkla lösningar och SD:s variant av stoppa världen jag vill kliva av kan säkert locka dem som inte ser något annat alternativ. 
    Vilken undersökning tänker du på då?
  • FDFMGA
    StackarsMia skrev 2014-09-15 18:20:16 följande:
    Vilken undersökning tänker du på då?
    Tänker på den Sifo gjorde för Ekot för ett par dagar sen, du kan säkert hitta den själv, men om du går bet så kan jag hjälpa dig.

Med reservation för att jag kan minnas lite fel så ansåg 66 procent av svenskarna av svenskarna att samarbete med SD ska vara uteslutet, främst på grund av att de inte anser att man ska samarbeta med ett rasistiskt parti. Andelen lär ju bli avsevärt högre om man exkluderar SD:s väljare, som ju rimligen önskar att något annat parti tog sig an SD.

Jag tror att det av de anständiga partierna som hade flest anhängare som var positiva var Moderaterna, men även där var en majoritet emot och vilka som var mest negativa har jag glömt, men en inte alltför vågad gissning är MP- och V-väljarna.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Philipsson

Bara att hoppas på att det politiska etablissemanget och media-etablissemanget fortsätter med hetskampanjen mot Sd. Jag menar, det har ju gått bra för partiet hittills...lär väl bli 26% 2018! Siffrorna talar!

Det har ju däremot inte alls gått lika bra för t.ex. Fi, som media och politikerna från de andra partierna, smekt medhårs.

F.ö. lite komiskt att se hur rädda våra folkvalda är för folk och folkets röster. Det fanns ett hål som behövde fyllas, men hålet växer, och det är det Sd fyller. Undan är för undan kommer etablissemanget tvingas inse att det i grunden är en mycket del av befolkningen som är för avskaffandet av välfärden, och nationalstaten, feminister, multi kulti, hbtq-aktivister, o.d.

Svensken i gemen vill ha rätten till sitt eget land precis som folk i andra länder. Denna önskan beskrivs av etablissemanget som "extremism", när den ju bara handlar om rätten till självbestämmande.

• Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-09-15 19:28:37 följande:
    Tänker på den Sifo gjorde för Ekot för ett par dagar sen, du kan säkert hitta den själv, men om du går bet så kan jag hjälpa dig.
    Du och dina undersökningar. Gång på gång, inför valet, visade jag med statistik och källor på att Sd sannolikt skulle få betydligt högre siffror än det väljarbarometrarna visade - eftersom dessa ständigt underskattar stödet för Sd, och ändå presenterade du med lycka resultatet från nån opinionsundersökning, och menade lycklig att stödet för Sd skulle ha varit under 10%!

Nå, vem hade nu rätt?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?