• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Velouria
    realist14 skrev 2014-08-11 08:26:11 följande:

Nej nu pratade vi om män-iskor som kommer från de områden där sådant är väldigt utbrett. Där man kan anta att det finns en stor risk. De som har varit soldater, inte fredliga bönder och/eller arbetare. och givetvis inte flyktingar generellt. Hur fick du det till något sådant? Nu tappade du tråden.

Det är inte orimligt att tänka sig att samhället har lite koll där, och inte bara utgår från att alla som kommer är små fredliga lamm som inte gör någon förnär.

Du är lite för abstrakt ser jag. Och det blir ingen bra politik om sverigedemokrater ska utforma sin politik och människosyn genom ett antal antaganden, dvs "tänk om...tänk om..." och växelvis komma med högst individuella samt extremfall til exempel och kollektiva bedömningar som baseras på dessa individuella exempel som nästan alltid är extremfall. Det blir aldrig någon bra politik. Och när sådana påståenden omsätts till handling så kommer väldigt många människor att råka illa ut.

En fråga: är du för rättssäkerheten som vi har i Sverige?
    D.T.I.
  • realist14
    Velouria skrev 2014-08-11 08:37:28 följande:
    Man plussar på genom att föda barn också. Svenska barn.

Fast ditt svar löser inte frågan som ställdes av debattören du citerade. Det är faktiskt en fråga som är värd att besvaras. Borde inte du ha samma resonemang om svenska män också eftersom det ju finns bevisat att det finns många svenska våldsverkare och att de flesta varit män? Borde man då inte låsa in alla pojkar som föds tills man gjort en kontroll som visat att de aldrig kommer att våldföra sig på någon och att man då kan släppa ut dem?

Jag ställer frågan också med utgångspunkt att sverigedemokrater vill ta hårdare tag i brottslighet.
    Ja om man hårddrar allt så är alla människor oavsett kön potentiella våldsverkare. Men då hamnar man utanför ämnet så rejält att det blir irrelevant.
    Vad ska vi i de utmarkerna att göra med diskussionen??

• realist14
    Velouria skrev 2014-08-11 08:24:38 följande:

Jag

Vilka ska jag som kvinna vara rädd för och vilka ska man inte låta röra sig fria på gatorna tills man vet? Och tills man vet vad?

Vad för krav menar du och på vilka? Och vad har din fråga om krav med att låta folk gå fria på gatan att göra?
    Tror du vet vad jag menar, och frågan vilka besvaras tex av att läsa artikeln. Vilker du nog också vet.

• realist14
    Velouria skrev 2014-08-11 08:46:38 följande:
    Du är lite för abstrakt ser jag. Och det blir ingen bra politik om sverigedemokrater ska utforma sin politik och människosyn genom ett antal antaganden, dvs "tänk om...tänk om..." och växelvis komma med högst individuella samt extremfall til exempel och kollektiva bedömningar som baseras på dessa individuella exempel som nästan alltid är extremfall. Det blir aldrig någon bra politik. Och när sådana påståenden omsätts till handling så kommer väldigt många människor att råka illa ut.

En fråga: är du för rättssäkerheten som vi har i Sverige?
    Abstrakt, hur och i vilken kommentar då?

Självklart är rättssäkerheten viktig.
  • Philipsson
    Kunigunda skrev 2014-08-11 07:52:07 följande:
     Farrokhzad är dessutom inte talesman för något av de partier du nämnde, så jag frågar dig igen: hur framträder deras manshat?
    Romson pratade ju precis på samma sätt i sitt tal i Almedalen.
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-08-11 08:00:00 följande:
    Nej, jag menar kvinnor i allmänhet.

Extremism är ju ett begrepp som ibland utgår från avsändaren. De allra flesta tycker väl att din inställning att det bara är SD-sekten som har jämställdhet mellan män och kvinnor som mål är en smula extremistiskt - men för dig är det ju du som tycker så och då kan det förstås inte vara extremistisktSkrattande

Påminner lite om hur du i ett inlägg tidigare i tråden ansåg att Sverige är extremt som sedan länge förbjudit barnaga.
    Fast saken är den att feminism inte strävar efter "jämställdhet" utan blott efter att gynna kvinnor. Så enkelt är det ju.
  • Philipsson
    Speakers Corner skrev 2014-08-11 07:52:09 följande:
    När man refererar till kvinnor som manshatare är det i regel ett sätt förringa kvinnors synpunkter och åsikter, och man saknar sakliga argument för det.
    Ett klassiskt ad-hominem alltså, ett tecken på en svag man.
    Här är en krönika värd att läsa om manshat från en av dom som anklagas för just det.

http://vardagsrasismen.wordpress.com/2014/06/05/ja-sjalvklart-hatar-jag-mannen-gor-inte-du/
    En klassisk härskarteknik, att ad hominem anklaga män som klandrar feminismen, för "omanliga".

De facto ställer t.ex. Romson "grupp mot grupp", "vi mot dom", när hon talar om "vita medelålders män", precis som om alla som tillhör denna grupp vore ond.

Precis samma metod använde sig nazisterna av när de kollektivt skuldbelade judarna för allt ont här i världen.

Om man hatar allt som män gör, då är man manshatare. Om man hatar allt som kvinnor gör, då är man kvinnohatare.

Jag klandrar feminismen, inte kvinnorna som grupp. De flesta kvinnor är ju inte feminister, och det finns män som är feminister.

Feministerna däremot, de klandrar och skuldbelägger gruppen män och det som män representerar.
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-08-11 11:06:45 följande:
    Fast saken är den att feminism inte strävar efter "jämställdhet" utan blott efter att gynna kvinnor. Så enkelt är det ju.
    Visst, så enkelt är det kanske för dig - men om jag ska vara väldigt mild i mitt omdöme så kan man inte precis påstå att ditt omdöme har någon nämnvärd förankring i samhällsanalys.

Du har två olika lägen i din argumentation - antingen kommer du med ett åsikt som du presenterar som vore det ett axiom, t ex att feminismen inte strävar efter jämställdhet - eller också kräver du källhänvisning av andra.

Ja, jag tänker på dig som lilla prinsen, Philipsson. Lille prinsen är fel litterära gestalt, jag associerar dina åsiktsutbrott till Prinsessan på ärten, därav lilla prinsen (på ärten).

Vad gäller feminismen så tror jag att de flesta av dess inriktningar strävar efter jämställdhet - men att man naturligtvis kan vara för jämställdhet utan att vara feminist. Jag skulle aldrig själv definiera mig som feminist, eftersom jag anser att feminismen i grunden är ett antal åsiktsinriktningar som bäst företräds av kvinnor, där namnet på åsiktsinriktningarna i sig är ojämställt.

Däremot ser jag mig som antiantifeminist - för att återknyta till trådens tema.

Antifeministiska rörelser som SD och exempelvis IS eller talibaner har i grunden samma syn på sociala könsskillnader. De anses vara skrivna i sten - av Allah eller våra gener eller av något annat väsen, och detta oavsett att vi som förmår reflektera över oss själva och varför vi är som vi är så lätt kan se hur de sociala könsskillnaderna varierar såväl geografiskt som över tid.
  • Jeaninne
    realist14 skrev 2014-08-11 07:37:49 följande:
    Om du är kvinna borde du vara lite orolig iallafall, snarare än att det med alla medel ska försvaras?
    Nej jag vet inte hur kontrollen ska se ut eller hur man ska göra, så här på rak arm,  men att släppa dem fria att gå på gatorna här tills dess att man VET verkar vara en j-igt dålig ide, iallafall i min värld. Men du kanske inte bryr dig för egen del eller vännernas? Lite svinn får man räkna med typ, huvudsaken man inte ställer kraaav på de som kommer?
    När det gällde Mariannelundsfallet - där åtta (8) afghanska män förgrep sig på en ung svensk kvinna - så hade männen i fråga inte ens lämnat asylboendet ännu... SÅ fort gick det, att börja ta för sig av svennehororna...

Och JA - om man är kvinna eller förälder till en flicka, så bör man vara jävligt noga med vilket parti man röstar på nu den 14:de. 
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    Jeaninne skrev 2014-08-11 17:07:44 följande:
    När det gällde Mariannelundsfallet - där åtta (8) afghanska män förgrep sig på en ung svensk kvinna - så hade männen i fråga inte ens lämnat asylboendet ännu... SÅ fort gick det, att börja ta för sig av svennehororna...

Och JA - om man är kvinna eller förälder till en flicka, så bör man vara jävligt noga med vilket parti man röstar på nu den 14:de. 
    Hmmm... den 14:de nästa månad alltså.
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?