• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • grind
    Philipsson skrev 2014-08-11 23:23:46 följande:
    Hur många feminister kämpar för att mannen ska ha lika stor makt över avkomman som kvinnan? 
    De feminism handlar om att ge det kvinnliga kollektivet mer politisk och ekonomisk makt är det relativt självklart.
  • Kunigunda
    grind skrev 2014-08-11 23:04:15 följande:

Logik är uppenbarligen inte din starka sida. Jag förstår varför så många vänsterfolk har problem med sin ekonomi.

En relevant liknelse vore en barfota bergsklättrare som vill köpa crocs för att bestiga Mount Everest. När någon säger till honom att han borde köpa kängor istället säger bergsklättraren att han är barfota och att han har större chanser med crocs på fötterna än om han går barfota. 

Försök att förstå att vi måste hålla oss inom budget och att det finns mängder med förslag som mycket riktigt skulle få positiv effekt för svenska utvecklingen. Således räcker det inte att påvisa en positiv effekt utan det måste ses i relation till kostnaden samt alternativa insatser.

Och att på förhand ställa ickesvenskar utanför en stor del av arbetsmarknaden och på så sätt förpassa dem till sämre livslön, sämre hälsa och annat som kommer med utanförskap är billigt, tror du? Jag slipper gärna dina ekonomiska råd.

Kostnaden för modersmål är f.ö. liten i relation till kostnader för särskilda undervisningsgrupper, hemmasittare, skolor i glesbygden etc. SUG:ar och små byaskolor har dessutom en mycket mer tveksam positiv effekt.
  • Kunigunda
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-08-11 23:10:10 följande:

Man bör väl, om tanken är att man ska växa upp i Sverige, ändå försöka ta till sig svenskan som modersmål.

Det gör inte att man inte kan lära sig ett annat språk parallellt. Är själv uppvuxen på det viset och är nuförtiden trespråkig. Har dock aldrig känt att min svenska fått stryka på foten för mitt andraspråk eller engelskan.

Det är klart att din personliga erfarenhet väger tyngre än decennier av entydig forskning. Skriver du till universiteten imorgon? Det finns nog ett par fakulteter som kan avvecklas.
  • Philipsson
    Kunigunda skrev 2014-08-11 23:31:58 följande:
    Va? Det är tvärtom viktigt att föräldrar talar sitt modersmål med sina barn, för att de, genom exv förskola och skola, ska kunna tillägna sig majoritetsspråket.
    Du är indoktrinerad. Verkligheten är ju mycket mer komplex än så.

Man har i flera länder gjort språktest på individer som har vuxit upp som invandrade. Det visar sig att invandrarna, statistiskt sett, bemästrar sitt modersmål sämre än de som har vuxit upp i föräldrarnas hemland och de talar det nya språket sämre än den infödda befolkningen i det nya landet.
  • nihka
    Philipsson skrev 2014-08-11 23:13:58 följande:
    Naturligtvis fokuserar sociologiskt inriktade studier på sådana likheter/skillnader. Naturvetenskapligt inriktade studier visar däremot på motsatsen, d.v.s. att de (biologiska) skillnaderna mellan män och kvinnor är påtagliga. 

Om du bara läser om forskning som rör sig inom det paradigm som utgår från social interaktion, så blir ditt medvetande om dessa frågeställningar helt ensidigt.

Jag läste nyligen om en studie (kan tyvärr inte hitta referens i detta nu), där forskare till 100% kunde avgöra om ett antal hjärnor tillhörde män respektive kvinnor. 100% alltså. De var alltså ovetande om individens kön på förhand, utan bestämde  det utifrån bilder av hjärnans konfiguration. 100% alltså.
    Kanske hade något med hormonbalans att göra...
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Kunigunda skrev 2014-08-11 23:37:55 följande:
    Och att på förhand ställa ickesvenskar utanför en stor del av arbetsmarknaden och på så sätt förpassa dem till sämre livslön, sämre hälsa och annat som kommer med utanförskap är billigt, tror du? Jag slipper gärna dina ekonomiska råd.

Kostnaden för modersmål är f.ö. liten i relation till kostnader för särskilda undervisningsgrupper, hemmasittare, skolor i glesbygden etc. SUG:ar och små byaskolor har dessutom en mycket mer tveksam positiv effekt.
    "På förhand ställa"... de här ickesvenskarna som du kallar dem måste väl själva vilja lära sig språket också för att kunna ta del av arbetsmarknad etc i så stor mån som möjligt, eller? Så hade i alla fall jag resonerat om jag av någon anledning tvingats flytta till ett land där jag inte talade språket från början. Vill man inte själv hjälper inga åtgärder i världen.

Nu väntar jag bara på ett svar om svenska pensionärer på Costa del Sol.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Kunigunda
    grind skrev 2014-08-11 23:12:01 följande:

Nej, det är inte ett felaktigt påståenden. Återigen blandar du äpplen och päron. Att ha hemspråksundervisning har flera effekter. Var inte så svart vit. 

Läs exempelvis denna artikel.

Hemspråk i skolan ger utanförskap

www.sydsvenskan.se/opinion/aktuella-fragor/hemsprak-i-skolan-ger-utanforskap/

Artikeln handlar inte ens om modersmålsundervisning, utan om studiehandledning på modersmålet. Debattören är så illa insatt i ämnet att han skriver om hemspråk, vilket hör hemma i förrförra skolreformen, dvs 60-tal. Källkritik? Eller?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Kunigunda skrev 2014-08-11 23:40:22 följande:
    Det är klart att din personliga erfarenhet väger tyngre än decennier av entydig forskning. Skriver du till universiteten imorgon? Det finns nog ett par fakulteter som kan avvecklas.
    Käkat drygsoppa till middag i dag (också)?
  • grind

@Philipsson
    Jag syftar givetvis inte på dig utan på kunigunda

• Vitrysk hockeyhjälte
    nihka skrev 2014-08-11 23:18:25 följande:
    Det du beskriver stödjer inte bara vad forskningen säger utan är också min personliga erfarenhet.
    Kunigunda, replik på detta? Vore intressant att läsa, med tanke på ditt goddag-yxskaft-svar på samma inlägg som nihka besvarar i citatet ovan några inlägg upp.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?