• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Kunigunda
    grind skrev 2014-08-11 20:41:45 följande:

Modermålsundervisning är en kostnad så att man vill spara där är helt naturligt.

Folk som äter avocado lever längre. Betyder det att det är en bra ide vi ska dela ut 1 avocado gratis till samtliga svenskar varje dag.

Särskilt stöd är en mycket större kostnad, ska vi skära ner på det också?
  • grind
    nihka skrev 2014-08-11 21:48:05 följande:
    Ja, SD har inte gjort sin läxa. Forskning visar att barn som utvecklar sitt modersmål har lättare att tillgodogöra sig ett nytt språk.
    Du gör din egen tolkning. Det är ingen som ifrågasatt det utan det är fortfarande en kostnad varför ditt argument är irrelevant. Det han säger är att pengarna ska fördelas på annat sätt i undervisningen.
  • Kunigunda
    grind skrev 2014-08-11 21:01:17 följande:

Om det nu inte hade funnits några skillnader mellan män och kvinnor hade detta varit fullständigt överflödigt. Logiska vurpor är standard i feministisk retorik.

Men allt fler studier styrker ju att skillnaderna framförallt är socialt betingade, inte biologiskt.
  • fnitta
    grind skrev 2014-08-11 21:01:17 följande:
    Om det nu inte hade funnits några skillnader mellan män och kvinnor hade detta varit fullständigt överflödigt. Logiska vurpor är standard i feministisk retorik.
    vad hade vart överflödigt?

vilka logiska vurpor?

vårt att förstå vad du försöker säga när du inte skriver vad du hänvisar till och förklarar
  • Kunigunda
    grind skrev 2014-08-11 21:32:58 följande:

"? De som kommer till Sverige ska lära sig svenska, då är det svenska som ska vara deras modersmål. Pengarna man sparar skulle göra större nytta i svenskundervisningen, säger han."

Rätt tydligt att de inte vill ha hemspråk för att de vill satsa på annat i undervisningen.

Men det är tydligt belagt i forskningen att barn snabbare och bättre tillägnar sig svenska (ett nytt språk) om modersmålet stärks parallellt med denna inlärning. Det visar ju bara på SD:s kunskapsförakt.
  • grind
    Kunigunda skrev 2014-08-11 21:58:45 följande:
    Men det är tydligt belagt i forskningen att barn snabbare och bättre tillägnar sig svenska (ett nytt språk) om modersmålet stärks parallellt med denna inlärning. 
    Men har du svårt att förstå människa? Det SD anser är att kostnaden är för hög i relation till den effekt du påtalar.

Det handlar om prioriteringar.
  • Kunigunda
    grind skrev 2014-08-11 22:25:03 följande:

Men har du svårt att förstå människa? Det SD anser är att kostnaden är för hög i relation till den effekt du påtalar.

Det handlar om prioriteringar.

Så smart av dem. Det är som att säga att målet är att bestiga Mont Blanc och sedan börja gräva ett hål. Om SD:s mål är att utlänningar ska integreras och snpassas, borde vägen dit vara att de ska lära sig svenska (som bl.a. förtroendevalda SD-politikern Jeaninne framhävt i tråden). Att då vidta åtgärder som forskningen visar hindrar utvecklingen av god språklig kompetens i det nya språket - här svenska - är väl knappast exempel på en klok och sammanhållen politik. Nu tror väl inte särskilt många promille av den svenska befolkningen att SD är ett regeringsdugligt parti, men man kunde ju ändå önska att de funnes en gräns för deras idioti.
  • Philipsson
    Kunigunda skrev 2014-08-11 19:31:14 följande:
    Nej. Så enkelt är det inte. Feminismen strävar efter att korrigera orättvisor.
    Nej, inte alls. Det där har du fått om bakfoten. Feminismen har aldrig gjort någonting för att stödja förfördelade män. Däremot är det viktigt för feminister att gynna förfördelade kvinnor och att redan välbetalda kvinnor kvoteras in i bolagens styrelserum.

Feminismen är "vi (kvinnor) mot dem (mänen)".

Senast idag läste jag om "ojämställda kommunstyrelser", vilket enligt den feministiska retoriken, vilken numera är etablissemanget, bara kan innebära kommunstyrelser där män är i numerärt överläge. Kommunstyrelser där kvinnor är i majoritet betraktas däremot som jämställda. Slutsatsen är alltså att om 100% är kvinnor i en kommunstyrelse, så är den maximalt jämställd.

Så fungerar feminismen. Feminismen är motståndare till det den påstår sig vara för.
  • Quintus Zebra
    grind skrev 2014-08-11 20:58:31 följande:
    Nej, det är bara en känslomässig tolkning från din sida. Titta på sexualitet, våld, riskbenägenhet mm mm och du har samma mönster i samtliga kulturer.
    Inte så mycket känslomässighet tror jag. Tittar man helt objektivt så är det nog rätt tydligt att skillnaderna mellan olika kulturer är större än likheterna. Och tittar man inom kulturerna ser man inte absolut homogenitet heller, utan stora skillnader där också.

Titta själv på sexualitet, våld, riskbenägenhet så är skillnaderna mellan kulturer ofta större än skillnaderna mellan könen inom enskilda kulturer.

Titta t.ex. på antalet kvinnliga våldsverkare i de mest våldsamma kulturerna, t.ex.  i delar av U.S.A och jämför med antalet manliga våldsverkare i mindre våldsamma kulturer.

Men visst. Självklart finns det om man letar vissa likheter mellan de flesta kulturer. Till exempel verkar kvinnors riskbenägenhet vara väldigt hög när det gäller sådant som de kulturellt tycker är viktigt. Som exempelvis att så många kvinnor i så gott som alla kulturer ofta frivilligt väljer att om och om igen bli gravida, trots de risker och den smärta det innebär.
    Rosa Parks sa aldrig att det ska vara lätt!
Svar på tråden Varför hatar folk SD?