• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Philipsson
    Kunigunda skrev 2014-08-11 21:58:45 följande:
    Men det är tydligt belagt i forskningen att barn snabbare och bättre tillägnar sig svenska (ett nytt språk) om modersmålet stärks parallellt med denna inlärning. Det visar ju bara på SD:s kunskapsförakt.
    Forskning visar också att många barn som talar ett språk hemma, X, i en kultur där Y är majoritetsspråket, så blir barnet inte tvåspråkigt, utan tvärtom, barnet blir utan egentligt modersmål, och utan andraspråk. Det blir varken hackat eller malet, utan "rotvälska". Det är i regel denna rotvälska vi har i våra förorter, inte två väl utvecklade tungomål.
  • grind
    Kunigunda skrev 2014-08-11 22:43:55 följande:
    Så smart av dem. Det är som att säga att målet är att bestiga Mont Blanc och sedan börja gräva ett hål. 
    Logik är uppenbarligen inte din starka sida. Jag förstår varför så många vänsterfolk har problem med sin ekonomi.

En relevant liknelse vore en barfota bergsklättrare som vill köpa crocs för att bestiga Mount Everest. När någon säger till honom att han borde köpa kängor istället säger bergsklättraren att han är barfota och att han har större chanser med crocs på fötterna än om han går barfota. 

Försök att förstå att vi måste hålla oss inom budget och att det finns mängder med förslag som mycket riktigt skulle få positiv effekt för svenska utvecklingen. Således räcker det inte att påvisa en positiv effekt utan det måste ses i relation till kostnaden samt alternativa insatser.
  • nihka
    grind skrev 2014-08-11 21:54:39 följande:
    Du gör din egen tolkning. Det är ingen som ifrågasatt det utan det är fortfarande en kostnad varför ditt argument är irrelevant. Det han säger är att pengarna ska fördelas på annat sätt i undervisningen.
    Nej, "han" säger: "Att lära sig ett annat modersmål motverkar assimileringen in i det svenska samhället."- vilket är helt fel. Språket är viktigt för att komma in i ett samhälle.

Mina argument är ofta irrelevanta för dig. Det glädjer mig med tanke på hur högt jag håller dina åsikter.
  • grind
    Quintus Zebra skrev 2014-08-11 22:59:45 följande:
     Tittar man helt objektivt så är det nog rätt tydligt...
    Det beror på glasögon och perspektiv. Oavsett hur man vrider och vänder på det så kommer man inte ifrån att mäns och kvinnors beteende är ett resultat av en kombination mellan arv och miljö. Att påstå något annat är vetenskapsfientligt.
  • Vitrysk hockeyhjälte

Man bör väl, om tanken är att man ska växa upp i Sverige, ändå försöka ta till sig svenskan som modersmål.

Det gör inte att man inte kan lära sig ett annat språk parallellt. Är själv uppvuxen på det viset och är nuförtiden trespråkig. Har dock aldrig känt att min svenska fått stryka på foten för mitt andraspråk eller engelskan.

Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • grind
    nihka skrev 2014-08-11 23:07:45 följande:
    Nej, "han" säger: "Att lära sig ett annat modersmål motverkar assimileringen in i det svenska samhället."- vilket är helt fel. Språket är viktigt för att komma in i ett samhälle.
    Nej, det är inte ett felaktigt påståenden. Återigen blandar du äpplen och päron. Att ha hemspråksundervisning har flera effekter. Var inte så svart vit. 

Läs exempelvis denna artikel.

Hemspråk i skolan ger utanförskap

www.sydsvenskan.se/opinion/aktuella-fragor/hemsprak-i-skolan-ger-utanforskap/
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-08-11 22:52:39 följande:
    Nej, inte alls. Det där har du fått om bakfoten. Feminismen har aldrig gjort någonting för att stödja förfördelade män. Däremot är det viktigt för feminister att gynna förfördelade kvinnor och att redan välbetalda kvinnor kvoteras in i bolagens styrelserum.

Feminismen är "vi (kvinnor) mot dem (mänen)".

Senast idag läste jag om "ojämställda kommunstyrelser", vilket enligt den feministiska retoriken, vilken numera är etablissemanget, bara kan innebära kommunstyrelser där män är i numerärt överläge. Kommunstyrelser där kvinnor är i majoritet betraktas däremot som jämställda. Slutsatsen är alltså att om 100% är kvinnor i en kommunstyrelse, så är den maximalt jämställd.

Så fungerar feminismen. Feminismen är motståndare till det den påstår sig vara för.
    Om det skulle stämma är det väl precis som att många nationalister som hellre gynnar välbeställda människor med "rätt" nationalitet än utsatta människor med "fel" nationalitet?

Fast det stämmer nog inte.

F! har sedan starten kämpat för många grupper felfördelade män. T.ex. homosexuella eller queerpersoner eller flyktingar eller funktionshindrade eller de pappor som vill vara mer med sina små barn.

De vill sänka arbetslösheten, sänka arbetstiden och öka tryggheten i välfärdssystemen (A-kassa, sjukförsäkring o.s.v.) för alla, vilket är menat att hjälpa utsatta människor av alla kön.
    Rosa Parks sa aldrig att det ska vara lätt!
  • Philipsson
    Kunigunda skrev 2014-08-11 21:56:10 följande:
    Men allt fler studier styrker ju att skillnaderna framförallt är socialt betingade, inte biologiskt.
    Naturligtvis fokuserar sociologiskt inriktade studier på sådana likheter/skillnader. Naturvetenskapligt inriktade studier visar däremot på motsatsen, d.v.s. att de (biologiska) skillnaderna mellan män och kvinnor är påtagliga. 

Om du bara läser om forskning som rör sig inom det paradigm som utgår från social interaktion, så blir ditt medvetande om dessa frågeställningar helt ensidigt.

Jag läste nyligen om en studie (kan tyvärr inte hitta referens i detta nu), där forskare till 100% kunde avgöra om ett antal hjärnor tillhörde män respektive kvinnor. 100% alltså. De var alltså ovetande om individens kön på förhand, utan bestämde  det utifrån bilder av hjärnans konfiguration. 100% alltså.
  • nihka
    Philipsson skrev 2014-08-11 23:01:24 följande:
    Forskning visar också att många barn som talar ett språk hemma, X, i en kultur där Y är majoritetsspråket, så blir barnet inte tvåspråkigt, utan tvärtom, barnet blir utan egentligt modersmål, och utan andraspråk. Det blir varken hackat eller malet, utan "rotvälska". Det är i regel denna rotvälska vi har i våra förorter, inte två väl utvecklade tungomål.
    Ja, det stämmer när barnet inte också utvecklar att skriva och läsa på sitt modersmål. Det är där skolan kommer in. Vi vill ha tvåspråkiga barn, inte halvspråkiga eller dubbelt halvspråkliga så SD är helt ute och cyklar där.
  • nihka
    grind skrev 2014-08-11 23:12:01 följande:
    Nej, det är inte ett felaktigt påståenden.
    Jo, du har fel.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?