• NinaCamilla

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Hej alla, en gammal ÄD-veteran ansluter till tråden. 1st avbruten ivf, 3 st ET och 1st FET bakom oss i Finland och resan fortsätter till Grekland med bättre mediciner och mer stöd. Vi hoppas på plus nästa år. Vi bestämde Grekland med anonym donator istället för finska öppen pga. Bättre behandlingsplan. Vi har fått alla samtliga ÄD ersatt av FK men nu betalar vi själva.

• NinaCamilla

Redan47: Jag har gjort FET men det var mer än 1 år sedan och minns inte så mycket. Jag tror nog att det blev på samma sätt som tidigare - nedreglering med procren-spruta och äta progynon fram till insättningen. Eftersom man behöver inte matcha med donator, gick hela processen snabbare och kunde planeras lite bättre med resor och så. Själva processen var detsamma som vid ET.

Jojjo77: Jag är intresserad av blodprovet som du tog. Varför ska man ta blodprov att man är nedreglerad ordentligt? Vid alla mina ET och FET har det varit några follikeln inför behandling och som jag har förstått, förstår egna hormoner på något sätt.

Fertilitetsresa: Ruva lugnt nu och stressa inte. Lycka till!    

• NinaCamilla

Katt12: Vi har gått i Finland och där får man veta hårfärg, längden och ögonfärg. Ålder får man inte veta innan man blir gravid och måste veta ålder på donator. Det kostar 7400 EUR och frysning av embryo 350 EUR. Kötiden är längre, 6 månader från första besöket och FK ersätter behandlingen utan frysning av embryo. Vi vänder nu mot Grekland. Priset är 5000 EUR och inga köer. Donatorer anonyma men de har livat oss 8-12 ägg och om inte bli så har vi back-up donator. De väljer unga tjejer 20-25 års ålder. I Finland kan man donera upp till 36-år. I Grekland tog de bild på oss och kunde välja många egenskaper som helst. De har mer polska donatorer om man vill ha nordisk utseende. Vi valde nu Grekland pga.extra stödmediciner och garanterat äggmängd. Vi har inte haft tur med finska donatorer. I Finland får man 50% pengarna tillbaka om man får endast en embryo och inga till frysen. De är flera här som har lyckats i Finland och fått ersättning fr FK. Fördelen i andra länder är att inga köer.

• NinaCamilla

Katt: Finland har åldersgräns 45. Island har kända donatorer men vet inte om det mer. Min första försök var de strikta att inte sätta 2 utan man börjar med ett. Blasto är ännu svårare att få flera men jag vet att det finns kvinnor som har fått 2. Lite beror på bakgrunden. I Grekland är donatorer anonyma och jag kan själv välja hur många sätts in. De gör oxå hysto för endopatienter. För mig sa de att laproskopi var nödvändigt innan nästa försök. Det kostade 4000 EUR men jag har skickat ansökan till FK. Ställ dig snabbt i kö till Finland även om ni fundera på annat land. Kötiden 6-9 mån.

• NinaCamilla

Minnah: vi har haft otur med donatorer. En donator blev sjuk och vi fick direkt en ny men jag var nedreglerad många månader att vi kunde fortsätta. Lycka till!

• NinaCamilla

Har några andra gått på akupunktur i samband med ET? Vår klinik rekommenderade det efteråt. Jag har gått 6 mån varje vecka på akupunktur men kände inte att det hjälpte något. Jag har endo och trodde att smärtlindring skulle hjälpa men hjälpte endast vid behandlingstillfälle. Dyrt är det också.

• NinaCamilla

Jenkis: Lycka till nu..spännande.

Frk Röd: Jag har inte fått välja och visste inte heller i första gångerna att det var möjligt med 5-dgr embryo. Få embryos klarar till 5-dgr och de sätter inte in, iaf Finland flera än en åt gången.

Marianne: På mina UL kollade de att min slemhinna blev tjock och var 3-siktad. Om du är nedreglerad, brukar de titta på att man har inga egna follikal som kan störa.

Hoppas att Grekland hör av sig och vi kan påbörja processen. Jag börjar bli otålig här Nytt år och nya tag. 

• NinaCamilla

Frk Röd: Vi går på Serum klinik i Aten. Jag gjorde endometrios operation där och kände direkt att de vill hjälpa mig mer. Vi har gjort ÄD i Finland och är i kö där men litar på mest läkarna i Grekland nu. Vi har inte diskuterad med Serum om 2 eller 5 dagars än så länge. Jag måste vara nedreglerad 4 mån innan vi kan fortsätta. Hoppningsvis i slutet av jan. Embio klinik tittade jag på oxå. Hur mycket tar dem för ÄD och är ni nöja hittills?

• NinaCamilla

Frk Röd: då kan vi följas åt vad händer. Det här är vår första ÄD i Grekland och fick en plastpåse full med mediciner. Hoppas på att lyckan vänder nu.

• NinaCamilla

Frk Röd: Jag har tagit prednisolon och trombyl vid tidigare försök utan att lyckas. Serum tyckte att jag ska ta dem igen pga.jag har endometrios. Jag fick clexane baby-aspirin prednisolon och intralipid ska jag ta i Grekland. De erbjuder akupunktur vid insättning och det ska jag ta oxå. Det här är vårt 5 försök.

Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014