• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Kunigunda
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-08-11 23:42:54 följande:

"På förhand ställa"... de här ickesvenskarna som du kallar dem måste väl själva vilja lära sig språket också för att kunna ta del av arbetsmarknad etc i så stor mån som möjligt, eller? Så hade i alla fall jag resonerat om jag av någon anledning tvingats flytta till ett land där jag inte talade språket från början. Vill man inte själv hjälper inga åtgärder i världen.

Nu väntar jag bara på ett svar om svenska pensionärer på Costa del Sol.

Vi pratar om barn i grundskola - det är där modersmålsundervisningen ges (och ev något år i gymnasiet). Hur många femteklassare har du stött på som vägrar lära sig språket?
  • Kunigunda
    Philipsson skrev 2014-08-11 23:41:34 följande:

Du är indoktrinerad. Verkligheten är ju mycket mer komplex än så.

Man har i flera länder gjort språktest på individer som har vuxit upp som invandrade. Det visar sig att invandrarna, statistiskt sett, bemästrar sitt modersmål sämre än de som har vuxit upp i föräldrarnas hemland och de talar det nya språket sämre än den infödda befolkningen i det nya landet.

Förstår du att du bevisar min poäng?
  • nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-08-11 23:20:16 följande:
    Ja. Lika förbannat krävde varken jag eller någon annan att jag skulle undervisas i skolan på något annat språk än mitt hemlands, dvs svenska (explicita språklektioner givetvis undantagna). Tvärtom, det hade nog känts rätt absurt.
    Visst, och det är ju så det ser ut (våra 5 minoritetsspråk undantagna): undervisning i hemspråket, inte undervisning hemspråket, men detta vill alltså SD ta bort.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Kunigunda skrev 2014-08-11 23:47:57 följande:
    Vi pratar om barn i grundskola - det är där modersmålsundervisningen ges (och ev något år i gymnasiet). Hur många femteklassare har du stött på som vägrar lära sig språket?
    Jag stöter normalt inte på femteklassare. Det vore opassande.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Kunigunda
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-08-11 23:43:52 följande:

Käkat drygsoppa till middag i dag (också)?

Nej. Jag hörde att det var du som köpte sista burken.
  • Philipsson
    nihka skrev 2014-08-11 23:42:45 följande:
    Kanske hade något med hormonbalans att göra...
    Ja, naturligtvis påverkar hormonerna vårt nervsystem och vice versa, d.v.s. vilka vi "är".
  • Kunigunda
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-08-11 23:47:17 följande:

Kunigunda, replik på detta? Vore intressant att läsa, med tanke på ditt goddag-yxskaft-svar på samma inlägg som nihka besvarar i citatet ovan några inlägg upp.

Jag responderade på den första meningen i ditt inlägg. Nihka, gissar jag, på den andra. Eftersom jag och Nihka inte är samma person, förbehåller jag mig rätten att ha andra åsikter än henne.
  • Kunigunda
    nihka skrev 2014-08-11 23:48:57 följande:

Visst, och det är ju så det ser ut (våra 5 minoritetsspråk undantagna): undervisning i hemspråket, inte undervisning på hemspråket, men detta vill alltså SD ta bort.

Man har också, i grundskolan och vid behov som ett led i det särskilda stödet, rätt till studiehandledning på modersmålet, som innebär en undervisningsförstärkning på elevens modersmål.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Kunigunda skrev 2014-08-11 23:54:27 följande:
    Jag responderade på den första meningen i ditt inlägg. Nihka, gissar jag, på den andra. Eftersom jag och Nihka inte är samma person, förbehåller jag mig rätten att ha andra åsikter än henne.
    Fair enough. Jag ska också börja svara bara på inledande meningar i inlägg och bortse från resten. Det kan bli intressant.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Philipsson
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-08-11 23:42:54 följande:
    Nu väntar jag bara på ett svar om svenska pensionärer på Costa del Sol.
    Det "roliga" är att många progressiva tycker de svenska pensionärerna på spanska Solkusten är jättepinsamma för att de inte kan tala spanska - och för att de inte anstränger sig för att lära sig -,  när de nu bor där, men att de invandrare som bor i Sverige och som inte kan tala svenska, och som inte gör sitt bästa för att lära sig, dem är det bara synd om! Då betraktas de som offer för en misslyckad svensk integrationspolitik, och som offer för svenskt förtryck!

Snacka om växelperspektiv!
Svar på tråden Varför hatar folk SD?