• NinaCamilla

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Tackar Redan. Vad skulle jag göra utan dig! Jag misstänkte att folsyra går ur kroppen vid cellgifterna men tänkte inte alls på att håravfall skulle bli så här. Jag har folsyra från Grekland kvar - de var lite starkare än här väl? Jag kollar hemma hur mycket har jag kvar men annars åker jag och sambon till semester i mitten av juli till Grekland.

Tack och lov att jag har haft tjockare hår att det går att ha så här - än så länge om håravfallet inte fortsätter. Jag måste bara börja knappra vitaminer att jag får den sluta. Hårbotten är fullt med småa finnar också. Vilken tid per dygn tar du zink? Zink och levaxin passar inte ihop så att jag slutade med det. Tanken slog mig att jag har inte haft en enda mens (normal) efter laproskopi i Grekland. Vet inte om jag kommer få heller någon. Det blir nog en annorlunda FET i september.

Är det bara 2 veckors östrogen inför FET eller hur det var nu? Tog du någon nedregleringsspruta? Jag försöker att minska prednisolon till nästa gång eftersom jag hade så hög blodtryck att VC undrade var jag hade gjort. Jag sa inget om kortison. Jag mådde inte alls bra om antibiotika som jag knappare också - lös i magen och så. Jag var en vandrande medicinskåp men plus blev det av det hela ändå!

• NinaCamilla

Efter 3 misslyckade ÄD behandlingar i Finland och erfarenheter om endo, får vi nu bättre vård i Grekland med bättre embryo skörd och yngre donatorer och priset är lägre. Finland kan funka men om man behöver mer stöd skulle jag vända mig någon annanstans. Lite för löpande band för min del.

• NinaCamilla

Bullen: FK godkänner endast dem som skulle få liknande behandling i Sverige dvs. följer samma regler som i Sverige. Man måste vara i ÄD-kö i någon landsting här i Sverige att man kan söka sig utomlands. Bäst är att söka förhandsbesked i så fall att man är säker på att få pengar.

Finland är som i Sverige. De har avancerade metoder men om man behöver mer hjälp t.ex. medicinsk, är de väldigt strikta. Donatorer är oftast lite äldre och skörden kan bli mindre. Vi har gjort 3 ÄD försök i Finland och fick mellan 1 - 5 embryos att överföra (2-3 dagars). Senast gjorde vi ÄD-försök i Grekland och fick 7 st toppenkvalite blastocystor. Om man har möjlighet att få pengarna tillbaka från FK, är Finland en toppen alternativ men om man har flera misslyckade försök bakom sig, rekommenderar jag att vända någon annanstans. Jag plussade till slut även om jag fick utomkveds.

• NinaCamilla

Om ni har använt alla försöken i Sverige (1-3 st), får ni inget betald av FK. Lagtexten lyder att om man har rättighet att få samma vård i sin landstinget, får man söka sig till Finland. Om ni har använt er betalda försök i Sverige, kommer ni inte ha pengar till flera. Om ni söker er vidare till en estnisk klinik, kan ni inte få ersättning eftersom donatorer är inte öppna. Varje landsting lyder under Socialstyrelsens riktlinjer dvs. öppen donation och nationella register - endast Finland och Island har samma regler idag.

• NinaCamilla

Redan: Så tråkig att höra om slemhinnan. Jag hoppas på att Peny har några tricks att ni får den bli tjockare. Annars bättre att vänta med bättre cykel och nedreglering om det hjälper. Jag har gjort alltid FET med nedreglering. Vill Peny göra det med naturlig cykeln istället? Det är sant att jag fick innohep på sjukhuset vid utomkveds istället för Clexane. Jag fick ingen info varför skulle jag byta men innohep hade jag mindre blåmärken, nästan inget och sved ingenting. Någon upplysade i Aten-tråden att det är inte riktig samma sak och clexane är bättre om man försöker att bli gravid. Tyvärr har jag inte mer info om innehållet.

• NinaCamilla

Det var bara att byta enligt sjukhuset. Dosen var nog detsamma som clexane som jag fick. Mycket lättare nål också

• NinaCamilla

Frk röd: Riktigt trist att nu har inte fått feedback än! Vilken klinik har ni? Men det är inte ovanlig med flera försök.

• NinaCamilla

Jag håller med Redan. Åbo var oxå samma sak och skylde på otur eftersom jag inte blev gravid. Vi fick endast 1,5 godbar embryo och det är inget fel på mannen. Löpande band. Jag är fortfarande arg när jag tänker på det. Tack vare Serum vet jag vad var felet innan. Nu behövs lite mer tur att FET lyckas.

• NinaCamilla

Frk Röd: felet låg på skiljevägg i livmoder och inflammerad äggstock pga.endo. Operation var nödvändigt för mig. Jag har också mykoplasma hominis som inte har undersökts i Sverige alls. Serum såg till attvi fick en bra donator som har haft bra skörd innan samt en back-up donator för att lyckas. De gjorde DNA-fragmentering på mannen simmare. Första gången nånsin fick vi 11 ägg varav 7 st blev blasto. Jag åt antibiotika anti-inflammatoriska innan ET och bokade akupunktur vid insättning. Hoppas på att min hysto med implantationsnitt håller till september.

• NinaCamilla

Frk röd: Ni kan alltid boka telefontid med Peny och kolla vad de kan erbjuda. Kanske har hon tips vad kan vara nästa steg. Jag gillar att hon inte säljer allt utan kollar historiken först. Jag frågade om dyra blodtester men hon tyckte att de tar onödigt att spendera pengar på det utan vi har behandlingsplan som följer det pga.endo.

Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014