• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Philipsson
    Quintus Zebra skrev 2014-09-18 13:13:59 följande:
    Och vad är din definition på extremism?
    Vilken är din?

F.ö. är väl det intressanta vilken betydelse media lägger i begreppet, eftersom journalisterna vanligen använder sig just av "extremism" för att beskriva Sd.
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-09-18 13:13:28 följande:
    Men du har definitivt en poäng. De värsta svenskchauvinisterna är ju inte alls Sd och de som röstar på dem, utan ni som står bakom det som är utmärkande för Sverige i politiskt hänseende: aga-lag, alkoholmonopol, pappamånader, statsfeminism, flumskola, barncentrism, etc. Ni försvarar väl t.o.m. det faktum att det i Sverige är tillåtet att att sms:a över mobiltelefon samtidigt som man kör bil/cyklar, för att det just är svenskt och avviker från övriga civiliserade länders lagstiftning.

Jag uppfattar Sd som ett nationalistiskt och socialkonservativt parti, inte ett svenskchauvinistiskt. Chauvinism är f.ö. något riktigt vidrigt, om du frågar mig, oavsett vilket land eller vilken kultur det handlar om.
    Hmmm, som sagt. Min poäng ovan angående föraktet av det unikt svenska symboliserar du ju rätt bra.

Och jag har aldrig förstått exakt vad som SD vill bevara med Sverige, de verkar ju mest vilja utplåna nationell särart och ha samma drömsamhälle som andra socialkonservativa runt om i världen?
    Rosa Parks sa aldrig att det ska vara lätt!
  • Philipsson
    Quintus Zebra skrev 2014-09-18 13:13:59 följande:
    Det är bara i mina ögon märkligt att folk som kallar sig nationalister samtidigt är så hånfulla mot företeelser som är rätt unikt svenska, och anser det vara så självklart att Sverige ska bli mer som andra europeiska länder?
    Du verkar inte ha kläm på vad det där med nationalism är. Det finns f.ö. olika typer av nationalism, men det är inte alls icke-nationalistiskt att i olika avseenden vilja närma sig andra länder. Det råder inget motsatsförhållande därvidlag.

Du verkar förväxla nationalism med nationalchauvinism, den chauvism som enligt min erfarenhet, svenska progressiva brukar omfamna (fast utan att vara medvetna om det).
    ---
    Ta t.ex. Skottland. De som är för att Skottland ska bilda en egen stat, är nationalistseparatister, och de som vill att Skottland alltjämt ska vara en del av Storbritannien, är nationalistcentralister.
  • Philipsson
    Quintus Zebra skrev 2014-09-18 13:17:56 följande:
    Hmmm, som sagt. Min poäng ovan angående föraktet av det unikt svenska symboliserar du ju rätt bra.
    Nej då, det är bara det det du ser som genuint svenskt är inte det jag ser som genuint svenskt. Jag ser t.ex. inget svenskt alls i alkoholmonopolet. Jag tycker bara det är dumt och opraktiskt. Hur Sd ställer sig i den frågan har jag f.ö. ingen aning om. Jag tillhör inget politiskt parti öht och tillåter mig att ha vilka åsikter jag vill.

Men hur är det, du som svenskchauvinist, är det då inte så att du föraktar de länder som inte har t.ex. samma invandringspolitik som Sverige? Eller är det bara deras invandringspolitik du föraktar och ser som extrem?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Zenitha skrev 2014-09-18 13:16:08 följande:
    Nu var det förvisso inte dig jag frågade och inte helelr ens den frågan jag ställde, men jag får väl försöka. Alltså "invandringsrelaterade utgifter."- vad innebär det, egentligen? 

Betyder det att det egentligen handlar om att väldigt mycket av dessa pengar går till rena administrationskostnader för att hantera invandring?

Handlar detta om sysselsättning för statens egna anställda, i grund och botten?

Om du riktar dina frågor till någon enskild och ingen annan önskas besvara dem så bör du i fortsättningen använda privatmess i stället för att skriva det publikt så att alla kan svara. Då slipper du olägenheten att få det du skriver bedömt och möjligen även besvarat av någon annan än den du från början tänkt dig. Enkelt.

48 miljarder är den summa som nämnts för att bekosta den invandring vi beräknas få under de kommande åren. Exakt vad det inkluderar och inte inkluderar vet jag inte, men jag antar att det är allt från löner för tjänstemän på Migrationsverket till diverse etableringsbidrag, retroaktiva föräldrapenningar och dylikt.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Digestive
    Philipsson skrev 2014-09-18 11:53:59 följande:

Vad vill du säga med detta, att du tillstår att Sveriges invandring är extremistisk men att du menar att det är någonting positivt?

Vad du ju då också, implicit, menar, är ju då att Sd:s invandringspolitik INTE är extremistisk. D.v.s. att sanningen är den rakt motsatta från den etablissemanget försöker ge av partiet: Extremisterna anklagar dem som INTE är extremister, för att vara extremister! Det är ju ingenting annat än demagogi.

---

När det gäller Sveriges ekonomi så påstås den vara välmående, men det är ju inget bevis, att påstå det. Vad det handlar om att Sverige sedan 80-talet är det land som har avreglerat allra mest, och på så vis gjort att allmän egendom och allmänt kapital, har hamnat i privata fickor. Detta har varit en medveten taktik för att avveckla välfärdssamhället: konsekvenserna har vi redan sett till viss del, med oerhört växande klassklyftor, sociala problem, sjunkande skolresultat, avsaknad på resurser i offentlig sjukvård, etc. Och detta kommer bara att fortsätta...

Vad som har hänt är att vi medborgare i konungariket Sverige har blivit bestulna på det vi gemensamt ägde, och att detta FRAMSTÅR som god ekonomi, för att pengarna har gått ut i omlopp/konsumtion.

Haha, vilket senhistoriskt spån! Grym förståelse för ekonomi också.

Jag hade legat något lågt om jag var du.

Samhällshistoria och ekonomi verkar vara det samma som ett amatörtrolleritrick;

• Philipsson
    Quintus Zebra skrev 2014-09-18 13:17:56 följande:
    Och jag har aldrig förstått exakt vad som SD vill bevara med Sverige, de verkar ju mest vilja utplåna nationell särart och ha samma drömsamhälle som andra socialkonservativa runt om i världen?
    Nej, socialkonservatismen ser ju inte likadan ut i olika delar av världen, och samhällen kan vara konservativa och reaktionära i olika avseenden och i olika grad.

Jag kallar mig själv inte socialkonservativ, konservativ e.d., och min nationalism inskränker sig till att jag anser att medborgaren i Sverige ska ha vissa "medfödda" rättigheter och skyldigheter, ungefär enligt den civilrätt som av jacobinerna upprättades under den franska revolutionen, rättigheter och skyldigheter vilka inte gäller medborgare i andra länder.
  • Digestive

"- Hmm.. den här ser ut att passa med denna.. om man vrider lite på den här så kanske.. skulle behöva lite tejp."

• Philipsson
    Digestive skrev 2014-09-18 13:40:22 följande:
    Haha, vilket senhistoriskt spån! Grym förståelse för ekonomi också.

Jag hade legat något lågt om jag var du.

Samhällshistoria och ekonomi verkar vara det samma som ett amatörtrolleritrick;
    Oj så seriösa inlägg du skriver. De är snarare...ungdomliga, av "min farsa är nog något starkare än din"-slaget
  • Digestive
    Philipsson skrev 2014-09-18 13:49:19 följande:

Oj så seriösa inlägg du skriver. De är snarare...ungdomliga, av "min farsa är nog något starkare än din"-slaget

Högre nivå och en faktisk diskussion, verkar ju inte höra hemma här när man vänder sig åt ditt håll. Jag gör som du fast adderar lite komik, skräp kan iallafall funktionera med ett litet smil på läppen.

"- O du immigration, o du privatiserande samhällskraft - hur du fått staten att sälja ut Vin & Sprit och Nordea och lett in riskkapital i vår välfärd. O du privatisering, o du 80-talsfluga - hur du till intet står beroende till annan politik än invandringspolitiken."

Med överstående kludd så har jag fyllt denna kritik, med mer substans än vad du har förmått när du anser dig färdig och har gått vidare.

Älskar Arturs/Pysens replik i youtube-klippet - "- Men, det är ju mitt jobb!" - och hur Merlin svarar "-Ingen kan se någon skillnad i stort, vem bryr sig om hu ett jobb blir gjort?!". Som att det vore gjort för att illustrera samhällsistoriker och ekonomer med Artur/Pysen och dig med Merlin, haha..
Svar på tråden Varför hatar folk SD?